• Kine

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:27:46 följande:

Fast nej det är ju precis det det handlar om.

Tråden handlar om krisreaktion pga att man haft dödsfall i sin omgivning. En krisreaktion kan utvecklas till depression. Och ja, man kan bli sjukskriven för en krisreaktion. En krisreaktion kan också komma senare, dvs man kan klara av att jobba några dagar, en vecka eller två innan kroppen säger stopp. Man har då insett vad som hänt och fått en krisreaktion. Ett dödsfall är en kris, därav krisreaktion.
  • Kine
    Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:29:41 följande:

Du har inte förstått. Försök att läsa igen och se om du förstår. Annars ska jag förklara för dig.

Det är du som inte förstår vännen. Läs igen och förstår du inte så kan jag förklara för dig.[/quote]

Jag förstår. Du gör det inte.
  • Kine
    Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:26:27 följande:

Om du var hemma några dagar och nu är tillbaka på jobbet utan vidare så har du inte lidit av någon depression. Du hade förmodligen klarat dig lika bra, om inte bättre, med ett par terapeutbesök vid sidan om arbetet då detta med att "gå hemma" och vara sjukskriven i sig inte är särskilt rehabiliterande. Tvärt om hade en person med verkliga psykiska problem behövt samtal vid sidanom för att klara sig ur det och inte bara må sämre av att sitta hemma. Att du mår bättre efter ett par sjukdagar och inte mer bevisar ju bara att jag hade rätt i att du inte var psykiskt sjuk utan behövde en kort semester.

Ts har haft en krisreaktion för att en bekant har tagit livet av sig. Den kan fortfarande sitta i även om ts känner sig såpass bra att hon kan jobb. Ts har själv skrivit att hon fortfarande inte är sig själv.
  • Kine
    Selfish Geene skrev 2015-09-13 21:28:37 följande:

Om man vill ha sjuklön måste man det.

Jag beviljar inte sjuklön vid alla sjukskrivningar och då blir det en fråga för försäkringskassan att reda ut, hittills har FK alltid gått på min linje och avslagit ansökan men om FK skulle bevilja en sjuklön arbetsgivaren har nekat betalar dom ut sjuklönen och driver ärendet mot mig (men det har som sagt aldrig hänt hittills)

Nej, det måste man inte. Möjligen har du den policyn men det får stå för dig.

Man behöver heller inte uppge orsak till sjukskrivning för arbetsgivaren.

Sjukanmälan är inte detsamma som olovlig frånvarande. Du som arbetsgivare kan inte neka en person sjuklön vid sjukanmälan bara för att de inte vill ge dig en orsak till varför de är sjuka.
  • Kine
    Anonym (konstigt) skrev 2015-09-13 21:33:44 följande:

Det är arbetsgivaren som betalar ut sjuklön de första 14 dagarna, och FK behöver inte godkänna sjukskrivningen. Det är nog svårare att bli sjukskriven av läkare när avlägsna bekanta avlider.

Man kan få sjukskrivning av läkaren vid dödsfall av bekant (även bekanta kan stå varandra nära) om det finns behov för det. Läkaren bryr sig inte om vem som dött utan ser till hur personen mår av set som inträffat.

En sjukskrivning kan man även få under de första 14 dagarna.
  • Kine
    Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:38:52 följande:

Jag sjukskriver mig iallafall bara om jag är sjuk och en läkare ser det nödvändigt för mig att vara hemma för att rehabilitera mig själv (vilket inte sker i onödan då jag inte bor i Sverige). Detta trots att jag tycker att det är trevligare att vara hemma med man och barn än att jobba, ja.. Vilket jag hoppas och antar att de flesta tycker.

Jag sjukskriver mig också när det är ytterst nödvändigt och jag då är för sjuk för att jobba. Och nej, jag tycker inte det är trevligare att lalla på hemma än att vara på jobbet. Mina barn är på dagis och mannen jobbar. Bor inte heller i Sverige (vad nu det har med saken att göra...)
  • Kine
    Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:46:01 följande:

Jag antar att du är hennes personliga läkare som känner till hennes sjukdomsbild så ingående? Utifrån det hon beskrivit är hon inte sjuk i min mening. Är man inte sjuk så har man inte rätt till sjukpenning, det är också min mening. Att du inte kan acceptera att andra tycker olika är däremot ett problem som kan behöva tacklas hos dig själv. Du kanske bör sjukskriva dig.

Har jag utgett mig för att vara hennes personliga läkare eller läkare överhuvudtaget?

Din mening räknas inte för du förstår inte vad en krisreaktion är. Inte heller förstår du vad depression är för olika individer.

Vid en krisreaktion är man för sjuk för att jobba och är därmed berättigad sjukpenning. Oavsett vad du tycker eller inte.

Jag har redan varit sjukskriven nu i en vecka pga dödsfall av nära kollega och vän. Och ja, jag fick igenom det av en läkare.
  • Kine
    Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:46:01 följande:

Jag antar att du är hennes personliga läkare som känner till hennes sjukdomsbild så ingående? Utifrån det hon beskrivit är hon inte sjuk i min mening. Är man inte sjuk så har man inte rätt till sjukpenning, det är också min mening. Att du inte kan acceptera att andra tycker olika är däremot ett problem som kan behöva tacklas hos dig själv. Du kanske bör sjukskriva dig.

Snarare du som inte kan acceptera att krisreaktion och depressioner artar sig olika för olika individer...
  • Kine
    Anonym (M) skrev 2015-09-13 21:46:32 följande:

Trots att du inte ens bor här i Sverige tror du dig ha stenkoll på vilka regler som gäller i Sverige vid sjukskrivning?!

Ja, jag har koll eftersom jag bor halvtid i Sverige och är uppvuxen där.
  • Kine
    Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:52:22 följande:

För att detta tydligen måste bli krasst, såvida du inte led av en sjukdom så anser jag att du inte hade rätt till sjukpenning. Man mår bättre och känner sig laddad efter en kort semester också. Sjukskrivning är till för de som är sjuka. Det är vad jag vill ha sagt.

Så du tror att fysiska sjukdomar berättigar till sjukpenning?

Det är ju tur att fk och arbetsgivaren inte gör det. Psykiska åkommer är sjukdomar det med. En akut krisreaktion är en psykiska åkomma. En depression är det med. Och dessa berättigar till sjukpenning eftersom de räknas som sjukdom.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?