kaffe skrev 2017-01-16 00:22:39 följande:
Jag har inte inte sagt att det är komplikationsfritt i storstäderna. Det är förstås ett stort tryck där också, men deg är fler att fördela bördan på.
Jo, men det intressant är ju behov i förhållande till tillgängliga resurser. Att resurserna är fler i storstadsregionen är ju inte konstigt, men det innebär inte att resurserna finns i överskott eftersom befolkningens behov är större, även utan flyktingar.
Sedan som jag redan nämnt, EBO-lagen gör att färre flyktingar söker sig till småstäder och glesbygd.
kaffe skrev 2017-01-16 00:22:39 följande:
Jag vet inte varför du enbart trycker på bostadsfrågan när det gäller var flyktingar ska placeras. Är det för att det är det som påverkar dej personligen? Det är många samhällsfunktioner som måste fungera för att det överhuvudtaget ska gå att ta hand om dom som kommit hit. Så länge det inte gör det finns egentligen inget annat alternativ än att alla får dela på bördan. Varför det är högre prioritet att inte fördröja bostadskön än att låta ett barn med karies få vänta så länge på att få tid för behandling att barnet får infektion och värk får du gärna förklara. Det har drabbat flera barn hos oss till följd av det ökade trycket från flyktingarna.
Bostäder är den enskilt viktigaste frågan, den svåraste att lösa relativt snabbt, samt en av få resurser som ligger i både den inhemska befolkningens och flyktingars behov där det finns skillnader i regioner i förhållande till nuvarande tryck.
Är hål i en tand viktigare än tak över huvudet? Vissa skulle offra en tand för en lägenhet.