Inlägg från: Randig |Visa alla inlägg
  • Randig

Majbebisar 2016

20162010 skrev 2016-03-05 10:28:00 följande:

Hej alla här inne,

Hoppas ni som väntar på era och ni som redan hunnit få mår bra. Jag väntar själv andra barnet nu i maj. Jag räknar ner dagarna då jag känt stor oro över min lilla kille, han är så ofantligt lugn. Jag har gjort ett antal koller men inget har visat på något konstigt. Han sparkar inte utan gör bara små, knappt märkbara rörelser. Han hickar dock en hel del. Jag har dåliga järnvärden och inbillar mig att det kan ha med det att göra, eller att min moderkaka inte fungerar som det ska. Ja, jag oroar mig över det mesta som går att oroa sig över helt enkelt..

Är det någon annan som känner igen sig i detta super-lugna beteende? Eller känner igen sig från tidigare graviditeter?

//Maj-mamman

Har haft precis samma sak fram tills en vecka tillbaka, nu har han faktiskt börjat röra sig mer, men innan dess har vi också vart inne för att kolla upp om allt var som det skulle. Så vet mycket väl hur du känner! Man är jätte nojjig. Mitt första barn var mycket livligare i magen! Så detta är som natt och dag.
  • Randig
    20162010 skrev 2016-03-05 15:46:41 följande:
    Skönt att höra att din lille börjat röra lite mer på sig igen! Hoppas att detsamma händer min lille kille, man vill ju gärna bli påmind om att de har det ok därinne Skrattande
    ja jag förstår dig:) men det är som du säger att det är inte rena sparkar utan mest rörelser, att han typ vänder sig. Det är det han börjat göra mer.

Kan ju blir mer sedan när han vänt sig med huvudet neråt och sjunkt lite, då får de rätt mycket mer utrymme för benen att röra sig uppe vid revbenen.
  • Randig
    lamiette skrev 2016-03-07 19:42:22 följande:

Åh, vad jag är less idag! Säkert en kombination av hormoner, allmän trötthet, ryggont och initiativfattig sambo! Jag fyller år idag. Först och främst jobbade jag och allt blev fel och sket sig (sov kasst inatt och så har hjärncellerna tyvärr helt gett upp) så jag var beredd att säga upp mig spontant på stående fot men hindrade mig. Sen messade sambon att jag skulle handla på vägen hem. Jag har tågresa, bussresa och en km promenad hem plus att jag jobbar heltid. Frysta köttbullar, mjölk, dricka skulle han ha!!! Jag vet att det är ett i-landsproblem, men jag är tung, hormonstinn och har skitont i ryggen och att överhuvudtaget föreslå frysta köttbullar som födelsedagsmiddag och att jag dessutom släpa skiten (tungt) hem var droppen. Jag ville bli hämtad, få god mat serverad (glömde jag säga att jag fick laga maten också), bli ompysslad, men icke! Åh, vad trött jag är! Kastar in handduken tidigt ikväll. Usch, skitdag!

Uch, jag kan förstå dig, din sambo kunde allt ha ansträngt sig lite:) Män glömmer lätt av att ens energi går åt att bygga en ny liten människa. Hoppas han kompenserar dig för en kass födelsedag till helgen eller något, typ bio och restaurang:)
  • Randig
    NessaS skrev 2016-03-09 19:06:48 följande:

Någon som har fått foglossning? Jag har riiiiiktigt ont när jag vaknar under natten och på morgonen. Håller i sig under förmiddagen så jag har inte varit på jobbet igår, idag och lär inte gå dit imorgon heller. Bälte funkar inte då man inte ska ha det när man sover. Alvedon hjälper inte ett dugg...Vad kan man mer göra? Någon som har tips?

Har du kuddar och bultar upp med? Jag måste ha en som stör för magen och en mellan benen, annars får jag också ont.
  • Randig
    lamiette skrev 2016-03-10 17:04:05 följande:

Är det någon mer än mig som har en helt oförstående sambo?? Min sambo klagar på att jag är trött och grinig hela tiden och förstår inte att jag inte orkar lika mycket längre. För att ge en inblick i min vardag ger jag gårdagen som exempel... Jag jobbar heltid, hämtar sonen (då min sambo har bilen med 5 dörrar får jag så fint använda vår 3-dörrars...) baxa in 3-åriga sonen genom framdörren till baksätet eftersom det är krockkuddar fram och han sitter bakvänd i baksätet. Hem, baxa ur sonen, äta mellis, baxa in sonen i baksätet igen, skjutsa dottern till stallet. Därefter till mataffären, ur med sonen, handla, in med sonen, till servicestället för att hämta paket, ur med sonen, in med sonen, tillbaka till stallet, dotterns telefon urladdad, ur med sonen, hämta dottern, in med sonen, hem. Gråtfärdig av trötthet ber jag sambon laga mat (jag hade ju handlat). Han lackar ur och tycker att jag bara är trött o grinig! Kan tillägga att jag egentligen inte får plats att klämma mig in i baksätet på bilen med min mage (och höfter) samt att sonen oftast är som en planka. Jag är 31 fulla veckor och vågar inte ens tänka på hur det här ska fortsätta. Helt förtvivlad just nu!

Nä, min är typ likadan ibland, men är ganska duktig på att snäsa ifrån att det inte är så jävla lätt att göra allt man kunde innan när man är stor som en flodhäst och har foglossning. Ofta blir han sur först, sen skärper han sig ett tag tills man få påminna han igen. 

Framförallt tycker jag han är lat som inte kan ta tag i saker i hemmet som jag kanske inte egentligen orkar.
  • Randig

Får också förvärkar ibland som gör ont, men bara efter samlag. Så det vågar jag knappt ha numera....

Upplever ni också det? Fick sammandragningar vid samlag vid första grav för 3 år sedan, men de gjorde aldrig ont. Denna gången blir det nästan så man tror förlossningen startat. Måste ligga i varmt bad efteråt och ta alvedon.

• Randig

Sambon köpte hem en ny våg idag (våran gamla har vart sönder länge, ungefär i samma veva jag blev gravid, he he) och jag fick en chock när jag ställde mig, ha ha, vad faaan? Har ju gått upp 16,5 kg och är i vecka 35 (34+4), kommer ju minst gå upp 2-3 kg till sista veckorna, säkert mer om jag lägger på mig vätska som sist.

Hua, jag tyckte jag var mindre denna gången än första graviditeten men nu så visar det sig vara ungefär det samma, knepigt. Gick upp 21 kg totalt fösta gången. 

Någon mer som gått upp mycket?

• Randig

Idag är det exakt 30 dagar kvar till beräknad BF (blev flyttad från 1 maj till 29 April)
    och idag ska jag till MVC för att se om bebben vänt sig än och om han börjat fixera sig. Jag tror han vänt sig för jag är kissenödig JÄMT och går upp varje timme på natten :/

• Randig
    HepaticaNobilis skrev 2016-03-30 12:49:38 följande:

Vi är på förlossningen, har blivit stoppade så mycket de bara kan med bricanyl subkutant , tractocile dropp och smärtstillande. Nu har dygnet gått och jag har fått i mig bägge doserna kortison för lungorna.

Så om en liten stund tas droppet bort och så får han komma när han kommer. Hoppas att det kommer igång nu när de har bromsat och bromsat (med sådär resultat, har ändå haft värkar ca var 10:e minut).

Spännande!

Åh lycka till:)
  • Randig
    Hade rejäla förvärkar inatt som gjorde ont och jag var helt kallsvettig. Lyckades somna till slut och nu på morgonen är det mesta borta, har mycket sammandragningar och känner mig öm typ, men nu gör de inte ont när det kommer iaf. Nu på morgonen hade jag till och med svaga blodstrimmor när jag torkade mig så jag undrar ju om tappen kanske börjar bli påverkad av förvärkarna?
    Får bara förvärkar om jag rört mig väldigt mycket under dagen eller har haft "mys" med sambon. Sjukt jobbigt.

Någon mer som har onda förvärkar?
  • Randig
    Nini skrev 2016-04-04 18:30:21 följande:
    Låter som det är pågång... så började min första förlossning... fast först gick slemproppen sen kom blodstrimmor i flytningar. Höll på så under en natt och på morgonen åkte vi in då var jag öppen 2 cm. Tyckte inte de värkarna gjorde särskilt ont dock.
    Oj, tänk om de sätter igång på riktigt snart då:/ Är bara i vecka 36+2 än.

Jag misstänker nämligen att slemproppen gick förra veckan, men vet att den kan släppa och återbildas så tänkte inte mer på det. hmm. Får väl se hur det blir, fösta grav gick jag 9 dagar över tiden så har inte så höga förhoppningar om att det ska komma tidigare denna gången.
  • Randig

Är så himla irriterad på min sambo just nu-_-

Han är uppe halva nätterna och spelar eller meckar med bilen, sen har han mage att klaga på att han är trött dagen efter och är sur och grinig. Ingen bra kombo då jag själv är rätt sur och grinig, jag sover ju inte hela nätter trots att jag lägger mig
    vid 10-11 på kvällen, jag går upp och kissar varannan timme.Har blivit så sjukt trött de senaste 2-3 veckorna och orkar inte alls lika mycket.

Har pratat med honom flera gånger om detta men han bara skyller ifrån sig typ att "som om inte du är trött då eller??", ööhhh? ja, för jag är fucking höggravid i vecka 38 ditt kötthövve, inte för att jag sitter upp till kl 3 på nätterna när man ska upp kl 7!

dessutom har jag kommit på han med att han tjuvrökt (cigg menar jag då), han slutade i början av graviditeten men nu är han med andra ord på G att börja igen, blir så jääävla trött.

Ursäkta att jag klagar, vill bara skriva av mig:(

• Randig
    HonanHöna skrev 2016-04-10 11:25:53 följande:
    Inte alls konstigt att du är förbannad, hade nog vem som helst blivit!! Man har tillräckligt med att vara höggravid liksom.. Kan tyvärr inte ge dig nått råd. Utan bara säga att ja lider me dig.. Hoppas verkligen att han fattar snart va han sysslar me..

Stor styrke kram!
    Han lär ju få en reality check när bebisen kommer om inget annat, för just nu tror jag han glömt hur det var eftersom vår förstfödda närmar sig 3 år och sover bra på nätterna och våra rutiner starka i vardagen. Det kommer det ju blir ändring på strax.
    Vår förstfödde vaknade varannan timme de första 6 mån, sedan 3-4 gånger/natten fram till 1,5 år, sedan 1-2 gånger fram till 2,5. Så han har ganska nyligen börjat sova hela nätter egentligen. 
  • Randig

vecka 37+5 idag och har de senaste dagarna vart lite halvlös i magen, ursäkta faktan XD. Men har läst att kroppen utsöndrar ett visst hormon när FL börjar närma sig så kroppen kan tömma tarmen lättare.
    Och livmodertappen har mjuknat och åkt ner, nu kan jag känna den, det har jag typ inte kunnat göra innan för den vart så långt upp. Sedan har jag de vanliga med sammandragningar och ibland mer smärtsamma förvärkar, sex vågar vi inte ha tex för då får jag smärtsamma förvärkar direkt.

Så hoppas att kroppen är på G:)

• Randig
    Vad tror ni!?

Igår var jag i vecka 40+2 och skulle få hinnsvepning hos BM. Tappen var mjuk som smör, hade kortats och vinklats framåt MEN var stängd längst upp, så hon kunde inte komma åt hinnorna.
    Var sååååå besviken. Ville nästan gråta:( BM blev själv lite förvånad eftersom jag är omföderska och då är man nästan alltid lite öppen. Men nix, min kropp gör sitt jobb till 100%.

Det kom lite blodstrimmor efter att hon hade vart där och petat i tappen, men det försvann över dagen.

Imorse kom det åter igen blodstrimmor när jag torkade mig. kan det vara tappen som börjat öppna sig då?? 

Någon annan som vart i samma situation men som ändå fött ganska tätt inpå?
  • Randig
    lamiette skrev 2016-05-03 12:04:23 följande:
    Vad är hinnsvepning och varför gör man det?
    Kort och gott kan man säga att det kan man få om man gått över tiden och vill hjälpa till att starta förlossningen, funkar dock inte alltid, speciellt om man utför det innan fullgången tid. Men BM typ lossar hinnorna kring mellan fosterhinnan och livmodern typ. Retar livmoder och tapp. Googla om du vill veta mer:)
  • Randig
    lamiette skrev 2016-05-04 14:29:27 följande:

Nu är det bara 5 dagar kvar till BF för mig. Idag var jag hos BM och nu låg bebis tydligen snett med huvudet (förra gången var huvudet ned men nu var det åt min höft till). Bebis har tydligen gott om plats (jag är omföderska) och barnmorskan trodde ändå att huvudet skulle hamna i rätt läge om värkarna kommer igång. Jag ska tillbaka på måndag så ska de kolla läget igen. Barnmorskan trodde inte att det blir någon bebis på BF iaf. Jag kommer troligtvis att gå längre . Hur går det för er andra?

Jag är på BF+4 idag så jag går bara och väntar och väntar:(
Svar på tråden Majbebisar 2016