AnneF skrev 2015-10-22 08:46:07 följande:
Hej på er! Tänkte försöka puffa den här tråden till liv, både för att jag är väldigt nyfiken på hur det har gått för er som har haft TD, men också för att jag behöver stöd i vår process.
Jag har PCOS, och läkarna suckar varje gång de ser mina äggstockar på vul. de säger att det är bra att ha många ägg upp till en viss gräns, och att döma av läkarnas reaktion är jag tydligen över den gränsen. Mitt AMH är 121 (antar att det är mätt i pmol/l, det är tydligen lägre värden i ng/l) och jag är 34 år. Jag har inte haft någon egen mens sedan jag slutade med p-piller för ett år sedan och när jag var yngre kom den mycket glest.
Vi håller på med vårt första ivf nu. Gonal F på låg dos, 100, för att undvika överstimulering och säkra att äggen hinner mogna. jag har varit på vul på femte stimuleringsdagen, åttonde, tionde och planerat igen imorgon dag 12. då ska jag även göra blodprov för att avgöra hur stor risken är för ös.På vul igår, på dag 10, hade 9 folliklar börjat växa, och flera skulle sannolikt komma inom närmsta dagarna. Läkaren sa igår att jag skulle vara inställd på att jag nog kommer drabbas av ös eftersom det knappt går att undvika och att vi måste sätta äggen framför mitt välmående. Jag är okej med det, hellre få ut många ägg så att jag slipper gå igenom detta igen, men det tråkiga är att han också säger att därmed är sannolikheten stor för att de måste frysa alla eventuella embryon och göra FET senare.
Jag nojjar en del över att många med PCOS verkar ha tomma blåsor eller får ut omogna ägg. När jag googlar på det hittar jag inte mycket information om det, förutom här på familjeliv. Vet någon av er vad det beror på, att pcos-are tycks drabbas av det? Jag är så nervös över att jag inte ska få ut några ägg, eller att de ska vara omogna.
Ja, det var långt om mig. Jag håller tummarna för att många av er lyckats med era försök! Skriv gärna resultatet av era gravtest och hur det går för er!
Precis som du har jag också hört att det är vanligt med omogna ägg/dålig kvalitet vid PCOS, ff a om man har många äggblåsor (vem har väl inte hör kvalitet framför kvantitet) och det var definitivt något jag oroade mig för. Jag försöker komma ihåg om jag har hört det från min läkare eller någon medicinsk artikel eller om det bara är något jag hört om på forum och liknande... Hursomhelst, jag var definitivt orolig.
Mitt AMH är 11 så något lägre än ditt (jag googlade mig fram till en konverteringsformel och fick fram att 121 pmol/l motsvarar ca 16 ng/l) och jag har många antralfolliklar så överstimulering har varit nåt som alla mina läkare oroat sig för. Jag har t o m fått avbryta ivf försök då de pga denna oro startat på en låg dos som visade sig vara för låg. Även vid senaste försöket i aug/sep var det tal om att avbryta men jag fick istället öka dosen med varningen att jag då helt säkert skulle få frysa allt.
Jag hade ca 30 äggblåsor och fick ut 27 mogna ägg. Av dessa befruktades 21 st och slutligen fick vi 11 blastocyster till frysen. Med detta vill jag säga att det inte måste vara så att man har många dåliga eller omogna ägg bara för att man har PCOS eller många äggblåsor.
Vad det gäller totalfrys så var det naturligtvis inte roligt att inte få gå hela vägen men samtidigt tyckte jag det var h elt ok eftersom vi var förberedda på det. Det känns också skönt att få tid för kroppen att återhämta sig. Jag fick dessutom byta ut ägglossningssprutan från Ovitrelle till Suprefact och tack vare det och att vi inte gjorde någon återföring har jag mått bra och sluppit bli dålig från överstimulering. Jag skulle nog säga att jag var 100% återställd redan dag 2 efter äp.
Med andra ord, jobbigt under stimuleringen då jag var mycket uppblåst och ömmande pga alla äggblåsor och jobbigt äggplock men sen har det kännts bra och förhoppningsvis slipper vi göra om det. Om det lyckats vet vi ju förstås inte än men imorgon börjar jag med Provera och därefter blir det östrogen och förhoppningsvis FET i mitten av november