Inlägg från: Gert |Visa alla inlägg
  • Gert

Flyktingexperten Hans Rosling ger SD rätt!

FDFMGA skrev 2015-10-03 14:50:29 följande:
    Nej, jag har inte ändrat mig.

Jag är inte för fri invandring, ja möjligen som en utopi - men det är inget annat än en utopi och inget som kommer att inträffa under min livstid.

Självklart menar jag inte att vi ska upphöra asylprövningen.

Personligen skulle jag gärna se att kraven på integration var tydligare gentemot dem som kommer hit. Min gräns handlar inte om antal utan om vilka synsätt man tar hänsyn till. Jag blir inte upprörd över att vi håller fast vid asylrätten, jag blir förbannad när vi accepterar företeelser som inte hör hemma i ett modernt västerländskt samhälle.
    Men hur ska det gå till? Socialdemokraterna i Sverige har ju kritiserat deras systerparti i Danmark för att ställa krav på flyktingar och invandrare. I Sverige är blir man automatisk en rasist om man ställer krav på invandrare. Det trodde jag att du visste.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-10-03 16:01:42 följande:
    Nej, det visste jag inte.

Stora delar, eller i princip 100 procent, av min bekantskapskrets anser att vi borde ställa större krav på dem som kommer hit och det gör jag också. Och det måste vara nästan 20 år sen jag hade en kompis som var rasist, för närvarande umgås jag inte med någon rasist överhuvudtaget.
    Men varför röstar du då på ett parti som kritiserar andra partier som ställer krav på invandrare?
    Give ´em Hell!
  • Gert
    KillBill skrev 2015-10-04 11:54:46 följande:
    Kritiken var inte inta alls riktad mot ställa krav på flyktingar och invandrare utan mot att de Danska Socialdemokraterna använde sig av en retorik som uppfattades som främlingsfientlig.
    Kritiken bestod av att S i Danmark ställde krav på att invandrare som kommer till landet måste jobba. Jag förstår att svenska S tycker att det är en främlingsfientlig retorik.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    KillBill skrev 2015-10-04 13:41:21 följande:
    Du förstår verkligen inte eller?
    Jo, jag förstår att svenska S tycker att ett sådant krav är främlingsfientligt. Svenska S vill istället ha krav på ökade bidrag för invandrare.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    KillBill skrev 2015-10-04 14:02:54 följande:

Svenska Socialdemokrater ställer samma krav på att alla i Sverige i arbetsför ålder ska jobba. Kritiken handlade i stället om  att den Danska kampanjen med sin retorik insinuerar att invandrare inte vill jobba. 

Tänk dig själv om vi i Sverige, med anledning av att Sverigedemokrater är överrepresenterade i brottsstatistiken, riktade en kampanj mot Sverigedemokrater med budskapet att även Sverigedemokrater ska respektera svensk lagstiftning. Är det den typen av kampanjer som du tycker ska bedrivas?.

Nu måste du hålla isär äpplen och päron. Sverigedemokrater är inte överrepresenterade i brottsstatistiken, om du menar bland politiker. Det finns fler DÖ-politiker än SD-politiker som finns med i brottsstatistiken.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Rataxes skrev 2015-10-04 14:29:26 följande:
    Hördu Gert,

Vad sysslar dina kollegor med egentligen?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21517962.ab

"

? Jag fick betala 400 kronor från centralstationen till Kontrapunkt på Västanforsvägen. Först kom vi överens om ett pris på 250 kronor och sedan ville han ha mer när vi var framme. Jag betalade för jag var rädd, säger Hani Hamid, 30 år, flykting från Irak.

Säger att polisen kan gripa dem

Kulturhuset Kontrapunkt tar dagligen emot mellan 200 och 300 flyktingar. Kulturhuset har blivit en fristad som erbjuder mat, sovplats och information.

? Det är fruktansvärt att man utnyttjar de här utsatta personernas situation. Jag har hört att flyktingar fått betala mellan 500 och 1 000 kronor för att åka till oss. Det måste stoppas, säger Johanna Nilsson, samordnare på kulturhuset Kontrapunkt.

Aftonbladet har träffat fem flyktingar som tagit taxi var för sig till Kontrapunkt ? alla betalade dubbel taxa eller mer. Ingen fick något kvitto. Flera flyktingar uppger att chaufförer har övertygat dem att acceptera priset genom att säga att det är förbjudet att vistas ute på gatan som flykting eller att polis kan gripa dem.

? Jag kände att jag blev utnyttjad och att chauffören inte var ärlig. De gör det för att de kan prata vårt språk och vi är i en utsatt situation, säger Mehdi, 26 år, flykting från Irak.

En annan flykting, 31-årige Amir som kommit med sin fru och ett barn från Syrien, säger att taxichauffören rånade honom på hans sista pengar. Chauffören hade erbjudit honom skjuts till Kontrapunkt ? trots att han sagt flera gånger att han inte hade råd."

Det är väl bra att de nyanlända får en introduktionskurs i hur taxinäringen fungerar i Sverige. 
    Give ´em Hell!
  • Gert

Jag lyssnar nu live på Publicistklubben där Hans Rosling är med att han sa precis att det svåra med att tala i globen var att säga att Jimmie Åkesson har haft rätt i 2-3 år och samtidigt få publiken att jubla. Glad

Var inte oroliga. Jag kommer lägga upp klippet i morgon så kan ni själv lyssna på när Hans Rosling säger att Jimmie Åkesson har haft rätt. Fantastiskt! Solig

www.svt.se/nyheter/inrikes/debatt-med-hans-rosling

Give ´em Hell!
  • Gert

Herregud! Hans Rosling kritiserar det svenska flyktingsystemet längs knölarna! Han säger att 8% av BNP kommer gå åt att försörja de ensamkommande om asylinvandringen fortsätter. Jag kanske hörde fel på siffran men mycket var det! Jag lägger upp klippet i morgon.

Vad säger ni nu då? HAHAHA!!!

Give ´em Hell!
  • Gert
    Kung Markatta skrev 2015-10-06 11:18:15 följande:
    Finns upplagd på youtube i alla fall:

Vad vet journalister egentligen om omvärlden?

Inte mycket, enligt kvällens gäst Hans Rosling, professor i global hälsa. Han har vid flera tillfällen har ställt den frågan och läxade nyligen upp en dansk journalist med orden ?det här är inget att diskutera - jag har rätt och du har fel?.

Det är "testbild" i 15 minuter nånting och sen börjar föreläsningen och efter den följer en diskussion.
    1:59:10 säger han så här: Jag skulle stå där på scen och tala om att det som Jimmie Åkesson sagt i 2, 3 år är fullständigt rätt.

Alltså är mitt antagande helt rätt när jag har skrivit att Hans Rosling ger SD rätt!

Finns flera bra saker som Rosling säger i både sitt anförande och i debatten efteråt.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-10-05 20:48:14 följande:
    Ja, du hörde fel. Jag lyssnar med ett halvt öra medan jag jobbar med en annan grej.

Två procent sa han och då om det fortsätter så här under ett år.

Spännande debatt.

Länka gärna!
    Han sa om dagens invandring med 1000 asylsökare om dagen håller i sig i ett år kommer det kosta två procent av BNP för att ta hand om dem bara det första året.

2:11:50 säger han det.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Lady Blau skrev 2015-10-06 17:33:48 följande:
    Det har ju stått i tidningarna att det nu dagligen kommer mellan 1300-1500 flyktingar.
    Alltså kommer det att kosta ca 3% av BNP att ta hand om dessa asylflyktingar det första året. 
    Give ´em Hell!
  • Gert
    KillBill skrev 2015-10-06 19:34:57 följande:
    Problemet Gert är att du bara tar till dig hälften av vad Hans Rosling säger. 

Hans Rosling är förespråkare för att Europas länder ska förenkla för flyktingar att ta sig till Europa. Hans Rosling anser bl.a. att flyktingar ska kunna få sina asylskäl prövade "på plats" och att de som beviljas asyl ska kunna flyga direkt till Sverige. 

Hans Rosling anser att Europas länder måste göra mer för att lösa Syrienkrisen. Hans Rosling pekar på att det är mycket svårt för Europa (och Sverige) att ta emot de nästan 20 miljoner flyktingar som är kvar i Syrien eller i Syriens närområde. 

Hans Rosling är kritisk till att regeringen minskat biståndet och är kritisk mot att regeringen plockar 8 miljarder av biståndet för att finansiera flyktingmottagandet.

Hans Rosling anser att Sverige borde ge mer pengar till UNHCR

Hans Rosling anser INTE att Sverige ska stänga sina gränser för de flyktingar som vill söka asyl i Sverige.

Hans Rosling anser INTE att SD gör rätt när de, i likhet med regeringen, minskar biståndet med drygt 8 miljarder kronor. 

Hans Rosling anser INTE att SD gör rätt när de, i likhet med regeringen, minskar biståndet med med kostnaden för den flyktingmottagning (som även SD räknar med att ha, exv kvotflyktingar). 

Frågan är avslutningsvis vad SD vill göra för att lösa Syrienkrisen? Här har i alla fall jag inte sett att SD har kommit med några konkreta förslag. Vill exempelvis SD skicka beväpnade styrkor till Syrien, såsom Hans Rosling var inne på?
    Du var helt säker på att asylinvandringen till Sverige skulle minska efter det att EU-länderna kom överens om flyktingfördelningen. Nu kommer det 10.000 asylsökare i veckan.

Kan du erkänna att du hade fel i detta?
    Give ´em Hell!
  • Gert

Jag undrar vad Hans Rosling tycker om att regeringen planerar att ta 60% av biståndet för att finansiera flyktinginvandringen till Sverige.

Give ´em Hell!
  • Gert

Värst vad tyst det har blivit om Hans Rosling i media. Är det bara för att han sa att SD Jimmie Åkesson hade rätt?

Nåväl. I veckan har ju till och med regeringen visat att Jimmie Åkesson har haft rätt hela tiden.

Det här är hans senaste tweet: "With present flow of 90% male refugee children to Sweden, the Swedish Teen Sex Ratio will in 4 months be like in China: 120 boys/100 girls."

twitter.com/HansRosling/status/669678035654852608%5Etfw

Vilket betyder att om invandringen av så kallade flyktingbarn fortsätter som idag kommer andelen pojkar bland svenska tonåringar att vara högre än i Kina - om bara fyra månader. Det kommer i sin tur leda till att pojkarna kommer att få svårt att skaffa sig sexuella relationer utan att bryta mot brottsbalkens sexualbrottsbestämmelser.

Give ´em Hell!
  • Gert

Äntligen har Hans Rosling fått medieuppmärksamhet igen. Återigen säger han likadant som SD och ger alltså SD rätt igen. 

Give ´em Hell!
Svar på tråden Flyktingexperten Hans Rosling ger SD rätt!