Inlägg från: Cherryay |Visa alla inlägg
  • Cherryay

Majbebisar 2016

Loviedovie skrev 2015-10-02 16:14:16 följande:

Ljusbruna flytningar sedan v 6 ungefär, då och då lite slem med mer brunt i (ursäkta de äckliga detaljerna..). Hade mf i våras och fick tid för vul på måndag. Detta pga oro och flytningarna. Är också jätteorolig.

Man brukar säga att så länge det inte är färskt blod (rött) så är det ingen fara :)
  • Cherryay
    Allies skrev 2015-10-02 22:50:55 följande:

Kommer du att göra ditt rul på NUS? Jag håller nämligen på att grubbla över att de har sagt att de helst gör rul här i Västerbotten i v.19. Och då kommer jag att hamna mitt under julveckan Känns ju som länge att vänta tills v.22...

Jag fick mitt rul i v 22 förra grav, de hade så mycket under julhelgen så blev först efter, och blir säkert likadant denna gång, känns lite tråkigt men förstår samtidigt att de försöker klämma in så mycket som möjligt och alla inte hinns med...
  • Cherryay

[quote=75832435][quote-nick]Beebii skrev 2015-10-04 03:18:35 följande:[/quote-nick]Här är en 35+ och vi fick reda på att jag är gravid igen (tredje barnet) förra veckan. Oplanerat. Väldigt många tankar... Glad men inte glad, orolig men myser. Planerar och tänker på framtiden. Många omställningar som vi inte kan råda över men vi har varit lite oförsiktiga så bara att ta tag i det. Har kikat på aborter men klarar inte av det. Nu vill jag ju ha barnet med men sambon är inte lika övertygad men skulle dock aldrig tvinga mig till något. Dessutom älskar han såklart våra andra barn och kommer säkerligen älska även denna. ????

Är 7 veckor gången enligt beräkningar och bf 24 maj.

Börjar fundera på hur berätta på jobbet, hur ta ut ledighet, var ska bebis sova, får en till stol plats i bilen? Vad kommer familj vänner och kollegor att säga?

Och hur kommer förlossningen att gå? 1a barnet föddes på 4 timmar i v.34+3, 2a barnet kom på 20 min hemma i badrummet i v.39 så hur kommer detta gå? ????

Fick en blödning efter sex häromkvällen och blev lite fundersam, kan man be om tidigt UL eller säger dom ifrån tro? När ringer man BM? Måste man gå ofta på koll tredje gången med?

Puh! Känner mig oförberedd och vill gärna bolla lite här om någon vill?! ????[/

Du kan självklart be om tidigt ul, men om du får det eller ej beror på landstinget, vissa verkar ha lätt att få, andra går till någon privat och betalar själv, i mitt fall finns inte någonstans att gå privat, och det erbjuds bara ul i väldigt speciella fall, så jag får gott vänta till rul, som antagligen blir först i v 22 (efter julhelgen) precis som förra gången :P

Du kan ringa bm direkt när du fått ett plus, ofta vill de ju boka in ett hälsosamtal innan själva inskrivningen, bara kolla upp vilka vanor du har och om det är något speciellt med mediciner osv som behöver justeras, går självklart att hoppa hälsosamtal och gå igenom allt sånt på inskrivningen istället, är ju frivilligt, vet inte hur längesen nr 2 kom för dig? Om du känner själv att något ändrats så du vill ha det extra mötet, jag väntar själv nr 3 nu men eftersom jag fick nr 2 för snart 5 mån sen så tänkte jag hoppa hälsosamtalet denna gång och ringa i nästa vecka någongång för en tid till inskrivning, är idag i v 6+3 så bf 25 maj.

Antalet kontroller du får kan också skilja sig beroende på vart i landet du bor, men brukar vara detsamma som vid barn nr 2, förstföderskor har tätare, men tillhör du en riskgrupp kan det bli tätare kontroller fram emot slutet, och jag skulle (baserat på dina snabba födslar) sätta dig i en riskgrupp, men räkna med besök för inskrivning v 8-12, rul v 17-21 (eftersom dessa veckor är precis under julhelgen för oss) besök v 25, 30, 33, 35, 37, 38, 39, 40. Kanske ännu tätare på slutet för dig, men sådär såg mina besök ut med nr 2.

Bolla på om du funderar över något, finns säkert flera här som känner likadant :)

• Cherryay
    Beebii skrev 2015-10-04 03:18:35 följande:

Här är en 35+ och vi fick reda på att jag är gravid igen (tredje barnet) förra veckan. Oplanerat. Väldigt många tankar... Glad men inte glad, orolig men myser. Planerar och tänker på framtiden. Många omställningar som vi inte kan råda över men vi har varit lite oförsiktiga så bara att ta tag i det. Har kikat på aborter men klarar inte av det. Nu vill jag ju ha barnet med men sambon är inte lika övertygad men skulle dock aldrig tvinga mig till något. Dessutom älskar han såklart våra andra barn och kommer säkerligen älska även denna. ????

Är 7 veckor gången enligt beräkningar och bf 24 maj.

Börjar fundera på hur berätta på jobbet, hur ta ut ledighet, var ska bebis sova, får en till stol plats i bilen? Vad kommer familj vänner och kollegor att säga?

Och hur kommer förlossningen att gå? 1a barnet föddes på 4 timmar i v.34+3, 2a barnet kom på 20 min hemma i badrummet i v.39 så hur kommer detta gå? ????

Fick en blödning efter sex häromkvällen och blev lite fundersam, kan man be om tidigt UL eller säger dom ifrån tro? När ringer man BM? Måste man gå ofta på koll tredje gången med?

Puh! Känner mig oförberedd och vill gärna bolla lite här om någon vill?! ????

Du kan självklart be om tidigt ul, men om du får det eller ej beror på landstinget, vissa verkar ha lätt att få, andra går till någon privat och betalar själv, i mitt fall finns inte någonstans att gå privat, och det erbjuds bara ul i väldigt speciella fall, så jag får gott vänta till rul, som antagligen blir först i v 22 (efter julhelgen) precis som förra gången :P

Du kan ringa bm direkt när du fått ett plus, ofta vill de ju boka in ett hälsosamtal innan själva inskrivningen, bara kolla upp vilka vanor du har och om det är något speciellt med mediciner osv som behöver justeras, går självklart att hoppa hälsosamtal och gå igenom allt sånt på inskrivningen istället, är ju frivilligt, vet inte hur längesen nr 2 kom för dig? Om du känner själv att något ändrats så du vill ha det extra mötet, jag väntar själv nr 3 nu men eftersom jag fick nr 2 för snart 5 mån sen så tänkte jag hoppa hälsosamtalet denna gång och ringa i nästa vecka någongång för en tid till inskrivning, är idag i v 6+3 så bf 25 maj.

Antalet kontroller du får kan också skilja sig beroende på vart i landet du bor, men brukar vara detsamma som vid barn nr 2, förstföderskor har tätare, men tillhör du en riskgrupp kan det bli tätare kontroller fram emot slutet, och jag skulle (baserat på dina snabba födslar) sätta dig i en riskgrupp, men räkna med besök för inskrivning v 8-12, rul v 17-21 (eftersom dessa veckor är precis under julhelgen för oss) besök v 25, 30, 33, 35, 37, 38, 39, 40. Kanske ännu tätare på slutet för dig, men sådär såg mina besök ut med nr 2.

Bolla på om du funderar över något, finns säkert flera här som känner likadant :)
  • Cherryay
    Now0rd skrev 2015-10-04 20:13:26 följande:

Hej på er allihop!

Gravid med första barnet och tog sig på första försöket så inte riktigt hunnit smälta det. Är i v.7 nu. Någon annan som känner sig orolig över få symptom? Jag har egentligen bara lite växtvärk och trött.. Kanske lite ömma bröst men det brukar jag ha kring olika tider i cykeln. Någon mer som inte mår illa? Inte känner konstiga lukter osv? Kanske borde njuta men oroar mig.

Bara att njuta över att slippa illamåendet, det kan iofs komma när som helst under grav, bara vanligast såhär i början, men själv har jag sluppit det alla mina grav, bara fått några få enstaka tillfällen, så man får bara vara glad att man kommer undan :) själv vet jag redan att jag får "igen" det på andra sätt, tex foglossning från h-vetet hela grav igenom och att kräkas konstant hela förlossningen :P men vissa mår ju faktiskt som allra bäst när de är gravida och slipper krämpor, vi är alla olika :)
  • Cherryay

Jag hade ju tänkt skippa hälsosamtalet denna gång då jag hade ett för ett år sen och inget har ändrats sen dess, men så blev det inte. Nya riktlinjer för mödrahälsovården sen den 1 juni iom att de tar nya särskilda prover i samband med hälsosamtalet, bla kollar de köldkörteln vilket ska göras så tidigt som möjligt i grav.

Blir alltså hälsosamtal på måndag och sen tid till inskrivning i v 12...

• Cherryay

...och nu slog foglossningen till, kom runt v 20 med första och v 13 med andra så var väl bara att vänta att den skulle smälla till tidigare denna gång, men v 8 var väl att ta i, hade ju hoppats klara mig till andra trimestern iaf :/

• Cherryay
    Ananass skrev 2015-10-09 08:35:12 följande:

Här där jag bor så erbjuds VUL endast till kvinnor som är över 35, är man yngre vilket jag är (jag är 23) så får man göra privat. RUL sker i v.18 vilket för mig typ kommer vara en vecka innan jul så det är inte omöjligt att jag får vänta ännu längre. Barnmorskan sa att "om det finns tid" så kan de erbjuda att man får lyssna på bebisens hjärtljud hos dem i tidigast v15. Så i v15 får man alltså första livstecknet från barnet, är det så för alla? Eller gör många VUL privat? Hur är det för er? Jag känner att v15 är så långt bort! Tänk om barnet inte har några hjärtslag och så måste man gå till v15 för att få veta det, kan det hända? Att barnet ligger dött så länge utan att komma ut? Måste vara fruktansvärt att få veta sånt i v15. Känner mig lite orolig men samtidigt mår jag ju väldigt illa så barnet borde ju växa där inne tycker man. Men jag har inga andra symptom. Lite ömma och mörka bröstvårtor men det var längesen jag kände "växtvärk" och sånt..

Här erbjuds inte heller vul utan det är rul i v 18-20 som gäller. Lyssnar inte på hjärtat förrän allra tidigast i v 25 så det är att göra kub isf men eftersom vi inte vill göra det så får vi vänta till rul...
  • Cherryay
    Randig skrev 2015-10-09 09:45:19 följande:

Boka ett privat ultraljud:) Helt klart värt det! Vi gjorde ett i 9+4 för att kolla så att den levde och att det bara var 1.

Kostade 500 kr i göteborg på barnmorskegruppen.

Finns ingen möjlighet till att boka privat ul här tyvärr...
  • Cherryay
    Redoförnytt skrev 2015-10-10 14:20:19 följande:

Någon som har koll på hur exakta vul är?

Bakgrund:

Senaste mens 13aug

ÄL runt 1 sept

Plussade 12 sept (svagt på sticka, 1-2v på digitalt CB)

Haft lite symtom som illamående å känsliga bröst.

Förra veckan började jag blöda 5-6 dagar. Inga störtfloder, men lite i flera dagar.

Bokade därför tid hos gyn.

VUL igår visade en liten mini med tickande hjärta. Dock mättes det bara upp till 4mm och vecka 7, V6+1. Jag borde enligt mina egna teorier vara iaf i vecka 8. Då jag plussade för 4v sedan och hade koll på ÄL.

Så nu går det lixom inte ihop i min hjärna.

Någon som varit med om liknande?

Ul går ju som bekant på storlek, även fast de flesta bebisar växer i någorlunda samma takt fram till v 20 så kan det självklart variera, läs inte in för mycket i det utan vänta på rul och vad de säger då :) jag hade själv samma förra grav och visste att jag var minst en vecka längre gången än sista mensen "sa", och på rul blev jag mycket riktigt framflyttad 9 dagar ;)
Svar på tråden Majbebisar 2016