Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
För mig är det självklart att inte skapa extra drivkrafter att söka sig till ett speciellt land (i vart fall inom norden). Vi bör därför ha exakt samma villkor för asylsökande som våra grannländer. Om sedan fler ändå väljer Sverige, t.ex. för att de har anhöriga här, må det vara hänt. Dem ska vi ta emot med en fullgod organisation och en struktur som underlättar och främjar assimilering, eller i vart fall en hög integration (eventuellt i kombination med instrument för dem som vill stå utanför det svenska samhället t.ex. av kulturella skäl).
Jag tror inte att de människor som kommer påverkar oss negativt (tvärtom). Däremot är jag helt övertygad om att den fattigdom som riskerar att drabba dessa människor över tid, i allra högsta grad kan drabba även "oss" (dvs. vi som ännu har det relativt gott ställt - och då menar jag ju inte generaldirektören för Migrationsverket; generaldirektörer kommer nog knappast att påverkas hur illa ställt det än blir).
Jag är rädd för att fattigdomen kan bli ett hot mot det samhälle vi känner och om inget görs räds jag den utvecklingen.