Gert skrev 2015-10-03 13:56:56 följande:
Klart att jag är sann. Förklara nu hur Sverige ska finansiera alla flyktingar i världen med samma kostnad som Sverige finansierar flyktingar i Sverige. 500 kr per flykting och dygn står det i regeringens budget. Hur ska det gå till?
Ja, jag tror att du är sann.
Jag ser SD som ett fenomen som främst handlar om att inte kunna och/eller vilja ta till sig annan information än den som passar med de egna föreställningarna.
Problemet med dig är att du inte verkar ha några svårigheter att uttrycka dina åsikter skriftligt, till skillnad från många andra som sympatiserar med SD, och då kan det bli en komisk effekt när du tolkar Rosling som att han i stort ger stöd till SD:s linje.
Det är inte möjligt för mig att avgöra varför du väljer att argumentera på ett sätt som innebär att dina åsikter och ditt sätt att tolka omvärlden kan uppfattas som en mycket skicklig och konsekvent genomförd karikatyr på en sverigedemokrat.
Jag har ju själv tänkt så vid ett flertal tillfällen men jag föredrar att i stället se dina åsikter och din "oförmåga" att orientera dig bland information som representativt för en sverigedemokrat. Jag kan ju inte avgöra vilka dina motiv är.
Din fråga: Jag tror inte att Rosling menar att Sverige ska lägga motsvarande summa på UNHCR.
Själv undrar jag vad som skulle bli konsekvensen av en internationell FN-sanktionerad insats i Syrien, Irak och Libyen - om det bara i förlängningen skulle innebära ytterligare destabilisering eller om det är den enda utvägen.
Hursomhelst lär detta inte inträffa, splittring inom FN och kännedom om konsekvenserna av Sovjets och USA:s insatser tidigare lär ju effektivt hindra den möjliga lösningen.
Och så fortsätter situationen där vi har ett land där hälften av befolkningen befinner sig på flykt tills...?
Jag tror inte det finns någon som menar att vi gör något åt grundproblemet genom att ta emot de flyktingar som tar sig hit - det är heller inte vad det handlar om - utan där handlar det om att förhålla sig som en människa gentemot de människor som tar sig till vårt land.