suziz skrev 2015-09-28 13:12:00 följande:
Du menar Tinos siffror?
Sen, hur som helst att se människor som kostnader blir bara så fel tycker jag. Då är man riktigt snett ute. Hit kommer ju människor som flytt från krig och katastrofer.
Vad är då nästa steg? Vad gör vi med alla människor som råkar vara födda i Sverige men ändå inte är lönsamma?
Jag vill börja med steget att avfärda snacket om lönsamhet som en lögn. När folk kan erkänna att det är en kostnad kan vi ta diskussionen om invandring och flyktingmottagning utefter det faktum att det är en kostnad.
Personligen tycker jag det är självklart att vi ska ta emot flyktingar av humanitära skäl. Men om ekonomiska skäl saknas så ökar kraven på någon slags ställningstagande för hur mycket det här får kosta, var gränserna går, hur mycket vi är beredda att offra, både i ett större perspektiv som samhälle och svensk välfärd, men även på ett individuellt plan för dig som drar nytta av den välfärd vi har. För detta påverkar alla i Sverige, även flyktingar som kommer
hit.Vi kan ta emot för att vi har det rätt bra ekonomiskt, då är det ju rent kontraproduktivt att sänka vår ekonomiska styrka.
Det finns ytterligare en fråga jag tycker är intressant och det är vilka värderingar vi ska ha samhället. Vissa kallar det kultur/mångkultur, men jag tycker ett sådant begrepp lätt missförstås för jag tycker sådant som etnicitet, vad folk hemma med familjen pratar för språk, firar för traditioner mm som är ointressant i detta fall. Värderingar, hur man ser på det svenska samhället, vårt demokratiska system, rättvisa och rättssamhället, sekulariseringen, myndigheter, svenska fri- och rättigheter, jämlikhet mm är det som är den väsentliga delen av kultur när människor från olika kulturer blandas.
Jag upplever att man har mycket svårt att hantera detta, antagligen för att det känns obekvämt och det kommer då att leda till negativa konsekvenser för vårt samhälle.