Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Flyktingexperten Hans Rosling ger SD rätt!

Gert skrev 2015-10-03 15:05:38 följande:
    Jag är inte ensam om att tycka att Hans Rosling ger SD rätt.

"Hans Rosling säger vad SD menar"

" target="_blank">

tinyurl.com/owkltsf
    Nej, du är säkert inte ensam - men om du lyssnar på hans tal i Globen - så kommer du inte att höra en antydan från honom att vi ska ska ha en njuggare inställning till asylrätten till förmån för att i stället satsa på UNHCR och deras arbete i flyktinglägren.

Jag kan förstå den synpunkten, det finns en debattör här på FL som konsekvent har argumenterat för den under de år jag läst här och då utifrån ett renodlat utilitaristiskt perspektiv - men du lyssnar på Rosling som fan lyssnar på en bibeluppläsning om du gör Rosling till en utilitarist.

Rosling säger ju mycket tydligt att han anser att det inte finns något land, utom möjligen Libanon, som ens är i närheten av att ta emot flyktingar i större utsträckning än landet egentligen kan hantera.

Men visst - ställ ett renodlat "största nytta åt största möjliga antal människor"-perspektiv mot Sveriges nuvarande asyl/flyktingpolitik så blir det riktigt intressant. Men SD är oerhört långt från det synsättet och då inte bara i praktik utan också i retorik.

Roslings perspektiv är att vi ska satsa mer på UNHCR men inte på bekostnad av kostnaden för flyktingmottagandet utan utöver vad vi redan satsar. Dessutom anser han att det är fel att ta av biståndsbudgeten och att de medel som bekostar flyktingmottagandet ska tas från annat håll.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-10-03 15:10:53 följande:
    Men hur ska det gå till? Socialdemokraterna i Sverige har ju kritiserat deras systerparti i Danmark för att ställa krav på flyktingar och invandrare. I Sverige är blir man automatisk en rasist om man ställer krav på invandrare. Det trodde jag att du visste.
    Nej, det visste jag inte.

Stora delar, eller i princip 100 procent, av min bekantskapskrets anser att vi borde ställa större krav på dem som kommer hit och det gör jag också. Och det måste vara nästan 20 år sen jag hade en kompis som var rasist, för närvarande umgås jag inte med någon rasist överhuvudtaget.
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-10-05 20:28:18 följande:

Herregud! Hans Rosling kritiserar det svenska flyktingsystemet längs knölarna! Han säger att 8% av BNP kommer gå åt att försörja de ensamkommande om asylinvandringen fortsätter. Jag kanske hörde fel på siffran men mycket var det! Jag lägger upp klippet i morgon.

Vad säger ni nu då? HAHAHA!!!

Ja, du hörde fel. Jag lyssnar med ett halvt öra medan jag jobbar med en annan grej.

Två procent sa han och då om det fortsätter så här under ett år.

Spännande debatt.

Länka gärna!
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2015-10-06 07:36:36 följande:
    Så det är okej att ett parti har ohederliga representanter, så länge dom inte sitter i riksdagen !!!
    Har du lite att göra, Anton?

I så fall kan du ju försöka ta fram en jämförelse som även omfattar landstings- och kommunpolitiker.

Jag är övertygad om att resultatet skulle bli än mer skrämmande, det vill säga att den kraftiga kriminella överrepresentationen bland SD:s riksdagsledamöter bara är toppen på ett isberg.

Ja, du är ju en tänkande person, Anton, och ursäktar säkert att det blev lite dubbeltydigt här ovan, det är inte överrepresentationen i sig som är kriminell men relativt sett är andelen kriminella SD-ledamöter slående om man jämför med övriga riksdagspartiers ledamöter.

Har du några argument för att förhållandet inte skulle vara detsamma eller rentav än mer slående bland jämförbara politiker utanför riksdagen?

En annan intressant fråga är varför SD-riksdagsledamöter så ofta har en kriminell bakgrund? Vad är det som lockar dessa till SD? Jag menar, vi har ju redan KRIS, Kriminellas revansch i samhället. Vore inte detta en mer lämplig organisation än SD som åtminstone påstår sig ha brottsbekämpning på den politiska agendan?
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2015-10-06 08:47:03 följande:

Förresten behövs du i NERHFERDERS mobbongtråd, du ser det ju som din mission i livet att försvara "sådana som han" mot skitstövlar som den stora, elake Anton. Alltså jag då. Ja, nåt sånt skrev du rätt nyligen iaf, så du får nog visa dig värdig, FD, och försvara din gunstling.

Mvh //Antonshiny.gif

Jag är ledsen, Anton.

Kampen er emellan får ni föra utan min medverkan. Jag följde tråden initialt men läser den inte längre

Iofs skulle det vara intressant med att läsa en "sociologisk" studie som behandlade en sajt som Familjeliv - men jag är inte rätt person att göra den, min infallsvinkel här är politisk vilket inte hindrar att det blir personorienterat stundtals. Men jag kan i stort sett inget om grupperingar, konflikter personer emellan, alltså sånt som påverkar hur FL fungerar.

Det är nog en uppgift för den tänkta "intressegruppen" - som ingen vill tillhöra mer än som ett skämt att man tillhör den.

Fanns en annan sajt jag var aktiv på förr och där jag hade en helt annan inblick. Det var fascinerande att få en livlig tråd nedskalad på IP-nummer och inse att det i princip bara var några få IP-nummer som var aktiva, där ett och samma ofta kunde ge sig själv understöd med en mängd olika signaturer.

Somliga personers behov av bekräftelse är gränslöst, Anton.

Ha en bra dag nu!
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2015-10-06 09:43:41 följande:
    Jag håller med, och du är välkommen att kolla upp mitt IP, du tror ju tydligen att jag beter mig så makalöst patetiskt att jag skulle ge mig själv cred på ett forum. Herregud. Faktum är, FD, att jag skiter det ett långt stycke vad folk tycker om mig, jag skriver inte för att bli omtyckt, det borde du om någon ha fattat (men förtäckta påhopp är du jävlig på. thumbs_up.gifFast jag är bättre. ) detta är enbart ett tidsfördriv, sen att det finns en del, ganska många faktiskt (läs jävligt många) som gillar min stil, det suger jag åt mig, men det är då fan inte syftet. Du tror jag söker bekräftelse här FD. Du anar inte hur fel du har. 

Däremot tycker jag det är förbannat roligt när jag märker att en Dam, eller kille för den delen, tittar till lite extra på mig på gymmet, eller ICA, eller på bussen, det är jävligt roligt. Men att jag skulle söka bekräftelse på FAMILJELIV !!!  Kom igen, liksom.

Ha en dag du med, FD. Snart är det fredag.
    Mycket kort och mycket OT.

Skulle vi diskutera personen Anton på Familjeliv så skulle jag ha synpunkter som du inte skulle instämma med.

Men den bild jag har fått av dig i och med dina inhopp på samhällsforumet är att du aldrig skulle ge dig själv understöd med hjälp av andra signaturer som också är dina.

Det jag skrev var ingen insinuation bara en generell observation.

Men visst tror jag att du behöver bekräftelse på Familjeliv. Det tror jag alla som skriver här behöver, men att detta kan ta sig väldigt olika uttryck från person till person.

För många år sen när jag hade det ganska trassligt i privatlivet och ett jobb jag avskydde - så fick jag ett svar på ett inlägg jag skrivit på nätet som gick ut på att det jag skrev betydde väldigt mycket för den person som svarade.

Var jag opåverkad av svaret? Nä, det kändes så där varm och skönt som det kan göra bland, Anton.
  • FDFMGA
    Fjonken skrev 2015-10-06 09:46:35 följande:

Finns det ingen moderator här som kan rensa i tråden så att den återigen handlar om Rosling och hans erkännande av SD:s politik? Nu är det bara pajkastning. 

Gert har lovat att länka till debatten på publicistklubben.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2015-10-06 10:05:16 följande:
    Du har fel, FD, jag uppskattar den, men jag behöver den inte. En jäkla skillnad. Jag har ett självförtroende som många suktar efter och kontentan av det, ser du i texten jag nyss skrev.

Lika mycket som jag suger i mig positiv kritik, lika mycket skiter jag i negativ, som påhopp å förolämpningar, du tror väl inte jag kunde hålla på som jag gör om jag brydde mig !!!

Dock, att jag suger åt mig det positiva innebär inte att jag behöver det för att skiva precis vad jag känner för. Är du med !!!

Tycker inte du att Rosling emellanåt är lite....slirig ???

Ha nu en dag. Som sagt.
    Vår självbild eller snarare den bild vi vill förmedla av oss själva uppfattas inte alltid som vi önskar av andra.

Ett råd bara oss emellan. Om du vill att din bild av dig själv ska tolkas som att du är opåverkbar, så gå då inte till en annan tråd och beklaga dig över att det bittra fittstimmet. Det kommer att tolkas med ett överseende småleende och det definitivt inte bara av mig.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2015-10-06 10:43:20 följande:
    Din tolkning av mina inlägg är rent åt helvete, FD, men det är ju iaf en sak vi är överens om....

Jag har rövknullat fittstimmet åtskilliga gånger, och det vet jag att du vet. Förövrigt älskar jag fittstimmet.

Och hur tror du, FD, att jag vill att andra skall uppfatta mig här på FL !!!

Faktum är, och det här börjar bli fan så tröttsamt att behöva upprepa för trögfattade dönickar, att jag skiter i vilket.
    Du har aldrig tänkt tanken att ditt behov av att upprepa att du inte bryr dig i allra högsta grad är tolkningsbart.

Min tolkning är att den som skiter i vilket lämpligast gör detta genom att inte älta verkliga eller inbillade oförrätter.

Det är heller inte så att det finns en objektiv sanning här - det du ser som att du rövknullat uppfattar jag i stället som att det finns några vassa kvinnor här på FL som roade sig med att begå ett lustmord på karikatyren Anton.

Så kan det gå, som Kurt Vonnegut brukade skriva.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2015-10-06 11:16:14 följande:
    Självklart tycker du det, jag skulle bli besviken om du inte höll fittstimmet här, FD, men det innebär inte att din tolkning är allenarådande. 

Förövrigt ältar jag inget här. Du, FD, försöker ideligen få det till att jag har den och den uppfattningen, jag har den och den egenskapen....fast du inte vet ett jävla skit om mig. Och det blir inte mer sant för att du upprepar dig. Det finns många innan dig som har försökt, ingen har lyckats, ingen kommer lyckas, framför allt inte du, jag är helt enkelt för bra, FD, för dig, och för resten av packet.

Nu behöver du inte känna dig som en del "av packet", såvida du inte vill !!!

".....den enda skillnaden mellan en diktatur och en demokrati är att i en demokrati måste vi kasta bort tid på att gå och rösta."
    Nej då, men den är min.

Självklart vet jag inget om dig som person - men det är inte din person jag kommenterar utan hur du väljer att framställa dig själv på Familjeliv.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2015-10-06 11:18:15 följande:
    Finns upplagd på youtube i alla fall:

Vad vet journalister egentligen om omvärlden?

Inte mycket, enligt kvällens gäst Hans Rosling, professor i global hälsa. Han har vid flera tillfällen har ställt den frågan och läxade nyligen upp en dansk journalist med orden ?det här är inget att diskutera - jag har rätt och du har fel?.

Det är "testbild" i 15 minuter nånting och sen börjar föreläsningen och efter den följer en diskussion.
    Tack!

Då ska jag lyssna, det jag hörde verkade intressant.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2015-10-06 15:04:15 följande:
    Du kommenterar inte mig, FD, du pådyvlar mig egenskaper och uppfattningar jag inte har. Och du gör det till leda. Men visst, det är ditt sätt att försöka få övertaget. Det funkar säkert på många andra.
    Anton Chigurh skrev 2015-10-06 08:47:03 följande:

Förresten behövs du i NERHFERDERS mobbongtråd, du ser det ju som din mission i livet att försvara "sådana som han" mot skitstövlar som den stora, elake Anton. Alltså jag då. Ja, nåt sånt skrev du rätt nyligen iaf, så du får nog visa dig värdig, FD, och försvara din gunstling.

Mvh //Antonshiny.gif

På din uppmaning, Anton, gick jag in och läste Nerfherders tråd.

Jag har inget behov att försvara honom. Jag är mer intresserad av företeelsen som sådan.

När jag läser tråden så flyttar jag scenariot till en skolgård och vet hur jag skulle agera om jag vore lärare.

Läs gärna Palestrinas inlägg så får du återigen en bekräftelse på hur olika man kan tolka saker och ting. Det somliga ser som en putslustig aktivitet kan andra uppfatta som sjukt obehagligt.

Min tolkning är att om du vore den du påstår dig vara här på FL så skulle du inte ha deltagit i de gemensamma aktiviteterna.
Svar på tråden Flyktingexperten Hans Rosling ger SD rätt!