Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    Angora skrev 2015-10-13 15:28:00 följande:
    Men du kan inte jämföra med hur det var "förr" eftersom lärarlegitimationen trädde i kraft i somras- vi har alltså inte ens fått "smak" på det nya systemet. Det krävs år, för att kunna notera någon skillnad- dessutom är pisa missvisande- skolan är faktiskt inte så dålig som framställs i media- det är många andra faktorer som också spelar in att en jämförelse med förr är irrelevant.. 
    En förändring som skett är bla att all undervisning- ska anpassas efter varje individ, idag finns fler "kännbara" problem som inte fanns "förr" som en lärare ska förhålla sig till. Det är långt mycket mer än ämneskunskaper som behövs för att vara en bra lärare, likaså finns det personer som har "det" men som tyvärr fallerar i ämneskunskaperna då det saknas utbildning- min handledare är en sådan.. och resultaten? De ser inte bra ut.. hen ville ha student för att kunna få lite tips och trix på didaktiska verktyg! 

    Man kan debattera om detta i evighet- summa summarum är att man inte kan dra några slutsatser ang att resultaten idag faller pga obehöriga vs behöriga lärare. Kanske- och förhoppningsvis, ökar resultaten till följd av att det numer är krav på behöriga lärare. 
    Det var inte det jag menade, utan bara ett konstaterade att vi nog inte ska ta behörihet som en garanti, för att det kommer att bli bättre.

    Vi kanske istället ska fundera över, varför vi Sverige är världsämst på att ta tillvara den kompetens som kommer med flyktingar och invandring.
    T.o.m så usla att bevisat välutbildad kvalificerad arbetskraft lämnar Sverige för jobb dom fått i andra länder, England å Tyskland t.ex, bara för att här saknar dom nån fånig kurs som vi krävs för att få jobba.

    Personligen tycker jag det är hög tid att vi ser över, varför just vi i Sverige kräver saker man inte i något annat land behöver, för att få jobba.
    Nån form av harmonisering som gäller för hela EU är önskvärt.
  • Världsmedborgare
    Fjonken skrev 2015-10-13 15:39:39 följande:
    Ja, vi hade bland annat färre invandrare. Samt en del andra faktorer. 
    Vilket bl.a kräver att vi har lärare som behärskar dom "nya" språken, och var tror du dom finns?
  • Världsmedborgare
    Fjonken skrev 2015-10-13 16:07:51 följande:
    Är du på riktigt? Ska vi bedriva utbildning på arabiska i våra svenska skolor? Eller vad menar du? 
    Skulle du lära dig nåt om lärarna pratade ett arabiskt språk med dig?
  • Världsmedborgare
    Micke skrev 2015-10-13 19:07:10 följande:
    Steg ett är väl att kräva att vi överhuvudtaget har lärare. 

    För övrigt är det väl att få upp kunskapsnivån i svenska som måste ses som prioriterat om man sedan ska kunna fungera i ett svenskt samhället. Kan du inte svenska så kommer du ha ytterst svårt att få ett jobb efter utbildningen. Spelar ingen roll hur duktig du är om du enbart pratar mandarin. 

    Är väl därför som tex moderaterna och lärarförbundet föreslagit att alla lärare ska få utbildning i svenska som andraspråk. 
    Kräva är nog inte rätt ord, men jag tror jag förstår vad du menar.

    Svenska språket är inte alltid det primära, det fungerar lilka bra med engelska inom många områden/yrken.
    Vi får inte låsa fast oss vid ett krav på kunskap i svenska.

    Jag lyssnade på ett seminarium där bl.a bemanningsföretag deltog, och dom var inte alls glada över den här fixeringen vid svenska språket.
    Dom menade att det viktigaste var att veta vad varje individ hade för utbildning/kunskap och yrkeserfarenhet, då många företag inte har krav på svenska.., engelska fungerar i deras företag och de såg även anställda med andra språkkunskaper + engelskan.
  • Världsmedborgare
    familjenstyg skrev 2015-10-13 20:28:57 följande:
    Ett andra- eller tredjespråk är inte fel att kunna men först behöver man kunna det dominerande lokala språket. Som i vårt fall är svenska. Annars stängs man ute från samhället.
    Hur kan du säga att man stängs ute från samhället, när det är just ett arbete som ger de flesta tillgång till vårt samhälle, det trodde jag alla var ense om numera.
    Att arbete/arbetskamrater dessutom ger överlägsna möjligheter att öva sig på svenska, är åxå vad de flesta säger.
  • Världsmedborgare
    Micke skrev 2015-10-13 21:59:11 följande:
    oj vad du pendlar.
    I skolan ville du ha uppdelade klasser. Nu helt plötsligt är det så viktigt att man integreras med svenskar på arbetsmarknaden så att man lär sig svenska. Varför skulle inte detsamma gälla barn och ungdomar? 
    Delad klasser, vad får du det ifrån?
    Det är ju du som tycker att de som inte kan svenska ska lära sig språket utan lärare i sitt modersmål, hur hade du tänk att eleverna ska kunna lära sig nåt, om dom inte kan få det förklarat på ett språk dom förstår?

    Jag förstår inte heller hur du missat att det efterfrågas många lärare med dessa kunskaper, jag tycker det näms mest varje dag...
  • Världsmedborgare
    Micke skrev 2015-10-14 16:13:41 följande:
    Eftersom du pratade om att bedriva utbildning på arabiska i klasserna i tidigare inlägg så antog jag att du ville ha delade klasser då få svenska barn behärskar arabiska. 

    Vad jag tycker kan du läsa i inlägg 872. 
    Blanda annat skrev jag "Man kan parallellutbilda under en period i modersmålet för att inte komma allt för långt efter, men målet måste vara att så snabbt som möjligt komma in i ordinarie undervisning. "

    Dessutom tror jag inte att moderaterna och lärarförbundets idé (som jag skrev om i inlägg 868) är så tokig. 
    Absolut att svenska är viktigt att lära sig, men det är minst lika viktigt att ta tillvara den kompetens som finns. Mycket av kunskap som finns idag är färskvara, så vi får inte låta människor bli sittande för länge.

    Så vi behöver bli mycket mindre statiska i vårt tänkande, anpassa oss mer till vad arbetgivare vill, och vad invandrare kan.
    Alla vi snabbt kan få ut i vårt svenska samhälle, blir en vinst för oss alla och dom själva.

    Titta på det här: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasternorrland/kramforsmodellen-for-lyckad-integration
    Svårare än så behöver det inte vara för att ge föräldrar och barn ett första möte med vårt svenska samhälle.
  • Världsmedborgare
    Ulltand skrev 2015-10-14 19:33:32 följande:
    Du resonerar fortfarande som om det inte fanns någon arbetslöshet. Även om vi mot förmodan skulle lyckas tllsätta de vakanser som finns ökar arbetslösheten med flera procent. Det är alltså bara en lösning för en mindre andel och värre blir det när den nya automationen tar fart på allvar.

    Vad pratar du om? Har du svarat i fel tråd?

  • Världsmedborgare
    Micke skrev 2015-10-14 19:48:51 följande:
    Jo men de som går i skolan har sällan ngn kompetens som samhället behöver (eller i ett värdigt samhälle ska behöva. Tvivlar inte en sekund på att en del av barnen är mkt kvalificerade inom tex textilindustri, men sånt nyttjar vi som tur är inte i Sverige). Men i övrigt instämmer jag. 
    Tar vi syrierna så finns det garanterat många välutbildade bland dom, som företag mer än gärna skulle anställa.
    Syrien var innan kriget ett relativt välmående land med en stor välutbildad medelklass, och många av flyktingarna kommer från just medelklassen.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?