• Mibi

Varför blir man allergisk?

Varför har det blivit så vanligt med allergier? De senaste deccennierna har det blivit allt mer vanligt med allergi, speciellt i västvärlden. Varför tror ni att det är så? Vad äter vi här i Sverige som man inte äter i andra delar i världen som framkallar allergi? Är det ngt mamman får i sig under graviditeten? Eller amningen? Eller är det ngt i "luften"? Varför har det blivit så?

• Svar på tråden Varför blir man allergisk?
  • Natulcien

Det finns ju många olika typer av allergier och många olika orsaker till varför man blir allergisk. Men en orsak ska tydligen vara att allt fler växer upp i städer med mindre kontakt med djur och natur.
    Jag såg ett program nyligen som handlade om att barn som växer upp på landet, t.ex. på en lantgård, är mycket friare från allergier än "stadsbarn". Det hade något att göra med mikroorganismer som finns i naturen och på djuren som vi människor behöver utsättas för, för att härda oss mot allergier.

• tulip79

Jag o mina bröder är uppvuxna på lantgård (hade även hund, katter o kaniner). Inga allergier när vi var små. När vi flyttade hemifrån för att plugga fick vi alla pollenallergi (inte ens chans att vi kan lasta av hö som vi alltid kunnat) o en av mina bröder har fått astma o är överkänslig mot pälsdjur nu.

• Fröken Apelsin

Jag tror det beror på alla kemikalier, att vi har det för rent och äter för dåligt.

• Fröken Apelsin

Så håller jag med alla som säger att vi utsätts för för lite. Vi lever kanske i en stad, andas avgaser, träffar för sällan på naturliga allergener som hö och djur, då vänjer sig inte kroppen vid det.

• cosinus

Går man tillbaka en bit i tiden, tills innan man kunde rädda alla ungar som blev sjuka så kan det ju mycket väl strukit med ett antal överkänsliga barn långt innan det upptäcktes att de inte tålde vissa saker och därmed hade de ingen chans att föra sina gener vidare heller.

Den av mina som är allergisk är den som aldrig någonsin överlevt utan modern sjukvård och antibiotika fler ggr om. Frågan är om han ö h t överlevt första veckan utan den vård han fick då. För 100 år sen hade han nog bara klassats som sjuklig och dött i lunginflammation senast som 2-åring. Vilket ur ett rent evolutionärt perspektiv förmodligen varit det bästa. Därmed inte sagt att jag önskar livet ur varken min allergiska son eller något annat barn. Men vi ska ju vara medvetna om att vi högst effektivt slagit ut "survival of the fittest" i västvärlden och det borde rimligen straffa sig ur ett genomsnittsligt hälsoperspektiv för befolkningen.

tidig/sen avnavling brukar ju vara uppe i de här sammanhangen också. Kan mycket väl vara en slump men han som är allergisk är den enda som blivit riktigt tidigt avnavlad (de fick lirka in saxen i mig och klippa navelsträngen för att ö h t få ut honom då han hade navelsträngen flera varv runt halsen)

Svar på tråden Varför blir man allergisk?