Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

FDFMGA skrev 2017-01-14 21:30:54 följande:
    Problemet är ju i mångt och mycket bostadsrelaterat. Jag kan förstå att kummuner anser att de inte har möjlighet att ta emot så många nyanlända som de förutsätts göra mot bakgrund av bostadssituationen.

Moderatstyrda kommuner har dessutom haft en tendens att inte bygga särskilt mycket och särskilt inte bostäder som passar vanligt folk.

Dessutom förde alliansen under sin tid en nästan obegripligt restriktiv bostadspolitik. Det verkar som det fanns ett glapp i tanken där, att de inte förstod att folk som kommer hit till Sverige måste bo också

Lyckligtvis har ju nuvarnade regering lyckats få fart på bostadsbyggandet.
    Javisst är problemet till stor del bostadsrelaterat, vilket massinvandringsförespråkare ogärna erkänner.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-01-14 22:21:10 följande:
    Vilka är massinvandringsförespråkare?
    Centerpartiet, nya moderaterna under Reinfeldts tid, miljöpartiet m.fl. De finns lite här och var...
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-01-14 22:33:49 följande:
    Man kan inte ta för stor hänsyn till antalet tillgängliga bostäder vid fördelning av flyktingar. Då kan vissa kommuner, genom att låta bli att bygga bostadslägenheter, slippa ifrån att ta emot flyktingar.
    Man skulle kunna ha med bostadstillgången inledningsvis, tills de stora skillnaderna är utjämnade.
    Det är ju vansinne att en kommun där trycket på bostadsmarknaden är enorm och det är svårt att finna mark att bygga på får ta emot fler flyktingar än kommuner där det fortfarande finns ett överskott av bostäder. Då har man ju inte nyttjat befintliga resurser väl.
  • Tom Araya
    kaffe skrev 2017-01-15 20:59:41 följande:
    Mej veterligen delas det inte ut några bostäder till flyktingar förrän dom fått uppehållstillstånd. Så länge dom har flyktingstatus bor dom på flyktinganläggningar, vilket brukar innebära ett rum som dom ibland får dela på flera. Det handlar sällan om nybyggen utan omorganisering av befintliga verksamheter så att det finns möjligheter att ta emot flyktingar. Den möjligheten borde finnas i lika stor utsträckning i Stockholm som det finns i övriga landet. Kanske till och med i högre utsträckning än i glesbygderna.
    När jag diskuterar bostadsfrågan syftar jag förstås på vanliga boenden när de fått uppehållstillstånd och inte flyktingförläggningar.
    kaffe skrev 2017-01-15 20:59:41 följande:
    Dessutom krävs en hel det mer än bara ett boende för att kunna ta hand om flyktingar. Flyktingar kräver stora resurser från sjuk- och tandvård. Det måste även finnas möjlighet för deras barn att kunna gå i skolan. Det råder brist på både tandläkare, läkare och lärare i landet. I framförallt glesbygdsområden  dit du vill skicka dom.  När dessa yrkeskategorier inte klarar av att hålla en skälig nivå gentemot de som redan bor i kommunen, hur kan det då vara vettigt att inte låta Stockholm som har bättre möjligheter att göra det får ta sin del av kakan?
    Tillgången på tjänster och dess personaltäthet och andra resurser måste ställas mot behovet på plats och då tvekar jag till att det är sämre ställt i småstäder och glesbygd än i storstäderna. Med ökad befolkning har samhällstjänster och affärsverksamhet snarare möjlighet att växa i de mindre städerna.

• Tom Araya
    kaffe skrev 2017-01-15 22:06:48 följande:
    Jag som jobbar inom vården och dessutom i ett flyktingtätt område utanför storstadregionen kan bekräfta att det ser ut som jag beskrev.  Ortsbefolkeningen får inte den vård dom har rätt till på grund av flyktingarnas stora vårdbehov. Lärarna här vittnar om klasser som är överfulla vilket leder till att barnen inte får möjlighet att få den undervisning dom har rätt till. Inte heller finns specialpedagoger att tillgå.  Det ser lika dant ut i hela landstingsregionen, ju längre bort från storstaden man kommer desto värre är situationen.
    Det ser exakt likadant ut i storstadsregionen, med den skillnaden att i storstadsregionen är det mer ont om plats för att expandera verksamheten, för att inte tala om vad bostadsbristen har för effekter för personalrekrytering.

Så villka belägg har du för att det är värre på landsbygd och i småstäderna på ett sätt som inte är lättare att lösa?
  • Tom Araya
    kaffe skrev 2017-01-15 22:06:48 följande:
    Det är lätt att säga att man ska tillsätta mer resurser i form av tandläkare, läkare, sjukvårdspersonal, lärare och tolkar etc . Men hur ska man göra det när det inte finns någon att tillsätta?  Flyktingar och sedemera personer med uppehållstillstånd är otroligt resurskrävande när det gäller vård och omsorg. Det är naturligtvis inte deras fel. Att enbart kommuner och samhällen utanför storstadsregionen ska stå för den ökade belastning är inte rimligt.
    Med den mängden flyktingar som ska placeras handlar det inte om att enbart samhällen utanför storstadsregioenerna ska stå för den ökade belastningen.
  • Tom Araya
    kaffe skrev 2017-01-15 22:29:12 följande:
    I dag är det så och det finns inga planer mej veterligen att ändra på det beslutet. Orten där flyktingarna eller personerna med uppehållstillstånd är placerade på är skyldiga att ansvara för att personerna får hälso och sjukvård och skolgång.
    Nej, det är inte så eftersom det inte är glesbygdskommunerna som tar emot alla flyktingar och så hade ej heller varit med en fördelning över hela landet.
    Tack vare EBO-lagen kan flyktingarna välja bort glesbygsdkommunerna och det gör de också i hög utsträckning, vilket ger en enorm belastning på storstadsregionerna.
  • Tom Araya
    kaffe skrev 2017-01-15 22:41:34 följande:
    Nej det ser inte exakt lika dant ut i storstadregionenerna. Där finns fler skolor att fördela barnen på, fler vårdcentraler och fler tandläkarmottagningar.  På landsorterna finns en skola, en vårdcentral med förhoppningsvis en läkare och en tandläkarmottagning.
    Ja, men hur stort är trycket på varje mottagning och personalenhet?
    10 proppfulla skolor har ju inte bättre möjlighet att ta emot fler elever än 1 full eller trekvartsfull skola, eller hur!?
    kaffe skrev 2017-01-15 22:41:34 följande:
    När det gäller läkare och tandläkare så finns det ingen brist på dessa yrkeskategorier i storstäderna, trots bostadsbrist. På landsorterna finns det inte ens någon som söker tjänsterna som annonseras ut. För att expandera som du pratar om krävs det att det finns någon som är villig att ta tjänsterna.
    Jo, det finns stora personalbrister i storstadsregionerna och nyligen gick landstinget ut med att just bostadsbristen ytterligare försvårar rekrytering, vilket inte är förvånande om man har lite koll på läget.

Jag vet många som gärna flyttar ifrån storstadens hets, stress och trångboddhet, bara de kan få jobb på ny ort.

• Tom Araya
    kaffe skrev 2017-01-15 23:33:22 följande:
    Det gäller inte läkare och tandläkare. Dom flyttar inte gärna från storstadsregionerna. För att ta ett konkret exempel så finns det tjänster som varit vakanta i mer än 5 år i yttre regionerna. Inte ens rejält höjda löner och andra väl tilltagna förmåner lockar. Hur stort är trycket? Jag kan ta mitt eget jobb som exempel. Vi är 2,5 heltidstandläkare på den folktandvård jag jobbar. I genomsnitt lägger vi ner 2 hela arbetsdagar i veckan på akuttandvård på asylsökande. När personerna sen får uppehållstillstånd har dom rätt att få annan tandvård än enbart akuttandvård. Då kommer det behöva läggas ungefär 3 gånger så mycket vårdtid på dom. Vi tillhör inte den kommunen med hårdas tryck. Vi räknas som normala i det sammanhanget. Det finns flera kliniker i ytterområdena (där det förmodligen finns gott om lediga boenden) där man inte längre klarar av ge barnen tandvård på grund av all akuttandvård till flyktingar. Ser man inte skola och vård som särskilt viktiga så visst ut med alla flyktingar i ytterområden.
    Fortfarande är det inbillning att det skulle vara bättre läge i storstadsregionerna av skäl jag redan förklarat. Det finns inget överskott av resurser att dela. Så i slutändan hänger det på bostäder och där är det inte lika illa överallt som i storstadsregionerna.
  • Tom Araya
    kaffe skrev 2017-01-16 00:22:39 följande:
    Jag har inte inte sagt att det är komplikationsfritt i storstäderna. Det är förstås ett stort tryck där också, men deg är fler att fördela bördan på.
    Jo, men det intressant är ju behov i förhållande till tillgängliga resurser. Att resurserna är fler i storstadsregionen är ju inte konstigt, men det innebär inte att resurserna finns i överskott eftersom befolkningens behov är större, även utan flyktingar.
    Sedan som jag redan nämnt, EBO-lagen gör att färre flyktingar söker sig till småstäder och glesbygd.
    kaffe skrev 2017-01-16 00:22:39 följande:
     Jag vet inte varför du enbart trycker på bostadsfrågan när det gäller var flyktingar ska placeras. Är det för att det är det som påverkar dej personligen? Det är många samhällsfunktioner som måste fungera för att det överhuvudtaget ska gå att ta hand om dom som kommit hit. Så länge det inte gör det finns egentligen inget annat alternativ än att alla får dela på bördan. Varför det är högre prioritet att inte fördröja bostadskön än att låta ett barn med karies få vänta så länge på att få tid för behandling att barnet får infektion och värk får du gärna förklara. Det har drabbat flera barn hos oss till följd av det ökade trycket från flyktingarna.
    Bostäder är den enskilt viktigaste frågan, den svåraste att lösa relativt snabbt, samt en av få resurser som ligger i både den inhemska befolkningens och flyktingars behov där det finns skillnader i regioner i förhållande till nuvarande tryck.
    Är hål i en tand viktigare än tak över huvudet? Vissa skulle offra en tand för en lägenhet.

Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?