• MamaSniff

Vi med PCO/PCOS som kör IVF september 2015

Hej alla sprutare och ruvare! Vad spännande att hitta er tråd och läsa om era behandlingar. Hoppar gärna in här jag också om det går bra.

Jag är 37 år och har haft min PCOs diagnos sedan jag var 25. Vi har ett barn sedan innan, blev gravida på egen hand, men syskonet vill inte komma. Har försökt i 2,5 år först själva och sedan med pergotime. Nu är vi mitt i första IVF:en och jag tog min första Orgalutranspruta igår. VUL imorgon bitti och är så nervös för att det inte skall vara några ägg där. Känner mig inte alls så spänd och öm som jag gjorde under pergotimestimuleringen.

• MamaSniff

oj, jag var otydlig! Nej det är dag 9 i cykeln, jag har sprutat med final-f i en vecka och började med orgalutran igår. För ja, dag 3 hade varit toktidigt! ;)

• MamaSniff

Gweny, låter som att vi har liknande upplevelser! Lite underligt det här när det går av sig själv först och sedan inte vill sig. Jag var så säker på att performa skulle fungera för oss men trots åtta ägglossningar fick vi inte en tillstymmelse till pluss.

Håller tummarna för att ert FET lyckas nu. Ja, alla ni andra som ruvar också, givetvis. ;)

• MamaSniff

Alltidväntarman på något: Så ni går också genom det här med sekundär barnlöshet. Inte för att jag önskar någon olycka, men det är så skönt att höra att man inte är ensam. Gör det lite lättare att hantera på något sätt. Jag har bara fått höra att många med PCOs har lättare att få barn senare i livet, så detta var inget vi förväntade oss.

Kul att vi ligger ganska lika i våra behandlingar. Då kan vi ju plussa samtidigt i oktober! ;)

• MamaSniff

Nu har jag gjort VUL och det gick bra. 8 äggblåsor på ena äggstocken och ungefär lika många på andra och de var cirka 13 millimeter. Äggplock blir antagligen på torsdag eller fredag beroende på resultatet på blodprovet. Nu håller jag tummarna för att många av blåsorna innehåller fina ägg!

• MamaSniff

Äggplock blir på torsdag vilket innebär att jag bara har två dagars sprutor kvar att ta. Skönt! Känns som om det har gått så fort, jag hade nog föreställt mig en mer utdragen process. Nu vet jag iofs att det är tiden efter insättning som känns som en evighet...

Ni som ruvar, hur går det för er? Är det jobbigt att vänta? Finns det några bra tips för att få dagarna att gå?

• MamaSniff

hjärtegull - förstår att det börjar kännas drygt särskilt när man har mycket ledig tid. Håller tummarna för att du väntar på ett pluss.

CarMa - vad spännande med insättning. Lycka till!

frucgsvensson - Grattis! Kul att tråden redan har pluss!

Alltidväntarman - lycka till på VUL imorgon. Skriv gärna och berätta efteråt!

• MamaSniff

Vad  kul med ett sådant fint embryo CarMa! Större chans att lyckas med en behandling än så finns ju inte. Håller tummarna!

Alltidväntar - Det är ju ett superresultat. Ordentligt med blåsor utan att vara i riskzonen för överstimulering. 8-12 blåsor är idealet har jag hört. Tyvärr kan många blåsor ibland innebära sämre äggkvalite. Jag skulle vara supernöjd med ditt resultat.

• MamaSniff

Grattis Gweny!! Håller tummarna för att det håller sig kvar.

Nyss hemkommen från äggplock. Gick bra och gjorde inte särskilt ont alls (än). Trots massor av äggblåsor blev det tillslut 7 ägg. Håller tummarna för att de är fina och befruktas.

I eftermiddag skall jag få reda på om jag behöver ta medicin för att motverka överstimulering eller inte. Ligger tydligen lite på gränsen med så många blåsor.

• MamaSniff

CarMa - jag hoppas att dina symptom är tecken på något gott! Det måste vara så jobbigt att vänta och inte kunna göra annat än leta efter tecken. Snart är det min tur att göra det samma!

De ringde idag från kliniken och av våra 7 ägg befruktades 5 st. Så nu skall de långtidsodlas till tisdag då vi förhoppningsvis får tillbaka en fin liten blastocyst! Längtar!

• MamaSniff

Vad kul, alltidväntar! Mitt äggklocka kändes knappt alls. Lite ont i någon timme efteråt bara men inget som en vetekudde inte hjälpte mot. Tror det kommer att gå bra för dig med. Förstår dock om att det kan vara jobbigt om du är spruträdd. Fast klarar du Orgalutran klarar du nål i arm också! ????

• MamaSniff

Alltid väntar - då är äggplock ingenting! Jag sa precis samma sak till läkaren som gjorde plocket - har jag klarat förlossning så klarar jag det här. Ett tips, ladda hem någon film eller någon bra serie och ta med. Inte under själva plocket givetvis, men det blir en del väntetid. Skönt att vara distraherad då så man inte skrämmer upp sig. Under själva plocket tyckte jag att det var kul att kolla på skärmen. Kunde knappt fatta att nålen som punkterade blåsorna faktiskt var i mig! Jag skall tänka på er på måndag. Skriv gärna och berätta hur det var när du får möjlighet.

• MamaSniff

Snabb fråga; är det någon av er som blivit väldigt svullen/spänd i magen av lutinus? Har tagit ett en dag nu och ser gravid ut.

• MamaSniff
    Alltidväntarmanpånåt skrev 2015-10-05 16:40:36 följande:

Äggplocket idag gick sådär. Knappt några ägg (men en hel del tomma äggblåsor). Ingen långtidsodling kommer göras. Om det blir nåt befruktat sätts det in på dag 2. Känns lite deppigt och ville helst bara hem och gråta efteråt, men vet inte om det är all morfin (fick avbryta och de gav mig en extra dos). Eller kanske anspänningen... Eller bara känslan av att vara en dålig kvinna:( Känns lite bättre nu när jag sovit. Får hoppas att de ägg jag hade iaf har god kvalitet. De sa även att jag hade mkt låg risk för överstimmulering. Det känns ju positivt:)

Stor kram till dig! Förstår att det känns deppigt, man går ju igenom en hel del under behandlingen och då är det ju skönare att känna att man får resultat för det. Däremot vill jag att du genast slutar med att känna dig som en dålig kvinna! Det ligger ju ingen prestation eller prestige i hur många ägg man får ut. Det här är ju en väldigt onaturlig process och olika kroppar svarar olika på behandlingen. 

Jag hade också väldigt många tomma blåsor, skulle tro att 2 av 3 var tomma. Personligen tänker jag att det kan vara en anledning att vi inte har blivit gravida på 2,5 år trots ägglossningar. Och då väljer jag att se det som bra nyhet, att det bara är det hindret som vi behöver överkomma. 

Nu tänker jag hoppas på att de ägg de fick ut blir befruktade och att ni får tillbaka ett fint embryo. Om du vill bli peppad, titta på Isa och rickards story i programmet drömmen om ett barn på tv3 play. (De fick få ägg men blev ändå gravida på första IVF:en).
  • MamaSniff
    CarMa skrev 2015-10-05 10:09:09 följande:

Är idag på ruvardag 6 och har väldigt tydliga symtom, haft mensliknande symtom i flera dagar, hungrig, väldigt svullna bröst där man kan se ådrorna väldigt tydligt.
    Läste om andra som tagit positivt gravtest på dag 6 så ville ju också prova, men det visade negativt idag, ska egentligen inte testa förrän 15/10 men det är så himla svårt att låta bli.

Förstår att det måste vara svårt att hålla fingrarna från testen. Jag blir förhoppningsvis ruvare i morgon och jag kommer att vara minst lika otålig. Jag tycker att det knepiga är att de tidiga symptomen på graviditet ofta orsakas av progesteron och det tillför ju vi IVF:are i massor. Om man har gjort flera insättningar kanske man ändå känner skillnad. Hur tycker ni som just har plussat, kändes det annorlunda den här gången mot gånger då ni fått negativt?
  • MamaSniff

Nu är jag också ruvare! Fick tillbaka ett fint 5-dagars och två gick till frysen. Vi har testdag 19 oktober. Om jag inte hinner få mens innan har jag bestämt mig för att testa den 17:e som är en lördag. Då hinner jag bearbeta ett negativt resultat över helgen och ändå orka med en arbetsvecka. Jag har också bestämt att jag inte får tjuvtesta den här gången. ;)

Snabb, oväsentlig fråga, är dagen för ET ruvardag 1 eller 0?

• MamaSniff

Fy vad tråkigt, alltidväntar. Förstår att det känns tungt att hantera. Kram till dig!

Tycker att ni gör rätt som väntar med nya försök. Den här processen är jobbig och sliter ju på en som människa och som par. Jag tror att det är viktigt att se till att man orkar psykiskt och fysiskt och ger sig själv tid. Innan vi satte igång med IVF så pausade vi med hormoner och barnförsök i nästan ett halvår. Är så skönt att låta resten av livet ta plats igen och få känna sig glad. 

• MamaSniff

AnneF, kul att du blåser liv i tråden! 

Jag hade många blåsor vid äggplock ( fler än 20), men precis som du skriver var många av dem tomma. Vi fick ut 7 ägg, 5 befruktades och 3 blev toppfina 5-dagars embryon. Vi fick tillbaka ett, testade positivt i helgen men tyvärr började jag blöda i förrgår och nu är testen negativa. Så det ville sig inte riktigt hela vägen den här gången.

Nu blickar vi framåt mot ett FET i december! Jag hoppas så att en av våra små i frysen skall vara den rätta!

Svar på tråden Vi med PCO/PCOS som kör IVF september 2015