Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

K Kalle skrev 2017-06-21 08:03:13 följande:
    Intressant!

Det är omöjligt att ha ett socialt skyddsnät och samtidigt välkomna alla

Ja, det är väl något som diskuteras flitigt just nu.
    De flesta av oss är nog redan framme i att de två utesluter varandra.
  • Flash Gordon

Ann Heberlein har skrivit en bok som berör saken:

"Den banala godheten"

https://ledarsidorna.se/2017/06/provkapitel-ur-den-banala-godheten/

http://www.adlibris.com/se/bok/den-banala-godheten-mangkultur-integration-och-svenska-varderingar-9789198403107

Om hur förment "goda" beslut och ställningstaganden utan någon djupare eftertanke av politiker, byråkrater, kändisar mfl ger ett skadligt resultat och därmed istället kan/bör ses som "onda".

• Flash Gordon

I Mariestad har man slutat ha råd.

Nu kommer man att polisanmäla alla invandrade män som ljugit om sin ålder och fått den uppskriven vid medicinsk undersökning. Brott mot bidragslagen:

http://mariestadstidningen.se/mariestad/2017/06/22/asylsokande-ska-polisanmalas

”Asylsökande som har ljugit om sin ålder kostar skattebetalarna stora pengar” säger den moderata kommunstyrelseordförande.

Det är M+C som driver genom detta.

S-kvinnan som intervjuas är förfärad och börjar prata känslo-argument i stil med det klassiska "tänk på baaaarnen!" 

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2017-06-23 00:31:32 följande:
    Förvånande att c är med på det tåget. Men så borde vi nu ha lärt oss att ett partis politik inte nödvändigtvis är konsekvent över riks-, landstings och kommunnivå.
    Det var C som drev genom "invandringsstoppet" i Hultsfred också.

C är två helt olika partier på lokal nivå och riksnivå.

De skulle behöva rensa ut Stureplansliberalerna i toppen.
  • Flash Gordon

Klassisk replik: "Det har knakat ihop fullständigt i Sverige nu".

Sagt av migrationsverktets handläggare till invandringsentreprenör när MigV tigger mer platser.

Desperat ansvarig kommunskvinna går upp i limningen för att 100 nya har anlänt utan kommunens vetskap varav åtta sk "ensamkommande"

"För då är det vårt problem direkt!"

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-06-23 09:33:27 följande:

C har inte drivit igenom ett flyktingstopp i Hultsfred.

Det var därför jag satte "invandringsstoppet" inom citationstecken.

Det de har gjort är att de beslutat att inte öppna några nya ärenden på socialtjänsten. Med hopp om att detta skall hålla invandrare borta från kommunen.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-06-23 10:25:38 följande:
    Det centerpartiet i Hultsfred vill ...
    är att i största möjliga mån att stoppa invanndringen till kommunen. Precis som C i Mariesad nu vill börja polisanmäla invnadrare som ljugit om sin ålder.

Samtidigt spelar sossarna på "Tänk på baaarnen-nivå"
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-06-24 13:13:17 följande:

jag tycker att det är märkligt moderater och centerpartisterna i Mariestad vill att det svenska rättsväsendet ska fokusera på denna typ av ärenden för flyktingar som med stor sannolikhet kommer att utvisas. 

Jag tycker däremot inte det är märkligt att lagen ska gälla så lika för alla.

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-06-24 14:46:40 följande:

Och jag tycker att det luktar populism när man försöker skapa uppmärksamhet för en fråga som kanske inte ens är en fråga. 

Jag tycker att när det framkommer att Pierre Schori och en mängd andra framstående sossar var informatörer till Warzawapakten så är det värt att lyfta fram.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?