nonameleft skrev 2015-11-10 12:13:54 följande:
Så härligt det låter.
Jag är vecka 16 (15+5) och tror inte jag har känt någonting än. Det är ändå andra barnet så tycker det borde komma snart.
Bortsett från förlamande trötthet pga av sköldkörtelhormon som fått spelet, (TSH har ökat från 1,07-13,8 på en månad)... och rund mage och svullna, ömma bröst känner jag mig faktiskt inte gravid. Ingen molvärk på ett bra tag och inget illamående heller. Längtar så till nästa UL då jag får se min lilla tjej
igen men det är 13 dagar kvar.
Jag har märkt att KUB-testet i Sverige görs i andra veckor än här i Frankrike. Nackspalten mäts här i vecka 13 och blodprovet görs i vecka 16. Jag gjorde mitt KUB-blodprov igår. Undrar vad denna skillnad beror på. Min gyn sa att jag ju kommer få ett lite sämre resultat automatiskt pga av ålder (40 år) även om nackspalten var på 1 mm och även om mitt blodprov skulle visa ett bra resultat. Någon som kan mer om sånt där och vet hur de räknar ut riskerna?
Jag fick även höra av min gyn att om det skulle visa sig vara väldigt hög risk så kan de nu erbjuda cellprovtagning på mig istället för moderkaksprov om man vill gå vidare och testa utan att ta några risker för bebis. Någon som vet mera om sådan cellprovtagning på mamman? Erbjuds man det i Sverige också?
Jag var väldigt nervös inför kub denna gången och jag förväntade mig lite halvkassa resultat pga åldern. Är 38 år. Till min förvåning fick jag mycket bättre siffror denna gången än med sonen för två år sedan. Enligt min bm så kan man inte räkna rakt av med att man får sämre bara för att man är äldre eftersom det är flera värden som räknas med.
Jag undrar om den cellprovtagningen du pratar om är det samma som NIPT-test? Rätt så nytt test som man utför genom ett blodprov. Om vi hade fått dåligt på kub så skulle vi gå vidare med NIPT privat. Tror bara det är i Stockholm som kvinnor över 40 erbjuds det gratis. Annars kostar det mellan 8000-10000