Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
I frågan om vilka problem Sverige måste hantera som en konsekvens av frikostigt flyktingmottagande anser jag inte det faktum du påtalar vara av särskilt stort intresse.
...
I gruppen oanmälda våldtäkter bedöms offer och gärningsman ofta känna varandra medan det är tvärt om i kategorin men anmälda våldtäkter. Det kan mycket väl vara så att det i gruppen oanmälda våldtäkter finns en övervägande andel gärningsmän med svensk härkomst.
BRÅ anser inte att det är motiverat med ytterligare en undersökning av utländska medborgares överrepresentation i brottsstatistiken och en majoritet av riksdagspartierna tycker likadant (exv. M och S). Anledningen till detta är att det inte finns något som talar för att en ny undersökning skulle visa andra resultat än vad tidigare undersökningar har gjort (även en ny undersökning skulle visa att utländska medborgare är överrepresenterade i brottsstatistiken).
Internationella studier visar att det ser likadant ut överallt och det brukar förklaras med att utrikes födda ofta har sämre sociala förutsättningar än ett lands infödda befolkning.
Brå anser att det är mer motiverat att forska mer på orsakerna till att utländska medborgares överrepresentation i brottsstatistiken för att på så sätt kunna ta fram förslag på åtgärder och det låter förnuftigt tycker jag.
Det är en svår och på många sätt berörande fråga. Med min obotliga vana att läsa in mig på en fråga innan jag tycker något om den kan jag visserligen inte se att utvisning dit är detsamma som en säker död. Men det är, avgjort, en utvisning till ett land och ett liv präglat av ett stort antal risker och osäkerheter.
...