Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

Sobieski skrev 2015-11-16 12:33:28 följande:

Förnekelse och falsk trygghet.

Vi är mitt inne i ett krig om nån har missat det.

www.dailymail.co.uk/news/article-3318379/Hunt...

Ja våra "egna" muslimer som vill ta död på oss får nu förstärkning från mellanöstern.

Samtidigt som säpo säger att hotbilden är historiskt högst.

www.svt.se/nyheter/inrikes/sapo-chefen-vi-har...

Bra i alla fall du erkänner att dom så kallade krigsflyktingar från Syrien kan utan minsta problem vara förklädda terrorister och i många fall är.

Det här ovan skrivna av Sobieski, är ett typexempel på hur Daesh terrorism används för att skapa ett främlingshat, speciellt då mot Muslimer och Islam.
    Så krasst kan man med fog påstå, att terrorismen även är bra för SD och andra främlingsfientliga grupper, utan den så skulle dom få mycket svårt att uppvigla, skapa hat och rädsla, hos ett lands medborgare.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

Färre flyktingar kommer nu till Sverige, och det redan innan de nya reglarna har tagits i bruk.

De senaste sju dagarna har 7.114 personer sökt asyl i Sverige, visar Migrationsverkets senaste statistik. Det är de lägsta siffrorna sedan början av oktober.
    Flest flyktingar kommer nu från Afghanistan, med Syrien på andra plats och Irak på tredje.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Kung Markatta skrev 2015-11-27 15:49:36 följande:
    Asylsökande. Det är Migrationsverket som ska bedöma vilka av dem som har flyktingstatus. Det kan dock dra ut på tiden. Morgan Johansson (S) har pratat om hela två år, eller rent av tre, för att pröva nya asylärenden vilket är en orimligt lång handläggningstid.

Jag förstår inte varför man, som exempelvis du gör i ditt inlägg, blandar begreppen flykting och asylsökande. Det är ganska vanligt att göra så men det leder bara till begreppsförvirring. Jag tycker det är bättre att konsekvent säga asylsökande om en person som sökt asyl men inte fått ärendet prövat och flykting om en person som getts flyktingstatus. Håller du inte med?
    Kanske, tror inte så många reflekterar över det, mig spelar det ingen större roll vad dom kallas, alla är ju här för att få skydd.
    Vi kanske ska kalla dom skyddssökande isället, så får vi med alla, även de som inte är flyktingar i vanlig bemärkelse, utan människor som har behov av skydd av en helt annan anledning.

• Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2015-11-30 09:27:57 följande:
    Det finns inga belägg för att en kommun blir attraktivare för att den lägger ut en massa pengar på kultur.
    Finns inga bevis att den inte blir det heller.
    Däremot så är det givetvis så, att ju större och bredare ett utbud är, ju enklare är det att hitta folk som kan tänka sig flytta till en kommun/stad.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2015-11-30 20:38:20 följande:
    De bevis som faktiskt finns är att kultur (eller inte) spelar absolut ingen roll.

Så nä, det är inte "givetvis så ..."
    Det är klart det gör, utbud av kultur är viktigt för vissa grupper, speciellt i städer med universitet, men troligen inte i städer med enbart tyngre industri.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2015-12-01 10:49:22 följande:
    Nä, det är inte "klart att det gör".

I alla fall inte om man mäter och tittar på fakta.

Sedan finns det en önskan och en tro om någonting annat. Ofta från kulturpolitiker och kulturutövare.
    Vilka fakta och vilka mätningar?
    Min närmaste stad är en universitetsstad, även om det finns mycket industri i närområdet, och där är definitivt kulturutbudet väldigt viktigt, iaf om du frågar eleverna själva.
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2015-12-01 11:13:38 följande:
    Jag säger detsamma. Jag bor i en universitetsstad och kulturutbudet (OBS! jag pratar inte bara om sk finkultur) är ett av skälen till att studenter väljer att flytta hit.

Men detta är som sagt väldigt off-topic. Jag vet inte ens varför denna pseudodiskussion startade.
    Såklart är kultur viktigt för de som studerar, dom vill ju kunna fylla sin fritid med annat än studier, och då är kultur och idrott väldigt viktigt.
    Och kulturutbudet ska givetvis vara brett, så att det finns nåt för alla, med allt från stökiga ölpubar till Lars Norén.
  • Världsmedborgare

Och Sverige går bättre än på länge, långt bättre än vad någon prognos har visat, och de ökade skattintäkterna har redan neutraliserat den extrabudget som Sverige tvingats till.
    Arbetsförmedlingen gav en presskonferens idag, och det var långt mer possitiva prognoser än på mycket länge.
    Så låt er inte luras av gnällspikarna, Sverige går bara bättre och bättre, och framtiden ser ovanligt ljus ut.

Vi har problem med antalet invandrare, men bortsett från logistiken så är det mest bara angenäma problem.

• Världsmedborgare
    Yellow Cross skrev 2015-12-09 12:14:16 följande:
    Skulle snarare våga påstå att framtiden ser ovanligt brun och svart ut.

Jo tyvärr, brunskjortorna/SD måste vi bekämpa och aldrig låta få nån makt, deras agenda är enbart makt och inte välfärd.

Det övriga kan du ta del av hos t.ex AF, och de sidor som skriver om ekonomi.
    Men jag förstår att det inte är intressant, sanningen är jobbig och stör den lögnaktiga och snedvridna propaganda som brunskjortorna bedriver mot Sverige idag.
  • Världsmedborgare

Det finns bara ett enda hot mot Sveriges framtid och den goda utveckling i ser idag, och det är brunskjortorna/SD, och det är alla partier helt överens om.
    Som tur är, garanterar det för att SD inte kommer att få nån makt efter nästa val heller.

Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?