Världsmedborgare skrev 2016-10-08 16:48:20 följande:
1. Ja det behövs alltså en fungerande fördelning av flyktingarna, som ska vara så global som det bara går.
Att stoppa flykingarna är lönlöst, det får vänta tills det blir fysiskt möjligt.
2. Ok, men demografins värde är jag överens med om de flesta som låter det politiska stå åt sidan för det ekonomiska.
Senast idag fick jag det bekräftat på en av de större nyhets tv-kanalerna av Italiens utrikesminister (tror jag) kanske minns jag fel vilken minister det var.
Iaf så var han helt klar över att vi behöver en stadig invandring, eftersom snart sagt alla I-länder har eller är på väg att få en snedvriden demografi.
3. Flyr gör man utifrån en ohållbar levnads situation, och det kan förstås även vara en fullständigt ohållbar ekonomisk situation.
Men givetvis ska vi inte tillåta alla som vill hit att komma in, dock får det inte bli så att alla från ett visst land dras över en och samma kam.
Som idiotin med att nu skicka tillbaka alla Afghaner, utan att ens ta hänsyn till de förföljda/icke önskvärda minoriteter som kommer därifrån.
4. Det går inte att skapa nåt ö.h.t i länder som hela tiden bomdas sönder och samma, eller där konflikter hela tiden pågår. Det borde vara uppenbart för alla och envar, så jag tycker inte ens det behöver tas upp till diskussion.
5. Ja tar vi Syrien, så var det före kriget ett hyfsat välmående land, med en välfärd många långt fattigare länder skulle ha avundats.
Idag är Syrien helt slagit i spillror, och än värre kommer det att bli då kriget med full kraft drar in i Mosul, nåt som bara ligger nån vecka bort, om ens det.
FN räknar då med att det kan betyda ännu 1 miljon flyktingar.
Så under den här tiden finns ingen annan lösning som kan fungera någorlunda, än att dela upp flyktingarna mellan oss.
Och det betyder inget större antal för något land då. Som ex kan nämnas att för det mest högljudda och skrävlande landet Ungern, så rör det sig om i nuläget, ca 1200 personer.
Hit till EU/Europa kommer ju bara en liten del av alla flyktingarna (2-4 milj av ca 70 milj.., kanske fler), så vi har eg inga som helst problem med att fördela dom, och det utan att det ens skulle märkas ute på gatorna eller i vår ekonomi.
1. Överens
2. Hur vet du om det är ekonomi eller ideologi som står bakom de högre eller lägre siffrorna av framräknad invandrinsnivå för att lösa våra problem kring demografi.
3-5. Ja, men då är det främst flyktingar vi ska hantera och inte de som vill byta land av ekonomiska skäl.
Vad det gäller möjligheter för länder att själva lösa sina problem så är det uppenbart att det leder till konflikt när utomstående lägger sig i, samtidigt som förtryck och dålig ekonomi (där det förekommer) får fortgå när omvärlden låter det göra det....lite av moment 22.