Cherryay skrev 2016-01-12 09:19:37 följande:
Min första förlossning var speciell, på alla sätt. Var helt oförberedd eftersom hon kom för tidigt och min bm hade ställt om mig på att jag skulle få gå över två veckor. Därför fattade jag inte vad som gjorde så ont i magen när jag vaknade på natten. Hade täta värkar med fem minuters mellanrum från start så min mamma körde in mig efter ett par timmar. Vi befann oss då 50 mil hemifrån, hade firat jul hos min farmor o farfar, och när vi kom in till sjukhuset konstaterade de att förlossningen var igång men inte i den aktiva fasen än så vi fick åka "hem". De var också noga med att påpeka att det kunde ta i princip hur lång tid som helst innan det övergick i aktiv fas, speciellt för en förstföderska. Så, vi åkte "hem" och bestämde oss där för att försöka hinna ta oss hem o föda, alltså 50 mil bilresa, eftersom vi inte hade något med oss till bebis. Åka bil så långt, med konstanta värkar. Ingenting jag kommer göra om, ever! :P var tvungna att åka in på ett sjukhus halvvägs av resan för jag började kräkas så fruktansvärt, var då öppen 8 cm och de föreslog att jag skulle bli inlagd men vi fortsatte sista biten hem iaf och vi hann precis fram... Hann inte med någon bedövning, uppenbarligen, men de stack hål på fostervattenshinnorna och sen kom dottern ut på första krystvärken. Gick väldigt smidigt.
Andra förlossningen var mer normal, inget direkt dramatiskt händelseförlopp där :P slemproppen gick på morgonen men hag tänkte inte mer på det, under eftermiddagen kom värkarna och sent på kvällen var det dags att åka in. Valde en förlossning utan bedövning den gången också och det gick fint.
Jag upplever själv värkarbetet som det allra mest plågsamma, så utdraget och man vet aldrig hur länge det ska hålla på, så när det väl är dags att krysta blir jag bara lättad, då får man ju äntligen slut på det hela, sista biten innan man får träffa sitt lilla underverk liksom.
Har inga planer på att ta smärtstillande denna förlossning heller, men har ju läst på om de olika som finns ifall att jag skulle ångra mig.
Wow, vilken första förlossning! Var du aldrig orolig att du skulle föda i bilen?
Jag tyckte att de första 7 timmarna med värkar var ok även om det gjorde vidrigt ont men därefter var det olidligt. Krystvärkarna orkar jag inte ens tänka p
å.
Jag skulle önska att jag v
ågade välja utan bedövning men vid min första förlossning så var jag utan bedövning mot min vilja då de inte lyckades få in nålen i ryggen som var alldeles för vattenfylld.
Själva utdrivningsfasen var dessutom så långvarig att det var på håret att det blev akut kejsarsnitt. Jag har inga som helst minnen mellan cirka kl 14 och 19.15 då sonen föddes, mer än den vidriga smärtan. Allt som hände under dessa timmar har jag fått berättat för mig. Därför känns det viktigt för mig att smärtlindring funkar denna gång så att jag får vara mer närvarande.
Tilläggas ska att jag var fysiskt rätt färdig då man varken får äta eller dricka innan förlossning på franska sjukhus. När sonen föddes hade jag inte ätit och druckit på ett dygn. Jag hade dessutom varit sängliggande vecka 33-37 pga utplånad livmoderhalstapp och för tidiga förlossningsvärkar så jag antar att jag var lite smått försvagad i hela kroppen
Hoppas och tror på en lite enklare förlossning denna gång.