Världsmedborgare skrev 2016-10-27 08:27:57 följande:
Desperata människor som inget har att förlora, skiter helt i hur dom kan ta sig vidare, dom tar de chanser som finns.
Det här vet jag, eftersom jag/vi försökt få folk att avstå, men det finns inga argument som biter, så du kan helt glömma det du tror har nån inverkan.
Har man inget att förlora, så betyder inte ens sin ev egna död nåt.., och som jag sagt tidigare så har vänner drunknat i Medelhavet, eller har försvunnit under sin flykt.
Så nej, en restrektiv invandringspolitik förändrar inget, det är enbart att skyffla över problemet på nån annan.
Så de som nu tycker dom fått som dom ville, har givetvis det moraliska ansvaret för de döda flyktingarna i Medelhavet, det ansvaret kommer dom aldrig ifrån.
Hur vill du förklara att Sverige hade över 160 000 asylsökande 2015 medan Finland hade drygt 32 000 asylsökande samma år, eller att vi har ca 100 000 färre asylsökande i Sverige hittills i år än under 2015 vid samma tidpunkt på året?
Om varje lands migrationspolitik inte spelade någon roll för hur många som söker sig dit skulle vi automatiskt ha en bättre spridning av asylsökade mellan länder, både inom och utanför EU.
De som dör i resor över medelhavet dör oavsett vilken migrationspolitik som drivs, så nej vi i Sverige har inget som helst ansvar i det.
Det enda sättet att komma ifrån problemet är om det räckte att flyktingar flyr till ett grannland och därifrån kan söka asyl och erbjudas en säker resa, men det är inget ett enskilt land kan göra själv utan det måste en mängd länder vara med på, helst alla länder i världen.
Vill du lägga skuld på någon så lägg skuld på de närmare länder som inte tar emot några alls.