• Anonym (Vad krävs?)

Flytta in?

Hej! Jag är en tjej på snart 18 år som är tillsammans med en kille med barn och han bor via soc. Jag och han vill jättegärna flytta ihop och undrar, vad är det som krävs för att få flytta in?

Visste inte vart jag skulle lägga det här, hoppas det går bra ändå!

• Svar på tråden Flytta in?
  • Hummeldummel
    Anonym (Vad krävs?) skrev 2015-09-13 08:46:39 följande:

Hej! Jag är en tjej på snart 18 år som är tillsammans med en kille med barn och han bor via soc. Jag och han vill jättegärna flytta ihop och undrar, vad är det som krävs för att få flytta in?

Visste inte vart jag skulle lägga det här, hoppas det går bra ändå!

Det är så olika från kommun till kommun. Fråga soc. Enda rätta sätter. Annars går ni leta en egen bostad att hyra ihop.
  • Leone i Västerås

Det beror väl på vad du menar med att han bor "via soc". Har han en lgh som soc "bara" betalar så är det väl bara att flytta in, men då kommer dina och hans inkomster att räknas ihop vilket påverkar hans bidrag, dvs han får säkert lägre socialbidrag vilket ju är bra. Har du ingen inkomst är det inte alls säkert att soc vill betsla för dig utan tycker nog att dina föräldrar kan bidraga till din försörjning. Vad gör du, studerar eller arbetar?

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Anonym (Vad krävs?)

Jag studerar och får 1000 kr extra av skolan i lärlingsersättning. Soc betalar allt för han går fortfarande i skolan och jag undrar vad soc skulle tycka om vi sa att jag vill flytta in. Grejen är ju att soc kommer inte behöva betala något mer i och med att jag får extra-pengar. Tror jag.

• sextiotalist

Varför flytta ihop innan ni jan stå på egna ben? Fungerar det inte att bo hemma för din del?

• SupersurasunkSara

Om han har egen lgh som han får behålla när han skaffat sig en försörjning så kan jag inte se något hinder i att du flyttar in.

Om lgh är en lgh han får bo i som övning av något slag (inte vet jag vad det skulle vara för nåt dock..) så finns ju risken att du inte får flytta in för att det isf skulle störa.

När du flyttar in så ska ni båda gemensamt söka socialbidrag. Om du då har föräldrar så är de försörjningsskyldiga gentemot dig tills du är 21 om du studerar på gymnasienivå under den tiden. 
    Dvs, din killes kostnader kommer att räknas om, han kommer att få halva bidraget mot nu och resten ska du stå för. Om du har 1000 kr extra så har du alltså 2050 kr per månad? Det kommer inte att räcka.

Om hans barn är mellan 1-2 år så beräknas era kostnader (utom hyra, el, ev fack/akassa, busskort mm) vara 8430 kr.
    Låt säga att hans hyra är 5000 kr, el kostar 300 kr per månad, busskort gratis (?) och ingen fack/akasseavgift så blir det 5300 kr till som är era kostnader.

Totalt: 13730 kr. Han får barnbidrag och underhåll (antar jag?) som är 2323 kr. den summan dras av från bidraget från soc = 11407 kr. Hälften av den summan är 'din' att betala om ni bor ihop dvs: ca 5703 kr. Om du då har 2050 kr så återstår det ca 3653 kr som dina föräldrar ska betala,är de beredda att göra det? De måste nämligen inte, om de erbjuder dig mat och husrum hemma hos dem så har de fullgjort sin förpliktelse så vitt jag vet.

• Anonym (Vad krävs?)

Han får inget barnbidrag, det är mamman som får det. Det är väl egentligen inte något större problem hemma, men jag får just nu inte bo i huset utan i lilla gäststugan pga att jag blivit väldigt allergisk mot katten och jag trivs verkligen inte att bo så. Jag vill jättegärna hjälpa honom med barnet och bli en riktig del av familjen.

Men om min mamma inte har råd att hjälpa till? Hon jobbar på hemtjänsten på 25% pga sjukdom och vi har stora problem med min lillebror på 16 som vägrar gå till skolan, är ute och festar med fel människor och är superaggressiv. Vi har redan soc inblandade pga honom. Jag tycker inte om att bo med honom pga detta. Vet inte om det är skäl nog men ändå.

• Anonym (Vad krävs?)

Min pappa finns inte med i bilden. Han ser jag bara 1-2 gånger om året om jag har tur och han är.därmed inte vårdnadshavare.

• sextiotalist
    Anonym (Vad krävs?) skrev 2015-09-13 11:55:07 följande:

Han får inget barnbidrag, det är mamman som får det. Det är väl egentligen inte något större problem hemma, men jag får just nu inte bo i huset utan i lilla gäststugan pga att jag blivit väldigt allergisk mot katten och jag trivs verkligen inte att bo så. Jag vill jättegärna hjälpa honom med barnet och bli en riktig del av familjen.

Men om min mamma inte har råd att hjälpa till? Hon jobbar på hemtjänsten på 25% pga sjukdom och vi har stora problem med min lillebror på 16 som vägrar gå till skolan, är ute och festar med fel människor och är superaggressiv. Vi har redan soc inblandade pga honom. Jag tycker inte om att bo med honom pga detta. Vet inte om det är skäl nog men ändå.

Och utifrån det du skriver så rekommenderar jag inte att flytta ihop. Bli vuxen först, stå på egna ben.

Mitt råd generellt. Skaffa inte barn, flytta inte ihop förrän man bitt själv, har en egen inkomst och vet att man jan klara sig själv

Framför allt, gå inte in för att leka familj och ta hand om andras barn innan du har levt själv. Sådana förhållanden brukar inte sluta lyckligt.
  • Chianti

Det kan bara soc svara på men generellt så kan man inte flytta hemifrån bara för att man känner för det och hoppas att soc betalar. Du måste se till att ordna en inkomst för de utgifter du drar på dig.
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2015-09-13 12:19:30 följande:

Och utifrån det du skriver så rekommenderar jag inte att flytta ihop. Bli vuxen först, stå på egna ben.

Mitt råd generellt. Skaffa inte barn, flytta inte ihop förrän man bitt själv, har en egen inkomst och vet att man jan klara sig själv

Framför allt, gå inte in för att leka familj och ta hand om andras barn innan du har levt själv. Sådana förhållanden brukar inte sluta lyckligt.

Telefonen lever sitt eget liv, därav felstavningarna
  • SupersurasunkSara

Ok, ja jag kan förstå att du vill bo med din kille och vara 'familj' men din mamma erbjuder dig ju bostad och mat? Då tror jag tyvärr inte soc hjälper dig, att din mamma inte har råd att betala för dig tar de inte med i beräkningen, meningen är att man inte ska flytta hemifrån förrän man kan försörja sig själv.  Möjligen kan de hjälpa dig pga problemen med din bror, men det får du prata med dem om.

Att din pappa inte är vårdnadshavare spelar ingen roll, han är underhållsskyldig iaf.

Svar på tråden Flytta in?