Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

KillBill skrev 2017-03-31 06:41:50 följande:
    Nja, det rätten konstaterade var att det är en kommunal angelägenhet att EU-migranter får tak över huvudet. Det bidrag som Säffle kommun gav till en lokal kyrka (för att de i sin tur skulle erbjuda EU-migranter tak över huvudet) stred därför inte mot kommunlagen.
    Rätten hänvisade till för kommunen lagstadgade skyldigheter. Tyvärr saknas motiv till rättens konstaterande vad det gäller dessa EU-migranter till skillnad mot andra som vistas i kommunen. Så vad avgör om domen kan ses som rättspraxis för andra som vistas i kommunen, exempelvis flyktingar som fått avslag på asylansökan? Att kommunen inte anser sig ha skyldighet att se till att etablerade invånare har bostad vet vi redan sedan tidigare och även där saknas motiv för undantag.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-04-04 09:46:42 följande:
    Det beror väl ändå på vilken slags moraluppfattning man har.

Det finns alternativ till empatirelativism - det vill säga uppfattningen att det är etiskt korrekt att inte agera om inte andra gör det, är inte. Ett sådant alternativ kallas civilkurage.

Ett Sverige som friskriver sig från "civilkurage" med hänvisning till hur andra länder agerar skulle bli ett mycket obehagligt land. Synsättet kan ju också tillämpas på andra områden än asylpolitik. T ex kan man på samma grunder hävda att vi med gott samvete kan avstå från att satsa stora resurser på svårt sjuka personer, finns ju andra länder som gör så.

Själv anser jag att det är trist med ryggradslösa personer och än tristare med länder som upphöjt ryggradslösheten till nationell princip.
    Varför skulle "civilkurage" bara räknas när det gäller flyktingar och inte när det kommer till hur stor flyktingmottagning drabbar Sverige och dess befolkning?
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-04-05 07:08:45 följande:
    Skulle man kanske kunna tänka sig.

Men min kommentar avsåg en person som påstod att man inte behöver ha dåligt samvete om man ser att andra inte agerar. Det är raka motsatsen till civilkurage.
    Jag tycker du blandar äpplen och päron här. Jag tycker inte alls att man behöver ha dåligt samvete över vad andra gör och inte gör, det får deras samvete stå för.

Civilkurage är enligt mig att agera när behovet finns. Exakt hur man ska agera kan dock diskuteras från fall till fall. Att ständigt ta på sig ansvar och uppgifter som egentligen borde ligga på någon annan är inte nödvändigtvis civilkurage. Att däremot uppmärksamma någon på brister och vid behov ryta till och säga att "du din @#*X^^//¤ attans slarver, det här är ditt ansvar, nu får du fan se till att sköta det, jag ska inte behöva göra det åt dig varenda jävla gång!" är civilkurage.
    FDFMGA skrev 2017-04-05 07:08:45 följande:
    Jag tror iofs att självständigt tänkande och agerande inte är särskilt vanligt bland personer som ständigtt gapar om att invandrarna lägger beslag på de resurser som egentligen borde tillfalla andra.
    Du kan ju tro det och jag tror detsamma om de som prioriterar annorlunda.
    Vilka finns kvar som då tänker självständigt?

• Tom Araya
    KillBill skrev 2017-04-16 17:29:11 följande:

Malmö i likhet med många andra svenska kommuner köper ibland bostäder för att vid behov kunna erbjuda tak över huvudet till kommuninnevånare. Det kan handla om bostäder till flyktingar men också om bostäder till utsatta och misshandlade kvinnor, barnfamiljer och psykiskt sjuka människor. Även om Malmö stad äger några hundra lägenheter så utgör detta bara någon promille av alla lägenheter som finns i Malmö. 

De flyktingar som skaffar sig bostad på det vanliga sättet torde vara i stort sett obefintligt, utan det är genom kommunens försorg, varav bostadsrätter är ett sätt av många. Trots den svåra bostadsmarknaden och att alla behöver någonstans att bo är det ytterst få förutom flyktingar som får denna hjälp. Alla bostäder som tas från den ordinarie marknaden till flyktingar förvärrar läget för alla andra i behov av bostad och som hänvisas till ordinarie marknad.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2017-04-17 20:38:01 följande:
    Vi har haft denna diskussion många gånger nu. Det är bara de som som har särskilda svårigheter att ta sig in på bostadsmarknaden samt bostadslösa barnfamiljer som kan få hjälp med att få lägenheter från det sociala. Invandrare utgör av förklarliga skäl en stor del av denna grupp. Just nu byggs det rekordmånga lägenheter för att det på sikt ska bli bättre balans på bostadsmarknaden.
    Vad som är "särskilda svårigheter" eller bara svårigheter kan diskuteras och jag hävdar att läget på dagens bostadsmarknad har suddat ut den gränsen, i alla fall där den förut fanns.
    Den stora skillnaden nu mot tidigare är den stora mängden människor man anser har dessa "särskilda svårigheter" i och med att vi under några år tagit emot flera hundra tusen flyktingar och att detta förvärrar läget för de som inte faller under kommunens bedömning av "särskilda svårigheter".
    Det kommer att ta decennier innan vi får en balans på bostadsmarknaden och det stora antalet flyktingar bidrar till betydande del i dess fördröjning.

• Tom Araya
    K Kalle skrev 2017-04-18 08:59:40 följande:
    Att vara misshandlad av sin man räknas inte som "särskilda svårigheter". Om man inte vill bli hemlös får man snällt stanna kvar hos honom och hoppas att man överlever.
    Barn räcker inte heller som skäl att få hjälp.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-04-18 18:20:23 följande:
    Jag känner en svensk kvinna som i höstas fick en bostad i Stockholm pga medicinska skäl så visst händer det att människor får hjälp att få en bostad.
    Så fantastiskt att det finns undantag...
  • Tom Araya
    "Inte i de här jävla negerområdena"

Laddades upp den 6 okt. 2007
    "Vem offrar och vem offras? Ett samtal om journalistik och utsatthet med Lars Danielsson, ambassadör, Janne Josefsson, journalist, och Liza Marklund, författare. Arrangerat av Piratförlaget och Albert Bonniers Förlag. Direktsänt från Bok & Bibliotek 2007 i Göteborg."

• Tom Araya
    Janne Josefsson totalsågar integrationspolitiken och förutspår KAOS!

Publicerades den 12 feb. 2016

Intervju med Janne Josefsson i opinion live SVT

• Tom Araya
    KillBill skrev 2017-04-24 21:05:03 följande:

Det är bara i din fantasi som Socialdemokraterna i Malmö vill stoppa all invandring. Det Socialdemokraterna i Malmö säger är att Migrationsverket bör räkna av alla dem som frivilligt bosätter sig i Malmö med hjälp av den EBO lagen (som en borgerliga regeringen införde) när man fördelar flyktingar till Malmö. Det är en högst rimlig begäran.

Det är orimligt att  Malmö först ska ta emot hundratals flyktingar som frivilligt bosätter sig i Malmö och sedan ska ta emot flera hundra flyktingar som Migrationsverket fördelar dit.  Detta sker dessutom samtidigt som kommuner som Vellinge, Täby, Nacka och Danderyd knappt tar emot några flyktingar alls (varken flyktingar som på egen hand flyttar till dessa kommuner eller flyktingar som Migrationsverket tilldelar dem).

Fast vi har ju politiker, partier och väljare som tycker att vi kan ta emot fler, så detta handlar inte bara om s vs MV i Malmö utan är direkt relaterat till trådens fråga.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?