Så arg på förskolan
Att de inte har tid att ta honom på toa är ett problem, likaså om de inte har tid att se efter honom.
Att de inte flyttar upp honom är INTE ett problem i sig. Förskolans uppgift är att lösa det så bra som möjligt på gruppnivå. Man kan inte flytta upp barn om det då blir för stor grupp. Man kan inte alltid se till att alla grupper hålls ihop och att alla får precis som de vill.
När min son, född 06, gick näst sista året på dagis flyttades alla andra 06or upp förutom han och en annan. De var 11 stycken totalt (9 som flyttades). Hans bästa kompis flyttades upp.
Jag frågade varför de valt som de valt (för att jag var nyfiken inte för att kritisera) och de hade en motivering jag kanske inte nödvändigtvis höll med om till 100 % men fine. Jag kan köpa deras resonemang.
Sen, har jag ett enda ansvar som förälder och det är att vara så positiv som möjligt inför mitt barn. Svälja stoltheten över att min son blev kvar trots att yngre barn flyttades upp och faktiskt bara gilla läget. Han hade kanske haft roligare det året i den äldre gruppen men när han ser tillbaka på sitt liv som 80-åring är det garanterat inte det han kommer minnas.
Hur grupper/klasser skapas och eller byts är allt som oftast ett föräldraproblem och blir ett problem för barnen om man inte visar att det är ok, visar att det här blir bra. Skola/förskola måste som sagt se till helheten och inte till att varje enskild individ får det perfekt. Däremot ska alla ha det ok och helheten ska flyta så bra som möjligt.
Men kan de inte lösa det basala för din son, då är det något du ska ta upp med rektorn och kräva en lösning på. Men den lösningen behöver inte nödvändigtvis innebära ett gruppbyte.
Sen är vissa rektorer och personal mer eller mindre bra för att stå för sina beslut och det ogillar jag skarpt. Har talat om för mer än en rektor att de faktiskt har betalt för att reta upp enskilda föräldrar så länge det är i den stora gruppens intresse. Men jag misstänker ibland att en del beslut tas med hänsyn till vilkas föräldrar som är jobbigast att bråka med om de inte får som de vill. Det är helt åt helvete galet fel.