Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

K Kalle skrev 2017-02-08 07:59:39 följande:
    Nej, det gör jag inte. Det har aldrig - ALDRIG - funnits samer i Skåne, Småland, Östergötland, Södermanland etc.

Visst behandlade svenska staten samerna illa, men massavrättningar som man hade i USA har vi inte haft. Faktiskt har befolkningen i Skåne behandlats precis lika illa. Efter att Skåne blev svenskt inleddes en blodig försvenskningsprocess. Det finns byar där i stor sett alla vuxna män slaktades för att svenskarna misstänkte att det fanns en snapphane (friskytt) där.
    Skåningar är inte klassade som ursprungsbefolkning.
  • KillBill
    K Kalle skrev 2017-02-08 08:18:14 följande:
    Nej, men det fanns inga samer i Skåne innan "skåningarna" kom dit.

Folk kan faktiskt behandlas illa och utrotas trots att de inte räknas som ursprungsbefolkning. Judar har inte behandlats väl (och har åter fått problem i muslimska Malmö) exempelvis.
    Jag är mycket medveten om att folk som har invandrat till Sverige/Malmö exempelvis judar och muslimer ofta drabbas av hatbrott men jag förstår inte varför du drar en parallell till ursprungsbefolkningen i Amerika.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-02-08 15:38:25 följande:
    Vad kan är måste definieras.
    Världsmedborgare skrev 2017-02-07 09:13:54 följande:Utöver det så kommer det alltid att behövas folk att fylla vakanser hos företagen och för att demografin inte ska bli snedvriden.
    Där är det mycket svårare att göra rätt, och många fler saker som spelar in än enbart ett humanistiskt behov, så antalet får vi lita på att de som jobbar med dom sakerna kan ge oss rätt upplysningar om. 
    Demografiskt ger 2000-talets flyktingar inget tillskott då sysselsättningsnivån är för låg.
    Här måste man granska varför det är så jämfört med tidigare invandring.Detta måste man alltid räkna med när man tar emot flyktingar.
    Världsmedborgare skrev 2017-02-07 08:52:41 följande:Du menar alltså, precis som vissa i SD uttryckt i media, att vi ska skita i barnkonventionen och de mänskliga rättigheterna, ja då vet vi det.
    Jag tycker myndigheter i alla fall borde vara konsekventa i vad de gör, oavsett familjens ursprung. Vilken hjälp får en svensk barnfamilj utan bostad?

Jag orkar inte svara på alla frågor men när det gäller hjälp till barnfamiljer utan bostad så skiljer inte myndigheterna på inrikes eller utrikes födda bägge kategorierna har rätt till samma stöd.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-02-08 18:04:02 följande:
    I praktiken får de inte samma stöd.
    Kommuner köper inga bostadsrätter eller slår upp några moduler för att förse svenskar med bostad.
    Kommunerna struntar helt i hur bostadsbristen drabbar svenskar. Vänder man sig till sociala myndigheter så förutsätter de att alla svenskar på ett eller annat sätt kan skaffa sig tak över huvudet själv utan att ens utreda frågan eller bedömma hur det psykiskt och ekonomiskt påverkar barnfamiljer att flytta runt i andrahandslägenheter eller att flytta bort från separerad förälder, jobb, skola, släkt och vänner.
    Begår myndigheterna lagbrott?
    Sociala myndigheter har under årtionden sörjt för att barnfamiljer inte hamnar på bar backe. Sedan är det självklart så att ansvaret för att fixa bostad i första hand vilar på dig själv och det innebära att du kan få bo i 2:a hand eller under perioder bo hos släktingar eller vänner. Blir det skarpt läge så behöver emellertid aldrig en svensk barnfamilj bo på gatan.

Om du ge exempel på en svensk barnfamilj som faktiskt bor på gatan, så tar vi diskussionen vidare därifrån.
  • KillBill
    Abegayle70 skrev 2017-02-08 21:32:26 följande:
    På tal om inreseförbud så är det väldigt tyst om att 16 länder förbjuder inresor för människor med israelsiak pass. Ett antal förbjuder dessutom inresor om du har israelsiak stämplar i ditt pass.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
    Denna fråga ställer jag inte för att provocera utan för att jag är nyfiken. Kan resenärer från alla muslimska länder fritt resa in i Israel eller har Israel motsvarande inreseförbud som dessa 16 länder?
  • KillBill
    Abegayle70 skrev 2017-02-08 22:32:33 följande:
    Nej.

Inget generellt förbud. Däremot är det nog inte så lyckat att resa från tex. Iran till Israel och försöka återvända med israelsika stämplar i sitt iranska pass.

Glöm inte att 20% av israelerna är muslimer, de har all rätt att resa till och från alla länder utom just dessa 16.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
    Jag googlade och tydligen finns ett officiellt förbud för iranier att resa in i Israel. Vidare kan det vara besvärligt för araber att få resa in i Israel.
  • KillBill
    K Kalle skrev 2017-02-09 08:06:36 följande:
    En svensk barnfamilj kanske får bo i trånga hotellrum eller vandrarhemsrum. Nyanlända får riktiga lägenheter. Skillnad.
    Och detta läste du på Avpixlat?
  • KillBill
    nattuw skrev 2017-02-09 18:29:59 följande:
    I GP. Du borde kanske vidga dina vyer och börja läsa lita annat än bara Avpixlat.
    Det har jag missat. Var snäll och länka till GP artikeln där det framgår att svenska barnfamiljer alltid får bo i trånga hotellrum eller vandrarhemsrum medan nyanlända alltid får riktiga lägenheter.
  • KillBill
    K Kalle skrev 2017-02-09 08:04:08 följande:
    Det gör jag inte. Jag säger att folk kan råka illa ut även om de inte är ursprungsbefolkning. I Malmö råkar inte särskilt många muslimer ut för sånt. Däremot är situationen riktigt illa för judar, och det är inte nynazister som är förövarna utan invandrade muslimer.

Du pratade om Sveriges behandling av samerna och jag inflikade att skåningarna blev riktigt illa behandlade under lång tid efter att Skåne erövrats. Det flöt väldigt mycket blod kan jag säga. det fanns präster som blev avrättade för att de predikade på sitt modersmål och inte på svenska.
    Anmälda hatbrott i Sverige ökade under förra året - med 14 procent. Antisemitiska och islamofobiska hatbrott var vanligare i Malmö än i Stockholm och Göteborg, men de flesta hatbrotten är främlingsfientliga eller rasistiska.

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/antisemitiska-och-islamofobiska-hatbrott-vanligare-i-malmo
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-02-10 13:50:10 följande:
    En vän med barn gick på ett info-möte för bostadssökande som socialförvaltningen anordnade. En vecka på vandrarhem om om hon har barn       och läget är så akut att alternativet är gatan var deras svar till henne. Annars föreslog de henne att separera från sina barn så att hon själv kunde flytta bort från Stockholm.
    Hon orkar knappt gå till jobbet längre.
    Om socialförvaltningen föreslog att mamman skulle separera från sina barn så finns det troligtvis någon annan problematik kopplat till det svar som socialtjänsten gav.

Självklart kan man inte vara stampa in på socialtjänsten och be om en lägenhet och räkna med att socialtjänsten ska erbjuda ett förstahandskontrakt. Har man hamnar i en svår situation så ska man vara glad att man får hjälp med tak över huvudet. Jag känner en tjej som fick hjälp av en kranskommun till Stockholm att få ett eget boende. Första året så erbjöds hon rivningskontrakt men har nu fått ett riktigt hyreskontrakt. Det är väl ok?
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?