Glutenöverkänslighet utan celiaki / Non-coeliac gluten sensitivity (NCGS)
Hej Glutenöverkänslighet utan celiaki / Non-coeliac gluten sensitivity (NCGS)
Jag såg detta inlägg och jag tyckte jag måste svara, trots att jag inte brukar göra detta.
Strunta i läkarna och testa själv, Non-coeliac gluten sensitivity (NCGS) finns inte i de svenska läkarnas begreppsvärld och kan vara mycket allvarligare än vad vi i vår vildaste fantasi kan tänka oss. Kanske kan det vara orsak till allergi magont huvudvärk autism och varför inte ms sockersjuka samt alla de moderna sjukdomarna, de sista sjukdomarna vet jag inte så mycket om.
Om du har stora svårigheter av allergi huvudvärk magont etc och de kroppsliga läkarna och psykologerna inte kan kommer fram till någonting så testa bara det finns inget alternativ, om de tar prov vet du ju inte om de har testat rätt ändå. Du måste försöka i tre till sex månader men troligtvis om det är positivt känner du viss förbättring inom en månad.
Vår son fick väldigt ont i magen som sedan spred sig upp i huvudet, hade stora svårigheter med skolan dessutom allergi, läkarna fattade ingenting och såg inga fel trots second opinium på annat sjukhus samt massor av röntgen mm. Psykologerna hittade inga fel men förstod att det fanns någonting allvarligt.
Allt som allt varade detta i nästan tio år varav de sista åren har varit väldigt allvarliga.
Ingen fattade någonting.
Vi provade med mjölkfri och glutenfri kost, vi såg en förbättring redan efter ca 14 dagar, men efter knappt ett år är han inte helt frisk men allergin har minskat vesäntligt, han har blivit nästan botad från sin magont och huvudvärk. Han tänker mycket snabbare nu men inte som när han var frisk.
Om du vill veta någonting om detta är du tvungen att titta på de engelska sidorna om ämnet.
Man undrar hur många svenskar som är drabbade det måste finnas ett ofantligt mörkertal.
www.halsasomlivsstil.com/2014/04/hur-gluten-attackerar-din-hjarna/
www.svd.se/lakare-domer-ut-modediet
Lycka till