Inlägg från: EmPe |Visa alla inlägg
  • EmPe

Majbebisar 2016

carolinajohansson93 skrev 2015-09-12 12:00:39 följande:
    Förra året i september fick vi ett missfall. Är oxå rädd för molvärk o för missfall igen men försöker o leva på som vanligt. Försöker se framåt o har precis gjort klart ett babyneste! Blev så fint o vi kan inte riktigt förstå än att vi ska bli föräldrar i maj haha. Är 5+6 idag så imorn går vi in i vecka 7.
    Beklagar.. Fick själv mf i augusti så jag vet hur det känns.

Perfekt med babynest.. Kommer ni säkert ha mycket användning av.

Jag är i v 5+5 idag så bara en dag mellan oss:) Jag har tid för vul den 29:e. Förhoppningsvis får man se ett litet hjärta och då hoppas jag att man kan känna dig lite lugnare.
  • EmPe
    MammaNenne skrev 2015-09-15 14:31:24 följande:

Ringde in till Kvinnokliniken ihop om att få komma in på ett vul, det fick jag absolut inte enligt den otrevliga kvinnan i luren. :( 
    Fick missfall som sagt och ville bara se att det faktiskt är något därinne! Hon sa också att jag inte skulle förvänta mig att denna graviditet skulle gå vägen då de rekommenderar en mens emellan.. Blir mer och mer stressad känner jag :( Någon av er som fått missfall och blivit gravid igen direkt efter? 

Vill såååå ha min majbebis! :/

Alltså vissa människor ska ju inte jobba inom vården..:(

Jag blev gravid direkt efter mf. Fick mf den 3 aug och plussade igen den 27 aug. Är nu i v 7. Finns inget farligt med att bli gravid direkt. Anledningen till att de rekommenderar en mens i mellan är för att det kan vara svårt att räkna ut hur långt gången man är om man inte haft mens.
    Jag har själv tid för vul om två veckor just för att stilla oro. Vet inte hur det fungerar där du bor men jag skulle nog rekommendera att kontakta din bm och boka vul därigenom. Lycka till;)
  • EmPe
    Ananass skrev 2015-09-17 09:07:04 följande:

Någon som äter något kosttillskott typ gravid vitaminer? Folsyra äter jag och har förstått att det är viktigt, men borde man äta sånna gravid vitaminer som finns på Apoteket?

Jag äter också aco gravid på inrådan av min bm.
  • EmPe
    Novembersmile skrev 2015-09-19 06:59:52 följande:

Känns kört för mig! Det kommer färskt blod nu , så jag antar att jag fått missfall! :'( blir så jäkla ledsen!! Vad gör man nu då? :'(

BF 2016-05-14
    Å nej, beklagar:( Vilken v är du i? Det behöver ju inte betyda mf. Vill inte ge falska förhoppningar men tycker det varit många i majtrådarna samt fb-grupp som blöder där allt ändå varit ok. Kontakta gynakuten där du bor. Kram
  • EmPe
    Novembersmile skrev 2015-09-19 07:14:21 följande:

V5+6 idag!

Jag hoppas du har rätt men magkänslan säger att det är nåt som är fel! :(

BF 2016-05-14
    Usch..jag vet hur det känns, lider med dig:(
    Hade själv mf i aug i v4+6. Jag kontaktade själv aldrig gyn, fick ett mycket svagare plus på gravtest så det var ingen tvekan för mig. Har du ont?
  • EmPe
    Novembersmile skrev 2015-09-19 07:24:19 följande:

Tog ett grav test i morse som var superstarkt ! Men ska kolla mer i morgon om det minskar! Har inget ont eller så, kanske pytte pytte lite mensvärk..

BF 2016-05-14
    Gör så men är du orolig eller får ont så ring gynakuten. Lycka till! Kram
  • EmPe
    Snelson skrev 2015-09-25 08:45:47 följande:

Har ni varit med om att symtomen försvinner? Sedan två dagar har allt försvunnit, illamående, ömma bröst, tröttheten... Är i v 6+6 idag. Måste jag vara orolig över missfall eller MA eller har ni upplevt detta tidigare och det sen har visats sig att allt är bra?

Förstår din oro, jag hade känt likadant! Har ingen egen erfarenhet men senast igår sa min bm att symptom kan komma och gå. Har du någon tid bokad för ul? Du kan ju även ta ett gravtest för att se om det fortfarande är starkt eller om det blivit svagare. Lycka till<3
  • EmPe
    Snelson skrev 2015-09-25 12:57:08 följande:
    Tack för stödet! Jag hoppas allt är bra men känner att den bra känslan har förvunnit i magen :( jag ska ta ett test imorgon bitti tror jag. Jag vill gärna göra vul men min bm sa i måndags att det tidigaste är vid KUB och det är ju sex veckor dit. De gör inte vul på kk i mitt län pga oro...
    Säger inte att du inbillar dig men jag tycker själv man går och intalar sig saker och jämför tecken från dag till dag. Det är ju normal att inte känna så mycket så du har kanske inget att oroa dig för men ta ett test i morgon. Håller tummarna, kram
  • EmPe
    Loviedovie skrev 2015-10-15 21:35:28 följande:

Malmöområdet! Någon i närheten?

Malmö här;)
  • EmPe
    smultronblomma skrev 2015-11-05 09:45:00 följande:

Hej tjejer! 
    Är det någon som har koll på vad det är och om det är några ingredienser i Ört- och kryddte som man bör undvika?! 
    Jag har ett YogiTea - women´s energy med: Hibiscus, Lakritsrot, Pepparmynta, Hallonblad, Kvanne extrakt, Ingefära, Kryddnejlika.

Kollar du på livsmedelsverkets hemsida så står det att man ska undvika örtprodukter men jag vet inte om det innefattar örtte. Sen ska man ju inte dricka för mycket svart och grönt te eftersom det innehåller koffein. Rött te är ju lite bättre då eftersom det inte är koffein i:)
  • EmPe
    Ananass skrev 2015-11-05 18:38:34 följande:

Alltså det här med vad man får och inte får äta... Listan är ju rätt lång men det enda som jag bryr mig om av allt som man inte får äta är mögelost och brieost. I vanliga fall så äter jag mögelost på mackan nästan varje dag och det finns inget godare än ostbricka med massa stinkande ostar!!! Mmmmmmm! Det är riktigt svårt att låta bli och jag är mer sugen nu än någonsin! Men iallafall, någon som vet hur det är med sån där ädelost på tub? Är det ok? Står på den att den är pastöriserad, men vad jag förstått så är det även själva möglet man ska undvika? Har googlat som en tok och lyckas såklart hitta lika många som skriver att det är ok som folk som skriver att det är BIG nono. Förvirrande :P

De på tub är ok. Vi har haft den diskussionen i den fb-grupp där jag är med. En har skrivit till en dietist för gravida och frågat och det står även på kavlis hemsida att de är ok för gravida. Detta är dels pga pastöriseringen men även att det blivit upphettat. Så ät och njut;)
  • EmPe
    nonameleft skrev 2015-11-10 12:13:54 följande:
    Så härligt det låter.{#emotions_dlg.flower} Jag är vecka 16 (15+5) och tror inte jag har känt någonting än. Det är ändå andra barnet så tycker det borde komma snart.

Bortsett från förlamande trötthet pga av sköldkörtelhormon som fått spelet, (TSH har ökat från 1,07-13,8 på en månad)... och rund mage och svullna, ömma bröst känner jag mig faktiskt inte gravid. Ingen molvärk på ett bra tag och inget illamående heller. Längtar så till nästa UL då jag får se min lilla tjej Hjärtaigen men det är 13 dagar kvar.

Jag har märkt att KUB-testet i Sverige görs i andra veckor än här i Frankrike. Nackspalten mäts här i vecka 13 och blodprovet görs i vecka 16. Jag gjorde mitt KUB-blodprov igår. Undrar vad denna skillnad beror på. Min gyn sa att jag ju kommer få ett lite sämre resultat automatiskt pga av ålder (40 år) även om nackspalten var på 1 mm och även om mitt blodprov skulle visa ett bra resultat. Någon som kan mer om sånt där och vet hur de räknar ut riskerna?  

Jag fick även höra av min gyn att om det skulle visa sig vara väldigt hög risk så kan de nu erbjuda cellprovtagning på mig istället för moderkaksprov om man vill gå vidare och testa utan att ta några risker för bebis. Någon som vet mera om sådan cellprovtagning på mamman? Erbjuds man det i Sverige också?
    Jag var väldigt nervös inför kub denna gången och jag förväntade mig lite halvkassa resultat pga åldern. Är 38 år. Till min förvåning fick jag mycket bättre siffror denna gången än med sonen för två år sedan. Enligt min bm så kan man inte räkna rakt av med att man får sämre bara för att man är äldre eftersom det är flera värden som räknas med.

Jag undrar om den cellprovtagningen du pratar om är det samma som NIPT-test? Rätt så nytt test som man utför genom ett blodprov. Om vi hade fått dåligt på kub så skulle vi gå vidare med NIPT privat. Tror bara det är i Stockholm som kvinnor över 40 erbjuds det gratis. Annars kostar det mellan 8000-10000
  • EmPe

Finns det några här i tråden som är från Malmö eller i närheten?

• EmPe
    anas998 skrev 2015-12-10 13:29:47 följande:

Jag bor i närheten av Malmö :)

Vad kul! Har skapat en hemlig fb-grupp för skåne/malmö mammor om du vill vara med? Skicka isf ditt namn i pm till mig så lägger jag till dig:)
  • EmPe
    Ananass skrev 2015-12-10 14:58:33 följande:
    Jag bor i en by som heter Sjöbo i Skåne, visserligen ca 4-5 mil från Malmö men ändå :)
    Såg du mitt svar om fb-grupp? du givetvis gärna vara med:)
  • EmPe
    Trassel14 skrev 2015-12-10 17:37:17 följande:
    Jag bor lite utanför Kristianstad :)
    Skicka pm med namn om du vill gå med i fb-gruppen:)
Svar på tråden Majbebisar 2016