• cosinus

Varför blir man allergisk?

Går man tillbaka en bit i tiden, tills innan man kunde rädda alla ungar som blev sjuka så kan det ju mycket väl strukit med ett antal överkänsliga barn långt innan det upptäcktes att de inte tålde vissa saker och därmed hade de ingen chans att föra sina gener vidare heller.

Den av mina som är allergisk är den som aldrig någonsin överlevt utan modern sjukvård och antibiotika fler ggr om. Frågan är om han ö h t överlevt första veckan utan den vård han fick då. För 100 år sen hade han nog bara klassats som sjuklig och dött i lunginflammation senast som 2-åring. Vilket ur ett rent evolutionärt perspektiv förmodligen varit det bästa. Därmed inte sagt att jag önskar livet ur varken min allergiska son eller något annat barn. Men vi ska ju vara medvetna om att vi högst effektivt slagit ut "survival of the fittest" i västvärlden och det borde rimligen straffa sig ur ett genomsnittsligt hälsoperspektiv för befolkningen.

tidig/sen avnavling brukar ju vara uppe i de här sammanhangen också. Kan mycket väl vara en slump men han som är allergisk är den enda som blivit riktigt tidigt avnavlad (de fick lirka in saxen i mig och klippa navelsträngen för att ö h t få ut honom då han hade navelsträngen flera varv runt halsen)

Svar på tråden Varför blir man allergisk?