Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
Fast nej det är ju precis det det handlar om.
Fast nej det är ju precis det det handlar om.
Du har inte förstått. Försök att läsa igen och se om du förstår. Annars ska jag förklara för dig.
Om du var hemma några dagar och nu är tillbaka på jobbet utan vidare så har du inte lidit av någon depression. Du hade förmodligen klarat dig lika bra, om inte bättre, med ett par terapeutbesök vid sidan om arbetet då detta med att "gå hemma" och vara sjukskriven i sig inte är särskilt rehabiliterande. Tvärt om hade en person med verkliga psykiska problem behövt samtal vid sidanom för att klara sig ur det och inte bara må sämre av att sitta hemma. Att du mår bättre efter ett par sjukdagar och inte mer bevisar ju bara att jag hade rätt i att du inte var psykiskt sjuk utan behövde en kort semester.
Om man vill ha sjuklön måste man det.
Jag beviljar inte sjuklön vid alla sjukskrivningar och då blir det en fråga för försäkringskassan att reda ut, hittills har FK alltid gått på min linje och avslagit ansökan men om FK skulle bevilja en sjuklön arbetsgivaren har nekat betalar dom ut sjuklönen och driver ärendet mot mig (men det har som sagt aldrig hänt hittills)
Det är arbetsgivaren som betalar ut sjuklön de första 14 dagarna, och FK behöver inte godkänna sjukskrivningen. Det är nog svårare att bli sjukskriven av läkare när avlägsna bekanta avlider.
Jag sjukskriver mig iallafall bara om jag är sjuk och en läkare ser det nödvändigt för mig att vara hemma för att rehabilitera mig själv (vilket inte sker i onödan då jag inte bor i Sverige). Detta trots att jag tycker att det är trevligare att vara hemma med man och barn än att jobba, ja.. Vilket jag hoppas och antar att de flesta tycker.
Jag antar att du är hennes personliga läkare som känner till hennes sjukdomsbild så ingående? Utifrån det hon beskrivit är hon inte sjuk i min mening. Är man inte sjuk så har man inte rätt till sjukpenning, det är också min mening. Att du inte kan acceptera att andra tycker olika är däremot ett problem som kan behöva tacklas hos dig själv. Du kanske bör sjukskriva dig.
Jag antar att du är hennes personliga läkare som känner till hennes sjukdomsbild så ingående? Utifrån det hon beskrivit är hon inte sjuk i min mening. Är man inte sjuk så har man inte rätt till sjukpenning, det är också min mening. Att du inte kan acceptera att andra tycker olika är däremot ett problem som kan behöva tacklas hos dig själv. Du kanske bör sjukskriva dig.
Trots att du inte ens bor här i Sverige tror du dig ha stenkoll på vilka regler som gäller i Sverige vid sjukskrivning?!
För att detta tydligen måste bli krasst, såvida du inte led av en sjukdom så anser jag att du inte hade rätt till sjukpenning. Man mår bättre och känner sig laddad efter en kort semester också. Sjukskrivning är till för de som är sjuka. Det är vad jag vill ha sagt.