Inlägg från: nonameleft |Visa alla inlägg
  • nonameleft

Majbebisar 2016

mcflurry skrev 2015-12-01 22:26:57 följande:
    Ni som får sammandragningar..vad exakt är det? Å hur känns det? Är det farligt? Berätta gärna lite om hur man vet om man har sammandragningar..
    Jag hade väldigt mycket sammandragningar med min första (född 08). De startade rätt tidigt, kring vecka 20 och pågick sedan regelbundet under hela graviditeten. Sammandragningar gör inte ont men du kommer att veta exakt vad det är när det händer för dig. Glad Precis som namnet låter så drar livmodern liksom ihop sig och blir hård. Det känns liksom som att det stramar över hela magen. Så länge det inte gör ont är det absolut inte farligt. Har man däremot smärtsamma värkar som på verkar livmodertappen, då måste det kollas upp. Jag fick riktiga värkar i vecka 32 förra gången och då fick jag ta någon medicin som skulle stoppa värkarna och blev sedan ordinerad sängläge i 4 veckor för att sonen inte skulle komma ut för tidigt. De konstaterade då att livmodertappen hade förkortats avsevärt.

Denna graviditet kände jag första sammandragningarna redan i vecka 15 (g
    år in i vecka 20 imorgon). Att jag får mycket sammandragningar eller "förvärkar" nu beror garanterat på stress tyvärr.

Jag har heltidsjobb och har 2,5-3 timmar till och från jobbet varje dag. Har min son på halvtid hos mig (resten av tiden bor han hos sin pappa). Pappan till flickan i magen arbetar i London så jag är ensam om att sköta hemmet 95% av tiden. Jag bor i Frankrike så har ingen familj här. Vänner förvisso, men de har ju sina familjer och sitt. Har haft flera mindre njurstensanfall sedan som inte gjort mig mindre trött direkt. Att jag har hunnit fylla 40 hjälper säkert inte heller. 

N blev det mycket klagande här, sorry Flört Ibland känns det bara som att jag går på knäna av trötthet och detta trots att jag går och lägger mig 20-20.30 på kvällarna. Jag är i vanliga fall en väldigt aktiv person och jag känner liksom inte igen mig själv just nu. Någon annan som känner igen sig? 

• nonameleft
    Randig skrev 2015-12-02 19:07:44 följande:

Nu har vi vart på RUL:) Det blir en lillebror!!! Mitt BF datum blev dock flyttat till 29 April... men kommer nog få i Maj iaf, gick ju över 9 dagar med fösta barnet så..

Vilka mer har haft RUL eller ska ha inom närmaste dagarna:)? Har ni kollat kön eller ska kolla upp?

Jag har gjort 3 UL hittills. Nästa UL har jag den 21 december.

Det är en tjej i magen till storebrors förtjusning. Vilken sort var första barnet för dig?

Har ocks
    å fått flyttat BF. Ska tydligen ha på Valborg och inte i maj. Första barnet kom en vecka tidigt så tippar på att jag föder tidigare igen men man vet ju aldrig.
  • nonameleft
    Randig skrev 2015-12-04 09:47:13 följande:
    Vi har en liten grabb sedan innan så det blir 2 pojkar i denna familjen:) Kul att kunna hämta upp alla pojkkläde från källaren igen, samtidigt som jag gärna hade velat shoppa flickkläder, utbudet på flickkläder är ju så mycket roligare och större! och jag älskar att shoppa barnkläder:) Så det är egentligen den enda sorgen jag har med att aldrig få en flicka, men det är egentligen också den enda anledningen.

Kul om ni hade prickat in Valborg:) Det kan ju även hända oss. Men framförallt hade det vart kul om bebben kommer 2 maj för då fyller Pappan till barnet år^^ perfekt födelsedagspresent!
    Jag önskade mig nog lite i smyg en pojke till. Känner mig mer som en pojkmamma av någon anledning. Kanske påverkad också av att jag har världens gosigaste son redan Flört Nu är jag förstås lika glad ändå för en flicka och eftersom sonen så gärna ville ha just en syster så är det ju kul av den anledningen.

H
    åller med dig om att klädutbudet är desto större för flickor. Det är ju så mysigt att handla de där minikläderna och det kliar i fingrarna efter börja shoppa men känns lite tidigt än.

Ja, det blir ju en fantastisk födelsedagspresent för pappan. Du får knipa igen till 2a maj då  Skrattande
  • nonameleft
    lamiette skrev 2015-12-07 18:32:44 följande:

Idag mår jag bra!! Sambon har varit borta två veckor och imorgon kommer han hem . Nu är det han som får dra huvudlasset med nattservice (har en treårig nattvandrare som ska på toa/dricka välling/tända lampor varje timme nattetid). Jag har inte haft några sammandragningar den senaste veckan så jag håller tummarna att det fortsätter så. Och idag berättade jag dessutom på jobbet (har könts jättejobbigt eftersom jag är nyanställd). Min chef gratulerade och det var inga konstigheter! Åh, så skönt! Nu behöver jag inte gömma mig och må dåligt längre. Jag är i v 17.5 och har gått upp ungefär 5 kg så magen syns så smått. Hur mycket har ni gått upp?

Innan jag blev gravid vägde jag 56 kg i en väldigt vältränad kropp. Nu i vecka 20 väger jag 64 med mindre muskler. Känns ju sådär. Är tyvärr en av dem som tycker viktuppgång är ett riktigt ångestmoment under graviditeten.
  • nonameleft
    Ananass skrev 2015-12-09 20:47:24 följande:

Tjejer! En fråga till er lite mer erfarna kanske. Var ligger bebisen nu? Haha. Är i v.17(16+6).

När jag gick ur duschen nyss och liksom lutade lite på ryggen bakåt för att torka håret upptäckte jag en rejäl kula från överkanten av naveln och uppåt ca 1-1,5dm. När jag tryckte på kulan lite så bumpade det tillbaka och man kunde även se på magen hur det rörde sig. Är det möjligt att det är bebisen? Känns så långt upp men jag har ingen aning. Är helt chockad :p

Hej! Jag är ingen expert på livmoderns höjd/storlek i olika veckor. Själv går jag in i vecka 21 idag och jag kände första rörelserna för cirka fem veckor sedan så det är fullt möjligt att du känt bebisen  Glad Om det är första barnet brukar man dock känna lite senare vanligtvis.

• nonameleft
    emjh skrev 2015-12-14 13:08:00 följande:

Ah, jag är så besviken...

Jag hade tid för RUL idag och det var en massa strul, de hade försökt nå mig för att boka om men det visade sig att de ringt på gamla nummer (7-8 år gamla, så de hade pratat med min fd:s nya sambo..., kul). Kändes som att de tyckte det var mitt fel men jag hade ingen aning om att de hade så gamla uppgifter, jag hade ju inte ens det numret när jag väntade mitt första barn. 

Hur som helst, jag fick träffa en annan BM men jag var där för tidigt för RUL (de står envist fast vid att jag har BF 27 maj och är i v16+2 trots att jag plussade 5/9 och hade ÄL 25/8). Jaja, jag vet vad jag vet. 

Den här BM:n hade jättesvårt att se något alls, så vitt hon kunde se så det bra ut men det var för tidigt för att kunna se ordentligt. Så jag fick ny tid 28/12.

Hur som helst, när jag var där för tillväxtstudien visste de att jag skulle tillbaka idag så det var ju deras misstag att inte boka om mig redan då. 

Jag är ganska irriterad på att det inte stämmer med datumen och att de inte lyssnar på mig när jag lägger fram fakta, det är endast mätningen som betyder något för dem. 

Ursäkta babbligt inlägg, jag behövde bara få skriva av mig lite... 

Tråkigt att det blev en sådan besvikelse. Förstår att det måste kännas frustrerande eftersom UL är något man går och längtar efter typ hela tiden. Dessutom var det ju ganska stor skillnad på BF-datum. Du fick se din bebis i alla fall antar jag?
  • nonameleft
    HepaticaNobilis skrev 2015-12-16 10:31:48 följande:

Hur stora är era magar? Får höra hela tiden att jag är så stor för min vecka?! Är i v 18+1 idag och ser ut såhär (ursäkta fuloutfiten).

Vecka 20+5 när bilderna nedan togs i förra veckan. Tydligen har jag också en stor mage då folk tror att jag är i 7e månaden snarare än 5e. Eller så har de ingen koll. Eftersom jag är rätt kort (1,60) och överkroppen inte har så mycket plats uppåt/neråt eller bakåt så antar jag att livmodern måste synas mer framåt Flört

• nonameleft
    HepaticaNobilis skrev 2015-12-16 11:58:29 följande:
    Jag är också 160 så det är kanske därför då:) Med första barnet var jag inte så stor, här är jag dagen före förlossningen. Men det är kanske för att det är andra barnet även fast det är nästan nio år sedan jag var gravid är sist:)
    Sant att du inte hade världens största mage den gången - men så härligt rund!! Som ett klotGlad

För mig var det ocks
    å ett tag sedan sist. Sonen föddes i augusti 2008. Magen blev väldigt stor den gången också. Ha ha. Här är 3 månader exakt före BF då

• nonameleft
    HepaticaNobilis skrev 2015-12-16 16:14:07 följande:
    Haha, ja det såg ut som att jag svalt en basketboll^^

Din mage såg också rund ut:) Vi fick pojkar båda två då, vet du vad du väntar ni?

Jag blir så nervös av alla antydningar om att det nog är två där inne, min svägerska väntar tvillingar som kommer inom närmsta tiden och jisses vad jobbigt det verkar:/ Och ännu värre blir det ju när de kommit ut!;) De har en innan som är drygt året också.. Jag hoppas iaf att det är EN fin, frisk bebis där inne:)
    Inga tvillingar här i alla fall FlörtEn liten tjej denna gången och med tanke på de hårda sparkarna och aktiviteten i magen känns det som att hon är både väldigt energisk och stark.

Jag bor i Frankrike s
    å jag har redan haft flera ultraljud. Vi har 3 obligatoriska ultraljud här (vecka 12, vecka 22 och vecka 32). Det är dessutom gynbesök varje månad och då brukar gyn generellt "kolla läget". På måndag har jag vecka 22-ultaljudet och då tittar de länge och ingående på bebisen för att se att alla organ ser ut som de ska. Längtar så efter att få se henne igen.

Jag säger som du, hoppas på att hon ska vara frisk först och främst. Men under tidigare ultraljud har allt sett bra ut så peppar peppar Glad

Vad säger sonen din om att bli storebror? 
  • nonameleft
    Snelson skrev 2015-12-16 20:33:17 följande:

Glömde visst bifoga bilden :)

Väldigt stor skillnad tycker jag Glad
Svar på tråden Majbebisar 2016