Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Köper ni skolfoton?

Nu har vår son inte börjar skolan ännu, men vi kommer aldrig att köpa skolfoton. Vi tar bättre porträttbilder själva.

• Natulcien
    Penida skrev 2015-09-11 18:35:38 följande:
    Skönt att höraGlad Jag känner precis likadant men så gillar jag bilder som gärna är fångade i ett spontat ögonblick och där minerna är äkta. Jag ser det inte på våra skolfoton.
    Hur känner du för skolkatalog och klassfoton? Jag har sparat klassfotona (eller dagisfotona) sen de började förskolan så den fortsätter jag med. Svårt att få till ett sånt tillfälle själv och här har det varit i stort sett samma barn år efter år så det är skoj.
    Ja, grupp-/klassbild är ju roligt att ha, så den kommer vi sannolikt att köpa den dagen det bli aktuellt. Då är ju inte heller kvaliteten på bilden superviktig, utan mer bara kul som en dokumentation av barnen och hur de blir äldre.
    Men hittills, på förskolan, så har vi fått gruppbilden gratis, så har inte behövt ta ställning ännu. Glad
    Det är ju så enkelt nu för tiden när nästan alla har digitalkameror och färgskrivare, att ordna sånt där själv, så länge man kan knäppa en bra bild. Jag undrar om inte skolfotots dagar är räknade..?
  • Natulcien
    Penida skrev 2015-09-11 19:12:05 följande:
    Bara vi som måste betala för allt?:)
    Jag har jättesvårt att se samma sak i ett foto som vi känner det som i en bild där man har använt färgskrivare. Men det är jag.
    Beror väl på färgskrivaren. Portättbilden du köper från Skolfoto är antagligen också utskriven på färgskrivare... Glad
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2015-09-11 19:14:28 följande:
    Tveksamt. Den typen av porträttfotografering har ju eskalerat. Nu tas det på var och varannan fritidsaktivitet också. I matchmundering med bollen under armen ett år och under foten ett annat .
    Ojdå, är det så hysteriskt..? Det visste jag inte. Vi har inte råkat ut för det hittills. Då får jag kanske revidera mig profetia då...
    Men vi kommer i alla fall att fortsätta att plåta våra bilder själva.
Svar på tråden Köper ni skolfoton?