• Lyckan 382

Glutenöverkänslighet utan celiaki / Non-coeliac gluten sensitivity (NCGS)

Hej! Jag undrar om någon här är överkänslig för gluten utan att ha celiaki? Har ni lyckats träffa en läkare som är kunnig (eller iaf intresserad!) gällande detta? Själv får jag magbesvär av mat med hög glutenhalt men blodprov har visat att jag inte har celiaki. Dock har jag en moster med celiaki och min mamma, båda systrar och en annan moster har liknande symptom som jag. Nu har jag förstått att man tror att det finns en annan typ av glutenintolerans som inte skadar tarmen eller producerar antikroppar i blodet. Detta är tydligen ett relativt nytt forskningsområde så svårt att få tag på folk att diskutera det med. Vid NCGS är det tydligen vanligt med andra typ av symptom utöver magproblem. Jag har sedan efter graviditet för två år sedan haft värk och svullnad framförallt i händer och fötter som läkare förklarat med "överansträngning" och kvarvarande symptom efter karpaltunnelsyndrom. Nu undrar jag om gluten kan vara boven. Jag avskyr dieter av alla de slag och tror jag skulle misslyckas med att ställa om kosten om jag gjorde det på eget bevåg utan läkares inrådan och eventuell diagnos. Dock vågar jag knappt ta det här med min (trevliga) läkare på VC av rädsla för att han inte har hört talas om det och inte tar mig på allvar. Någon som har ett namn på en läkare som är intresserad av NCGS?

• Svar på tråden Glutenöverkänslighet utan celiaki / Non-coeliac gluten sensitivity (NCGS)
  • besvär
    Hej  Glutenöverkänslighet utan celiaki / Non-coeliac gluten sensitivity (NCGS)

Jag såg detta inlägg och jag tyckte jag måste svara, trots att jag inte brukar göra detta.

Strunta i läkarna och testa själv, Non-coeliac gluten sensitivity (NCGS) finns inte i de svenska läkarnas begreppsvärld och kan vara mycket allvarligare än vad vi i vår vildaste fantasi kan tänka oss. Kanske kan det vara orsak till allergi magont huvudvärk autism och varför inte ms sockersjuka samt alla de moderna sjukdomarna, de sista sjukdomarna vet jag inte så mycket om.

Om du har stora svårigheter av allergi huvudvärk magont etc och de kroppsliga läkarna och psykologerna inte kan kommer fram till någonting så testa bara det finns inget alternativ, om de tar prov vet du ju inte om de har testat rätt ändå. Du måste försöka i tre till sex månader men troligtvis om det är positivt känner du viss förbättring inom en månad.

Vår son fick väldigt ont i magen som sedan spred sig upp i huvudet, hade stora svårigheter med skolan dessutom allergi, läkarna fattade ingenting och såg inga fel trots second opinium på annat sjukhus samt massor av röntgen mm.  Psykologerna hittade inga fel men förstod att det fanns någonting allvarligt.
    Allt som allt varade detta i nästan tio år varav de sista åren har varit väldigt allvarliga.
    Ingen fattade någonting.
    Vi provade med mjölkfri och glutenfri kost, vi såg en förbättring redan efter ca 14 dagar, men efter knappt ett år är han inte helt frisk men allergin har minskat vesäntligt, han  har blivit nästan botad från sin magont och huvudvärk. Han tänker mycket snabbare nu men inte som när han var frisk.
    Om du vill veta någonting om detta är du tvungen att titta på de engelska sidorna om ämnet.
    Man undrar hur många svenskar som är drabbade det måste finnas ett ofantligt mörkertal.

www.halsasomlivsstil.com/2014/04/hur-gluten-attackerar-din-hjarna/
    www.svd.se/lakare-domer-ut-modediet

Lycka till

Svar på tråden Glutenöverkänslighet utan celiaki / Non-coeliac gluten sensitivity (NCGS)