Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

Moderno skrev 2016-01-20 11:20:47 följande:
    Jag håller principiellt med det du skriver, men ser också två problem.

Det första är att hela EU:s arbetsmarknad redan står till arbetsgivarnas förfogande. Redan på andra sidan Östersjön är löneläget ett helt annat. Om man inte tidigare hållit tillgodo med den arbetskraften, kan det tyda på att den nytillkomna arbetskraften inte heller är attraktiv - förutom om man kan utnyttja den för låglönejobb som inte är möjligt i förhållande till arbetskraft som följer av  den fria rörligheten inom EU.

Det andra är att långdragna valideringsprocesser kan bero på att utländska examina helt enkelt inte uppfyller de krav som ställs inom EU och Sverige. Det har ju tidigare funnits problem (vad jag har kunnat förstå) med valideringar mellan EU-länder och då förstår man problemen med att validera en utbildning som genomförts i utvecklingsländer. T.o.m. industrijobb kan vara svåra att jämföra m.h.t. till den teknologi som vi använder i Sverige. 
    Visst finns det problem, men som jag sagt, vi måste låta de verkligt inblande ha mer att säga till om, det har varit för mycket tjafs från de styrande.

Mycket beror på rent revirpissande, och skulle i många fall kunna lösas på ett väldigt mycket smidigare sätt.
    T.ex, har det gått att fastställa identiteten på ett säkert sätt, så kan man många ggr relativt enkelt även få bekräftat vilka kunskaper denna har.
    Men det jävla revirpissandet krånglar alltid till det, då man ofta från resp yrkesgrupp säger att det skiljer i utbildning och krav, och så blir det tvärstopp för möjligheten att få jobba.

Tror du verkligen på att det är utbildning och krav som är problemet?
    Nä det är revirpissande i sin värsta skepnad.
    Tror du att den som kommer hit som flykting med en utbildning, på nåt vis skulle skilja sig från den som köps hit från samma land med samma utbildning?
    Men så ser det ut, köper vi hit arbetskraft så är det bara att jobba, eftersom då är kraven uppfyllda och godkända.
    Men för en flykting verkar det inte fungera på samma sätt, dom blir sittande på en förläggning och hamnar i byråkratins långsamt malande kvarnar.

Eller rättare sagt, det har varit så, nu hoppas jag att det sker en ändring som gör att dom blir tillgängliga på arbetsmarkanden, så fort det bara går.
    Kompetens är färskvara idag, så det här väntandet måste bort.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Peddan skrev 2016-01-20 12:45:00 följande:
    Förr vet jag att personer som kom ifrån vissa länder där det är svårt att kolla upp trovärdighet i betyg,id handlingar,kompetens och meriter fick börja om ifrån början i Sverige.
    Jag som t ex patient måste kunna lita på att en läkare är den hen utger sig för att vara. Har den höga kompetensen och lever upp till kraven vi kräver i Sverige.
    Så att vi inte bara sätter in folk i jobb det måste kunna granskas först.
    Ja jag säger precis det.

Problemet är att det går inte att börja jobba om det saknas nån del eller skiljer sig å jmf vår svenska utbildning.
    Nåt som ö.h.t inte har med kompetens att göra, utan mer handlar om att man anpassar utbildningen för de områden och de behov som finns där läkaren kommer ifrån.

Och där skiljer vi oss från många andra länder i EU, som mer än gärna tar emot en läkare med rätt utbildning, men som inte har alla de specielkunskaper som är anpassade för just deras land.
    Fakta är att många av de läkare vi haft i Sverige, så gav många upp och drog till t.ex England, där deras ansvariga inte alls förstår vad vi håller på med, när vi inte tillåter dessa läkare jobba i Sverige.
    Givetvis tackar dom och tar emot med öppna armar, för ingen vill gå miste om välutbildad personal, som dom inte ens har behövt betala ett enda dugg för att utbilda.

Men nu är det inte absolut inte läkare jag avser, utan att alla som har en utbildning måste företag och myndigheter få att veta att dom finns.
    Sen är det enbart upp till de som anställer att avgöra lämplighet. 
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

Om ni vill lära er lite mer om de syriska flyktingarna, så passa på att se på SVT Forum (SVT2) just nu.

• Världsmedborgare
    Resten är K Kalle skrev 2016-01-25 11:50:39 följande:
    Detta har jag fått veta via nyheterna (Rapport, Aktuellt, Ekot):

1) Vi har nu för första gången sedan mitten av 1700-talet ett mansöverskott i Sverige till följd av dels att männen nu lever längre och dels pga de flesta migranterna är män.

En del män på detta forum är verkligen oroade över detta, trots att kvinnor borde vara mer oroliga eftersom det är de som kommer att råka illa ut. De klagande männen undrar hur det ska gå med sex och parbildning - tja kvinnorna klarade ju sig under de mer än 250 år som vi hade ett kvinnoöverskott så...

2) Boverket larmar om extrem bostadsbrist till följd av migrationen

På grund av det har de bland annat föreslagit att folk ska få bygga sina egna hus, under överinseende av byggexperter. Fast det som behövs är flerfamiljshus så...

3) Försäkringskassan larmade bara för någon dag sedan om extremt ökade utgifter för 2015 på grund av migrationen.

Prognosen för bidrag, främst föräldraförsäkring, men även andra bidrag, visade på kraftigt ökade summor för detta år.

Samtidigt larmar kommun efter kommun att de går på knäna och socialtjänst efter socialtjänst Lex Maria-anmäler sig själva.
    1. Vore jag kvinna så skulle jag gotta mig åt ett ökat utbud av män, så jag tvivlar på att kvinnor generellt ser någrta som helst problem med ett bradare urval.

2. Brist på bostäder har vi i Sverige dragits med under många år nu, så jag välkomnar det blocköverskridande mötet som nu är på gång.
    Förhoppningsvis leder det till öronmärkta lån som sätter fart på byggandet.

3. Ja vad hade du förväntat dig när Alliansen under deras 8 år vid makten, inte sett till att anställa utan enbart minskat på anställda och sänkt skatterna.
    Klart som fan att det då blir problem, när det redan sen tidigare fattades personal och resurser.
    ------------------------------
    Så här blir det när en regering tror att det privata ska lösa problem, som ligger under vårt eget ansvar (statens).
    För den som kan sin historia, så är det enbart företagen som ökat sina vinster de senaste 20-30 åren.
    Och det finns nu så mycket pengar liggande hos företagen som inte investeras, helt enkelt för det inte finns nåt att investera i.
    Företagen har blivit bortskämda med skattesänkningar och det är staten (vi alla) som ska betala deras investeringar.
  • Världsmedborgare
    Dennis2016 skrev 2016-01-25 21:08:24 följande:
    Citat från vår landsfader Löfven....är han ironisk angående knivmordet på den unga tjejen på flyktingförläggningen ?
    Vem är inte skräckslagen ?

"? Jag tror att ganska många människor i Sverige känner en oro att ska ske liknande fall när vi nu tar mot så många ensamkommande flyktingbarn, säger Stefan Löfven."
    Vad gör du på flyktingförläggningarna, är du flykting eller arbetar du där?
  • Världsmedborgare
    Dennis2016 skrev 2016-01-26 18:24:05 följande:
    Ok, jag erkänner....jag är en person som inte förstår ironi.
    Migrationsverket går på knäna
    Polisen går på knäna
    Sjukvården går på knäna
    Socialtjänsten går på knäna
    Det finns inga bostäder
    Det går 126 killar på 100 tjejer
    Mängder med knivdåd, mord, gruppvåldtäkter och sexövergrepp.
    Kod 291 för att det inte ska vara offentligt.
    Det är då hon skriver ledartexten om att släppa in ytterligare 100 000 män under 2016 och äntligen förstår jag....
    Aftonbladets Karin Petersson är IRONISK...hon SKOJAR bara med oss.
    Haha, jag som tagit Karin och hennes kompis Anders på allvar. Ok, jag började misstänka att Anders skojade
    redan när jag såg honom på TV igår, men med Karins text idag så blev det liksom så uppenbart.
    Och SD rasar med över 2% i senaste mätningen, kanske dags att lägga ner gnället och börja driva riktiga politiska frågor och skita i populismen.
  • Världsmedborgare

Och Sverige levererar.
    --------------------------------------

"Konjunkturen blir allt hetare, nu med det bästa humöret på fem år! Och det är svensk industrin driver upp tempot, enligt en ny barometer från Konjunkturinstitutet (KI).

KI:s barometerindikator, som mäter konjunkturhumöret i hela ekonomin, steg i januari till den högsta nivån på fem år, 111,9.                                                                       

”Det är andra månaden i rad som indikatorn överstiger 110 vilket visar på en betydligt starkare ekonomisk tillväxt än normalt”, skriver KI i sin månadsrapport.

Och arbetsmarknaden blir allt starkare. Företagens fortsätter att avisera optimistiska anställningsplaner och allt fler ser tecken på arbetskraftsbrist.

http://www.di.se/artiklar/2016/1/27/gasen-i-botten-for-svensk-ekonomi/

• Världsmedborgare
    Dennis2016 skrev 2016-01-27 15:48:59 följande:
    Mycket klok ledartext i DN idag....så här är lite att tänka på varför SD nu är störst i vissa opinionsundersökningar.

Vi kunde ju också i dagens Expressen läsa att den drivande mannen i den grymma gruppvåldtäkten i Stockholm hade valt att lämna boendet där han blivit placerad.
    Ja, ni läser rätt....utföra en ovanligt grym gruppvåldtäkt och man kan bara promenera iväg.
    Vart är landet på väg ? Vår landsfader Löfven ser trött och ointresserad ut, är väl lika bra med nyval när han bara sitter på läktaren utan att genomföra åtgärder.

Här följer texten i DN angånde knivmordet på flyktingförläggningen :

På plats förklarade han (Aftonbladet 25/1): Jag tror att ganska många känner en stor oro för att det ska bli fler liknande fall när Sverige tar emot så många ensamkommande barn och unga. Många av dem som kommer unga till Sverige har traumatiska upplevelser och det finns inga enkla svar.

Statsministern valde alltså att åka till orten för att säga att han ser att människor är rädda för dessa ungdomar, men att han själv inte har några svar. Att bekräfta och därmed underblåsa en oro utan att ge några svar är en direkt ansvarslös politisk kombination."

Du har visst ett omättligt behov att spamma, är det här 14:e tråden du nu postar samma inlägg nu, eller är det fler än så?

• Världsmedborgare

Sverige ångar på i full fart.

http://www.di.se/artiklar/2016/2/24/skatteskrallen--budgethalet-borta/

Synd bara att Migrationsverket och AF inte hinner lev all arbetskraft till byggföretagen som nu behövs, dom tvingas forfarande köpa in dyr arbetskraft från utlandet för att byggboomen inte ska stanna av under året.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Blue Cross skrev 2016-02-25 15:48:00 följande:
    Fast att ta hit gästarbetare från östblocket som direkt kan börja jobba för minimilön och inte behöver integreras eller ta del av svensk välfärd då de planerar att återvända hem är väl betydligt billigare än att öppna upp sig icke-behovsprövad bidrags- och asylinvandring från tredje världen i hopp om att invandrarna en dag ska bli byggarbetare och hjälpa till att bygga ikapp en bostadsbrist som till stor del beror just på deras egna invandring hit.
    Varför ska dom jobba för lägre lön, tror du dom är idioter som tar vilken skit som helst?
    Det är dessutom direkt olagligt att dumpa lönerna fört vissa som jobbar inom samma företag med samma arbete, så det lär inte ens komma på tal.
    Skulle det tillåtas, så skulle det snabbt slå ut varenda en som jobber under svenska avtal, d.v.s vår svenska inhemska arbetskraft.

Så vad du säger, är att vi ska avskaffa vår svenska modell och vår välfärd, till förmån för företag som kan använda sig av underbetalda arbetare, som bessutom ska 2:a klassens människor utan rättigheter och förmåner.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?