Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

KillBill skrev 2016-09-07 09:46:56 följande:

Lagen om eget boende är som sagt införd av den borgerliga regeringen 1994. Socialdemokraterna har under många år varit kritiska mot lagstiftningen (redan innan SD kom in i Riksdagen). Nu jobbar socialdemokraterna på att förändra lagen.

Varför lyfter du alltid fram SD? I en tråd i går så lät det på dig som att du inte röstade på SD. Om du faktiskt är Sverigedemokrat så säg det så blir det en rakare diskussion. Jag har exempelvis inga problem med att stå för att jag är Socialdemokrat. 

Sossarna röstade för lagen och ägnade inte en stund under sitt maktinnehav från 94-06 åt att ändra den.

Inte heller har de, vad jag vet, motionerat om att den ska bort under Alliansens maktinnehav 06-14 men jag ka ha missat något där.

.
    Eftersom du så gärna talar om SD i alla andra trådar om vad som helst så tänkta jag hjälpa dig på traven med deras åsikt i frågan eftersom du, SD och sossarna verkar stå på samma sida i detta. Här kan det ju trots allt ses som befogat att lyfta fram deras position i sakfrågan.

Det är väl kanske så att detta blir nästa fråga där de andra partierna tar rygg på SD. Ungefär en 5-10 år försent visserligen, men ändå ...
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-09-07 11:29:23 följande:
    Nu fanns det som jag berättat stark kritik mot EBO från Socialdemokraterna redan innan SD kom in i riksdagen. Jag har absolut inget emo när SD tycker som Socialdemokraterna! 
    Sossarna har "sin starka kritik" till trots inte gjort något åt EBO.

De var med och införde den och gång på gång under 90- och 00-talet har de bekräftat den när den kommit upp i riksdagen. Exempelvis med motiveringen: " ... boendeformen hade positiva effekter, såsom stort kontaktnät, vana i samhällsfunktioner och att de får vara nära familj och vänner" [skrivelse 1997/98:23].
    .

Enstaka S-ledamöter motionerade ständigt om att den skulle förändras eller tas bort men regeringen (S) valde, trots möjlig parlamentarisk majoritet för frågan ihop med V, att låta EBO bestå.

Man trodde helt enkelt mer på de positiva effekterna av att få bo med sina landsmän än de negativa av att hamna i samma bostadsområde. 

Verklig S-kritik, från centralt håll, har låtit vänta på sig. Ungefär tills nu. När systemet brutit ihop fullständigt.

Ditt försök att utmåla detta som ett ensidigt borgerligt misstag håller inte.

.
    Ja, EBO är dåligt och borde ha tagits bort för länge sedan, så det är välkommet att S nu ta reson och följer efter SD och (kanske?) gör slag i saken och avskaffar EBO.

Och jag vill givetvis ge dig chansen att hylla SD:s politik när sossarna nu tar rygg på dem.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-09-07 11:31:37 följande:
    Frågan är varför du verkar se det som din uppgift här i värden att försvara sverigedemokratisk poltitik om du inte är sverigedemokrat?
    Varför skulle jag inte korrigera dig när jag ser att du sprider felaktigheter om ett annat partis politik?

Jag har gjort lika när de olika Allianspartierna varit på tapeten också men nu talar du ju mest om SD så ...
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2016-09-08 00:07:09 följande:

Ja, det är tio kommuner som rapporterar in ett överskott på bostäder. Det räcker givetvis inte på långa vägar.

De lär dessutom ligga ute i obygden allihop(?) av dem. Jag hittar ingen lista att kolla emot.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2016-09-12 10:17:22 följande:
    Om man börjar med de som har överskott, därefter de som har balans så handlar det om 50 kommuner.
    Enligt hyresgästföreningen finns det 7000 lediga hyreslägenheter i hela Sverige.

7000.

http://hurvibor.se/bostader/orter-med-overskott/

Vad var det nu? 163000 nya invandrare 2015?

Därtill alla som står i kö som vanligt.

.
    De 10 kommuner som säger sig ha ett överskott på bostäder är alla mindre än 25000 invånare. Alla utom en (eller två) verkar vara kommuner i Norrlands inland, dvs orter som förmodligen är utan jobb och service:

http://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsplanering/bostadsmarknaden/laget-pa-bostadsmarknaden/riket/

.
    Det är inte konstigt att man behöver ta till dessa dyra lösningar för boende. Det finns i praktiken inget annat att tillgå.
  • Flash Gordon

Jag tycker det är rätt snålt av dig att inte låta alla de som ändå finns här (men som kommer att få avslag) få bo någonstans medan deras ärende är under behandling i ett, två eller kanske tre år. Själv menar jag att alla 163000 som kom förra året behöver få bo någonstans.
    .

Sedan är det förstås bra om det byggs 50000 lägenheter om året. Tyvärr räcker det dock inte på långa vägar för att kompensera för bostadsbristen. För att bygga bort den behövs runt 80000-100000 om året.

Och det innan vi börjat titta på den anhöriginvandring som följer på godkända uppehållstillstånd. Någonstans mellan 300000-400000 de närmaste åren om jag kommer ihåg rätt.

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-09-22 20:40:31 följande:
    Det är tydligt att du diskuterar lägenheter. Vill du nu helt plötsligt diskutera flyktingboenden instället?  .
    Du är tydligen inte medveten om att även lägenheter används till asylsökande. Dels organiserat. Dels i form av EBO.
    KillBill skrev 2016-09-22 20:40:31 följande:
    Som du vet så byggde alliansen i genomsnitt bara 20 000 lägenheter per år under perioden 2007-2014 samtidigt som sverige tog emot nästan 100 000 flyktingar per år (inkl anhöriginvandring). Detta var så klart helt ohållbart.

Att vi inte bygger mer än 60000 lägenheter beror både på brist på byggbar mark men också på brist på arbetskraft. Problemet är inte att den nuvarande regeringens bostadspolitik, problemet är i stället den förra regeringens avsaknad av en sådan politik.
    Bostadsbristen har vi byggt upp under lång tid under bägge typer av regeringar. det är inget som vi fått nu med ökad invandring och lösningen är mer komplicerad än du tror.

Men det är definitivt inte till fördel att i detta läge ta emot än fler invandrare - när vi inte ens har bostäder åt de som redan är här.

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2016-09-22 18:53:55 följande:
    ...och det kommer fortfarande nya flyktingar.
    Ja det gör det. Håller sig snittet resten av året så handlar det om drygt 30000 som kommer till ett system som redan är överfullt och har kollapsat.

Det är siffror som vi före denna invandringskris inte sett sedan kriget i Jugoslavien i början på 90-talet.

Värt att ha i åtanke när Löfven nu står och påstår att "nu kommer ingen" och "vi har hanterat krisen".

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-09-25 15:49:38 följande:
    Prognosen pekar mot de lägsta mottagandet på 6 år och dvs mottagandet var högre när alliansen/moderaterna satt vid makten.

Det är bara att konstatera att den kollaps som skrikhögern påstod att Sverige drabbats av efter redigt ingripande av regeringen aldrig inträffade.
    Kul jämförelse: "de senaste sex åren".

Tja, efter den största massinvandringen i världshistorien till Sverige så ter sig rekordnivåerna 30000+ som små.

Det handlar om hitta rätt perspektiv så ser allt bra ut.
    .

Och "kollaps" är en definitionsfråga.

Själv tycker jag det är ett lämpligt ordval när cancersjuka, pga resursbrist, nekas vård som skulle kunna ge dem några år till i livet.

So typexempel.
  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2016-09-25 22:47:41 följande:
    Nu verkar det vara på gränsen till systemkollaps i argumentationen.

I inlägg 2575 som du tyckte att jag skulle läsa igen säger Flash G att mottagningssystemet kollapsat medan du säger att den kollaps som skrikhögern påstod att Sverige drabbats av aldrig inträffade.

Vad är din egen bild av hur Migrationsverkets mottagningssystem såg ut förra hösten? När man inte hade lämpliga boenden tillgängliga utan med kort varsel fick inhysa folk i gymnastiksalar, i tältläger man i all hast byggt upp utomhus när det var minusgrader, på golvet på Migrationsverkets huvudkontor, i tält på parkeringen utanför Migrationsverkets kontor eftersom det var fullt på golvet och till sist på gatan?

Det var inte för skojs skull som regeringen med stöd av SD beslutade om panikåtgärder för att minska invandringen. De bedömde att situationen var ohållbar.
    Framförallt har man inte personal så det räcker, handläggningstiderna är oändliga, boendesituationen börjar (kanske) att lätta i och med att man inte behöver tält i dagsläget, andra samhällsfunktioner trängs undan osv osv

.
    Men det är klart att "kollaps" givetvis är vad man själv anser det vara.

För en del är dagens situation helt acceptabel. Då är det självklart ingen kollaps.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?