Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Borta hela dagen, okej eller inte?

Monkii skrev 2015-09-14 13:07:01 följande:
    Beror ju på var man jobbar. Ts make är uppenbarligen inte uska på ett äldreboende.
    Nej. Självklart inte. Som Ts skrev så har han inte möjlighet att stanna hemma längre, även om Ts vill det. Han har för mycket att göra på jobbet.
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 13:08:58 följande:
    Spelar roll. Det är ju inte det som det handlar om och du har ju ingen aning om hur det funkar på hans arbetsplats.
    Det spelar visst roll, det är alltid arbetsgivaren som bestämmer. Och du verkar inte visa honom någon hänsyn till att han har en stor arbetsbelastning just nu. Han kan inte vara hemma bara för att du vill det. Det är nog bra att han får en trevlig dag med kollegorna just nu.

• Anonym (....)
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 13:17:31 följande:
    Inget fjäsk såklart men ja jag tycker pappan ska vara extra uppskattande och uppvaktande de första veckorna tills man lärt sig rutinerna och mamman återhämtat sig. Sen hur länge det behövs är såklart individuellt för varje familj. Mamman har gått igenom en stor påfrestning både i graviditeten och under förlossningen. Kroppen behöver återhämta sig och amningen gör att man blir rätt begränsad. Pappan handlar, städar, lagar mat, hämtar saker till mamman osv osv. Inte i all evighet såklart. Jag har haft turen att må bra så när vår bebis sover hat jag såklart gjort det jag hinner med. Men ammar jag, ja då blir det sambon som får fixa med annat. Behöver jag vila så får sambon fixa med annat. Och det har han fattat också och det funkar fint när han är hemma.
    Menar du på fullt allvar att han ska passa upp dig 24/7 och att det är helt orimligt att han är hemifrån i 7-8 timmar en dag för att umgås med kollegor? Om även han får lite positivitet i vardagen, och får glädjas, så kommer er relation att må ännu bättre.

Så mycket kan ni inte ha att göra hemma att det blir ett besvär för dig att vara hemma ensam med bebisen. Ta chansen att njuta av bebisen. Jag är glad att internet inte fanns när jag fick barn. Jag satt och tittade på mina underverk hur många timmar som helst varje dag. Njöt av att få vara mamma även om jag inte hade pappan hemma de första veckorna eftersom man inte hade någon rättighet att vara ledig som pappa. Inte heller förväntade jag mig att få någon specialbehandling för att jag hade varit gravid och fött barn. Det är sånt som kvinnor har gjort i alla tider.

Det verkar ha blivit svårare för kvinnor att vara gravida och föda barn idag, jämfört med hur det såg ut före föräldraförsäkringen blev tillgängligt även för nyblivna pappor.
  • Anonym (....)
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 13:23:41 följande:
    Nu förvränger du det jag sagt. För hög arbetsbelastning för att spela golf. Men arbetsgivaren skulle definitivt lösa situationen om han sa att han ville ha mer tid till sin nyfödda bebis. I form av att godkänna en eller två semesterdagar.
    Gör jag? "Min sambo hade dock inte kunnat tacka ja till denna tävling om det inte vore för att han är föräldraledig eftersom han ansåg sig ha för mycket att göra."

"Jag föreslog att han kunde ta en semesterdag på torsdag när de 10 dagarna är slut men det var han inte så sugen på."

I min värld betyder det att han har mycket att göra på arbetet och inte känner att han kan vara borta mer för tillfället. Är det inte klokt av honom att spara semesterdagar så att han t.ex kan fira med lång julledighet med er?
  • Anonym (....)
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 13:31:14 följande:
    Det kan ju hända att man trots detta vill ha sällskap hemma. Jag klarade inte att ta mig ut förrän efter 14 dagar. Hade tyckt att det var väldigt oschysst om gubben dragit iväg på något nöje då. Alltså det är ju inviduellt hur man känner och jag tycker att grundinställningen med en nyfödd hemma måste vara att man tar hänsyn till den nyfödde först, sedan den nyförlöste och sist den som inte gått igenom en förlossning. 
    Det måste ha varit jobbigt. Jag antar att du blev sjukskriven och att mannen fick ta ut föräldrapenning istället för dig så att han fick vara hemma hela första månaden. Vilken tur att du hade din man, och inte var ensamstående och i den situationen, för det hade aldrig fungerat. Det tycker jag att du ska vara tacksam över.
  • Anonym (....)
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 13:32:05 följande:
    Men så är det ju. Pappaledighet är varken till för golf, fotboll eller andra sporter.
    Mammaledighet är inte till för spa, frisörbesök eller nöjesshopping heller. Ändå ser man dagligen nyblivna mammor rännandes ute på stan.
  • Anonym (....)
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 13:56:41 följande:
    Men tråden handlar väl om ts och hennes familj inte alla andra?
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 13:41:32 följande:

Jag tyckte det var intressant att höra era svar och råd. Men tycker att vissa förvränger och har ett behov av att analysera (min) situation på tol för mycket. Jag har både sagt hur jag könner och erkänt att jag reagerat för starkt. Varför har vissa behov av att ta det längre än så? Varför lämnar ni inte det när jag redan insett faktum.

Jag menar inte ni som med trevlig ton kommer med resonemang och åsikter utan ni som först gjorde det men sen spann vidare så att öven ni får mig att känna mig övrrkörd. Varför detta behov att trycka ner andra på fl?

Har jag op något sätt

Ja? Ts lär inte sitta hemma 24/7 med barnet under ett helt år. Jag är övertygad om det. Hon skrev själv att mannen kommer att uppmuntra henne att göra saker på egen hand.
  • Anonym (....)
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 12:47:35 följande:
    Håller med tycker det var ganska tufft i början, hade mycket smärta och det var svårt att känna sig jävligt otymplig, blöda som ett vattenfall, ha ont hela tiden, knappt sova alls, lyckas gå på toa och duscha och ibland få i sig nått att äta och samtidigt få allt med den nyfödde att funka. Hade verkligen inte velat att min gubbe försvann längre bort än till affärn och det gjorde han inte heller.
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 13:31:14 följande:
    Det kan ju hända att man trots detta vill ha sällskap hemma. Jag klarade inte att ta mig ut förrän efter 14 dagar. Hade tyckt att det var väldigt oschysst om gubben dragit iväg på något nöje då. Alltså det är ju inviduellt hur man känner och jag tycker att grundinställningen med en nyfödd hemma måste vara att man tar hänsyn till den nyfödde först, sedan den nyförlöste
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 14:22:56 följande:
    Ja har man en man som varken gör från eller till med sin närvaro så kvittar det såklart om han åker och golfar! Konstigt bara att du försöker ge andra råd utifrån din egen situation.

och sist den som inte gått igenom en förlossning. 
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 14:05:52 följande:
    Frågan är ju varför han inte fixade disk o tvätt om du nu var upptagen med amningen. Första två-tre veckorna ammade jag typ 20 timmar om dygnet jag hade verkligen kollapsat om jag dessutom hade behövt städa, tvätta och diska. Det hade varit en totalt absurd situation om gubben hade haft ett behov av att ha kul när jag knappt kunde göra något alls flera veckor i sträck.
    Hur kom det sig att ni separerade? Ni verkar ju haft det jättebra.

Anonym (k) skrev 2015-09-14 14:22:56 följande:
    Ja har man en man som varken gör från eller till med sin närvaro så kvittar det såklart om han åker och golfar! Konstigt bara att du försöker ge andra råd utifrån din egen situation.
    Se där... Du har gjort detsamma tråden igenom. Alla skriver utifrån sina egna perspektiv. Det är inget fel med det.

• Anonym (....)
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 14:53:08 följande:
    Jag skrev att det är individuellt hur man känner och jag skrev om det var för mig. Det är ju faktiskt rätt självklart att man sätter familjen först när man har en nyfödd hemma men som vanligt finns det ju kvinnor som tror att man är bättre för att man inte törs ställa krav på sin man utan klarar allt själv även om man nästan dör på kuppen.
    Ställa krav? Nästan dör? Vad är det för man du har egentligen som inte kan fatta vuxna beslut på egen hand utan att du ställer krav. Jag förstår allt mer att du blev sjukskriven efter förlossningen om du nästan dog.
  • Anonym (....)
    Anonym (Men skärp er) skrev 2015-09-14 15:10:53 följande:
    Aha, vi verkar ha och göra med en "på min tid då var det minsann andra bullar". Taskigt av dig att håna Ts på det viset du gör, självklart vill hon inte ha en betjänt. Och om det nu är så ljuvligt att sitta i timmar och titta på sitt barn kan man ju undra varför hennes karl hellre vill golfa?
    Nej "vi" har inte med en sån att göra. Jag hånar inte Ts för att jag har en annan åsikt och inte anser att det är värre för nyblivna mammor idag jämfört med hur det var för 30 år sedan.

Varför skaffar man alls barn om det bara är ett besvär, man kan inte tänka sig att vara ensam och ta eget ansvar, och om man är trött på att titta på barnet, och ge barnet omsorg, redan efter 11 dagar? Det är en uppriktig fråga och inget hån.

Varför är det fel att han vill spela golf med sina kollegor? Han verkar arbeta i en bransch där det är viktigt att knyta kontakter.

Jag hoppas för barnets, Ts och pappans skull att de kommer att dela föräldraledigheten 50/50 så att han också får den där ljuvliga tiden med barnet och att de lär sig fördela arbetet hemma och nöjen borta, med bådas arbetsliv.
  • Anonym (....)
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 15:53:25 följande:
    Men orka. Vem har sagt att jag redan är trött på det? Det har aldrig handlat om det så förstår inte alls hur du har tolkat det så. Jag är varken trött på bebisen eller att sköta om den.. Jag vill att vi ska vara tillsammans familjen helt enkelt. Punkt.

Jag har sagt upprepade gånger att jag hade velat ta dessa dagar att vara tillsammans som familj. Det finns en anledning till att man får två veckor i samban med födseln och det är ju inte för att passa på att ägna sig åt sina fritidssysslor.

Sen kan man tycka att det inte är en stor grej, men just idag tyckte jag det. JAg har varken skriki
    Det låter så på dig. Det är tydligt att du vill det men din sambo ville spela golf idag.

Men allt handlar väl inte om dig? Pappan har också rätt till att ha en åsikt och vilja. Man har 60 dagar från barnets födsel att ta ut pappadagarna. Långt ifrån alla tar alla 10 dagar direkt. Jag har sett olika varianter i olika familjer under åren sen dagarna infördes. Så det hänger inte ihop med att mamman just har fött barn och inte anses klara av att ta hand om sig själv och barnet. De är till för att pappan ska få lära känna sitt nya barn, kunna hjälpa till med större barn i familjen och för att kunna närvara vid förlossningen. 

Jag får hoppas att ni båda kommer att få ha egna fritidsintressen även sedan ni nu har blivit föräldrar. Det är viktigt för måendet.

Du skrev i trådstarten att du "är så arg" så jag tolkade din tråd som att du verkligen var det. Ingen har väl sagt att du har skrikigt?

Lycka till med allt och ett stort grattis till bebisen.
  • Anonym (....)
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 16:21:57 följande:
    Men vad är det du menar? Sambon åkte iväg. Valde att spela golf.

Jag är hemma själv med vårt nyfödda barn. Jag passar på att läsa/skriva på fl medans bebisen sover. Jag kan liksom inte välja och vraka på saker att hitta på. Har du ens läst tråden? det är inte direkt så att familjeliv är mitt förstahandsval på saker att ägna mig åt när jag har tid för mig själv. Jag sitter med en sovande bebis i famnen. Hur kan du tolka det som egentid? Även om jag gärna är med mitt barn och gärna sitter och bara stirrar på underverket då och då så kan man nog inte kalla det egentid.

Förstår faktiskt inte alls hur du tänker.
    Bebisen är 11 dagar och du skriver redan om egentid. Jag skrev och gratulerade och önskade er lycka till och nu när jag läser detta så känner jag att ni nog verkligen kommer att behöva all lycka på vägen. Gör inte föräldraskapet till en tävling. Ge varandra utrymme att få ha roligt på egen hand. Var sak har sin tid och just nu kan du inte vara så långt borta från ert barn eftersom att du ammar. Njut av livet med nya familjen. Solig
  • Anonym (....)
    pigglet skrev 2015-09-14 20:05:40 följande:

Blir lite fundersam - får man ens ta tfp (tillfällig föräldrapenning, alltså dagar som man får av försäkringskassan för att vårda barnet) och inte vara med barnet?

Får man ta föräldraledigt och lämna barnet med t.ex mormor en lördag när man tar ut ersättning, och åka på IKEA eller ta en övernattning på hotell med maken eller kanske bara gå till frisören ett par timmar när man tar ut heldagsersättning?

Nej. Men trots det så är det väldigt vanlig att föräldrar gör så.
  • Anonym (....)
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 20:56:09 följande:
    Man får inte arbeta mer än ett fåtal timmar eftersom fk ersätter utebliven inkomst. Fk skulle troligtvis anse att jobb-golfande räknas som jobb om han har möjlighet att golfa med klienter på företagets tid.
    Nej.
  • Anonym (....)
    Ljhw skrev 2015-09-15 15:42:39 följande:

Förvånas över hur många som tar sig rätten att döma ts eller anse att hon ska lägga band på sina känslor och reaktioner. Självfallet är de tio dagarna till för att en ska ha möjlighet att tillsammans lära känna den nya familjemedlemmen, utforma gemensamma rutiner och bara ägna sig åt varandra. Det är en helt ny individ som kommit till världen och de tio dagarna tillsammans är givetvis ovärderliga för att få vara ihop och tillvarata det. Som skrevs är ju en graviditet och förlossning en stor påfrestning för kvinnan och efter bara 1,5 v är det sällsynt att både kropp och psyke återhämtat sig. Då har partnern en viktig roll i att finnas till hands. Det handlar inte om osjälvständighet, det handlar om att värdesätta och vilja uppleva och dela något tillsammans och önska att partnern vill och ser samma mening i det. Om partnern inte gör det, kan en känsla av ensamhet uppstå och en rädsla för vad det ska innebära för relationen, familjen, framtiden och då handlar det plötsligt om något mer än de där 7-8 timmarnas frånvaro.

Alla tar inte ut dagarna direkt efter förlossningen. I vårt fall blev det 3 dagar sammanhängande med förlossningen och sen avkortade veckor, ledigt varje fredag, i 7 veckor.
Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?