Inlägg från: Anonym (MO) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MO)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

Kine skrev 2015-09-11 10:10:50 följande:

Huvudvärk, dåligt med sömn, tankspriddhet, stress, koncentratuobsproblem och trötthet är symtom på psykisk instabilitet och då ska man vara sjukskriven. Inte tvingas ta ut semester.

Isåfall lider väl 99% av världens friska människor av psykisk instabilitet och panikångest flera gånger i veckan. Herregud...

* Huvudvärk lider varenda svenne av efter helgens fylla och ca två ggr om dagen i snitt när man t ex sitter på möte i slutet av dagen.

* Dåligt med sömn kan varenda småbarnsförälder vittna om.

* Tankspridd blir du så fort du skaffar barn/gifter dig/köper hus etc. och har fler saker att hålla reda på än en.

* Stressad blir du bl a när du ska hinna med många ärenden under dagen.

* Koncentrationsproblem kan du få för att du satt uppe för länge igår eller tänker på annat som känns viktigare än det du gör just nu.

* Trötthet lider man av när man sovit för lite. Läs ovan: dåligt med sömn. (Personligen blir det varje dag.)

Och jag HOPPAS verkligen att majoriteten av människor har högre arbetsmoral (eller moral i övrigt för den delen) än att de sjukskriver sig för ovanstående orsaker med påstådd depression, panikångest eller akut krisreaktion. För i verkligheten är de så långt ifrån varandra som de kan komma. De du beskriver lider som sagt varenda jävel av ibland. Då bör man sluta känna efter så mycket enligt mig och inse att inte varenda suck man drar i livet är ett symptom på en psykos. Det skulle de flesta människor må bra av, istället för att inbilla sig diverse psykiska sjukdomar som i verkligheten är sju resor värre än du vill påstå. Men nu förstår jag vad du tycker, ha det bra.
  • Anonym (MO)
    Kine skrev 2015-09-13 18:23:44 följande:

Så du förstår inte att folk är olika? Att alla reagerar olika? Att depression utartar sig olika för olika individer? Att man reagerar olika i olika situationer?

Det är fullt normalt att försöka jobba när man precis fått besked om någons död eftersom att jobba är något normalt och då lurar man kroppen och hjärnan att allt är normalt. Reaktionen kan komma flera veckor senare.

Och att fråga om sjukskrivning på fl är inte mindre normalt än att fråga sina vänner.

Kliniska depressioner är långt ifrån påhittade men alla reagerar olika. Vissa mår jättdåligt och blir sjukskrivna direkt. Andra går till jobbet och försöker att jobba för att senare bli sjukskrivna. Finns många folk med olika typer av depressioner som skulle kunna fråga på fl, fb eller vänner ang sjukskrivning. Alla vet inte hur det fungerar med sjukskrivning.

Ja med den inställningen kan ju vem som helst hävda att de är kliniskt deprimerade. Iom att det görs utrymme för sådant i Sverige, mao man kan sjukskriva sig utan vidare, så finns därmed också fler människor som "lider" utav dessa "depressioner" som enligt dig bara är individuella reaktioner på individuella händelser. Men beviset sitter ändå i faktumet att andra västvärldsländer inte har dessa "halvt-kliniskt-deprimerade" människor, för är man sjuk så blir man sjukskriven. Är man inte det så blir man inte sjukskriven. Vilket ts i detta fall inte hade blivit. Då hade där heller inte funnits utrymme för henne att ifrågasätta hur sjuk hon är, istället hade hon kommit över det och gått vidare med sitt liv, utan någon sjukdomsbild inblandad.
  • Anonym (MO)
    Kine skrev 2015-09-13 18:28:44 följande:

[quote=75751718][quote-nick]Anonym (M) skrev 2015-09-13 18:21:06 följande:[/quote-nick]

Så 99% av befolkningen lider av huvudvärk, sömnlöshet, stress, koncentrationssvårigheter och trötthet? Då hade vården varit överbefolkad av patienter som ingen kan ta hand om eftersom alla är sjukskrivna...

Det finns en stor skillnad på att ha huvudvärk efter att ha duktig för mycket alkohol mot att vara i en kris. Samma med stress, sömnlöshet, koncentrationssvårigheter och trötthet.[/quote]

Nej min poäng var just att man inte sjukskriver sig med dessa "symptom" som grund iom att de i sig inte utgör någon sjukdomsbild utan är en del av livet ibland. Som inte alltid är en dans på rosor, och inte bör man bli sjukskriven för det heller.
  • Anonym (MO)
    Anonym (M) skrev 2015-09-13 18:37:34 följande:

Glömde att tillägga:

Det systemet vi har här i Sverige gällande att det i regel inte krävs läkarintyg förrän efter 8 dagen av sjukskrivningen kan innebära i praktiken att man kan stanna hemma en vecka på grund någon väldigt lätt åkomma som egentligen inte är något att sjukskriva sig för.

Fast som väl är trädde för 6 år sedan en ny lag  i Sverige som ger arbetsgivaren rätt att redan vid första dagen kräva in läkarintyg från den sjukskrivna arbetstagaren.

Dock måste arbetsgivaren kunna uppvisa skälet till det.

Precis, detta hjälper knappast situationen nej. Som sagt innan så känner man efter för mycket. För det är trevligare att vara hemma än att jobba.
  • Anonym (MO)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-13 21:11:04 följande:

Jag förstår inte vad du inte håller med om i inlägget detta var svar på. Du borde väl veta och förstå att allas depressioner inte ser lika dana ut.

Å andra sidan är det inte depression som är min problematik just nu. Men tar man inte hand om sin kropp och knopp kan det ju leda till depression såklart. I mitt fall var det väldigt behövligt och bra att jag var hemma några dagar för nu känner jag att jag klarar av jobbet om än lite på skakiga ben ibland pga det inträffade...men det är ju inte så märkligt.

Om du var hemma några dagar och nu är tillbaka på jobbet utan vidare så har du inte lidit av någon depression. Du hade förmodligen klarat dig lika bra, om inte bättre, med ett par terapeutbesök vid sidan om arbetet då detta med att "gå hemma" och vara sjukskriven i sig inte är särskilt rehabiliterande. Tvärt om hade en person med verkliga psykiska problem behövt samtal vid sidanom för att klara sig ur det och inte bara må sämre av att sitta hemma. Att du mår bättre efter ett par sjukdagar och inte mer bevisar ju bara att jag hade rätt i att du inte var psykiskt sjuk utan behövde en kort semester.
  • Anonym (MO)
    Kine skrev 2015-09-13 20:50:13 följande:

Nu får du nog läsa lite mera ordentligt.....

Fast nej det är ju precis det det handlar om.
  • Anonym (MO)
    Kine skrev 2015-09-13 21:17:46 följande:

Nej min poäng var just att man inte sjukskriver sig med dessa "symptom" som grund iom att de i sig inte utgör någon sjukdomsbild utan är en del av livet ibland. Som inte alltid är en dans på rosor, och inte bör man bli sjukskriven för det heller.

Du har inte förstått. Försök att läsa igen och se om du förstår. Annars ska jag förklara för dig.[/quote]

Det är du som inte förstår vännen. Läs igen och förstår du inte så kan jag förklara för dig.
  • Anonym (MO)
    Kine skrev 2015-09-13 21:18:32 följande:

Du tycker det är trevligare att vara hemma än att jobba. Alla tycker inte det.

Jag sjukskriver mig iallafall bara om jag är sjuk och en läkare ser det nödvändigt för mig att vara hemma för att rehabilitera mig själv (vilket inte sker i onödan då jag inte bor i Sverige). Detta trots att jag tycker att det är trevligare att vara hemma med man och barn än att jobba, ja.. Vilket jag hoppas och antar att de flesta tycker.
  • Anonym (MO)
    Kine skrev 2015-09-13 21:33:07 följande:

Ts har haft en krisreaktion för att en bekant har tagit livet av sig. Den kan fortfarande sitta i även om ts känner sig såpass bra att hon kan jobb. Ts har själv skrivit att hon fortfarande inte är sig själv.

Jag antar att du är hennes personliga läkare som känner till hennes sjukdomsbild så ingående? Utifrån det hon beskrivit är hon inte sjuk i min mening. Är man inte sjuk så har man inte rätt till sjukpenning, det är också min mening. Att du inte kan acceptera att andra tycker olika är däremot ett problem som kan behöva tacklas hos dig själv. Du kanske bör sjukskriva dig.
  • Anonym (MO)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-13 21:45:55 följande:

Jag har aldrig sagt att jag lidit av depression. Du har ju ingen aning om vad jag gjorde på mina sjukdagar. Och att jag mår bättre efter det visar ju att jag behövde det. Jag hade inte klarat av mitt arbete på ett bra sätt, det hade varit dumt av mig att jobba då.

För att detta tydligen måste bli krasst, såvida du inte led av en sjukdom så anser jag att du inte hade rätt till sjukpenning. Man mår bättre och känner sig laddad efter en kort semester också. Sjukskrivning är till för de som är sjuka. Det är vad jag vill ha sagt.
  • Anonym (MO)
    Kine skrev 2015-09-13 21:50:55 följande:

Snarare du som inte kan acceptera att krisreaktion och depressioner artar sig olika för olika individer...

Som sagt innan så är detta detsamma som att säga att en människa med magknip faktiskt också har cancer fast den inte har det. Lika tandlöst.

Det ts beskrivit i i sitt första inlägg och därefter är INTE likt en krisreaktion eller depression i någon bemärkelse. Det tar man sig inte helskinnad ur efter endast ett par dagar och på "lite skakiga ben". Hävdar du det bevisar du bara hur lite erfarenhet du faktiskt har och hur okunnig du är i ämnet.
  • Anonym (MO)
    Kine skrev 2015-09-13 21:42:11 följande:

Jag sjukskriver mig också när det är ytterst nödvändigt och jag då är för sjuk för att jobba. Och nej, jag tycker inte det är trevligare att lalla på hemma än att vara på jobbet. Mina barn är på dagis och mannen jobbar. Bor inte heller i Sverige (vad nu det har med saken att göra...)

Jag bryr mig inte och har inte frågat dig heller. Det var du som slängde förutfattade meningar om mig i ditt tidigare inlägg.
  • Anonym (MO)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-13 21:56:31 följande:

Men jag mådde inte bra. Och inte "känner mig lite deppig och ids inte jobba" utsn jag mådde verkligen inte bra. Att du inte kan se likheter med fysisk sjukdom då det är ditt problem.

Nej det är inte mitt problem alls. Det är väl hela Sveriges problem att det sjukskrivs till höger och vänster utan grund.
  • Anonym (MO)
    Kine skrev 2015-09-13 22:02:01 följande:

Nej, det är inte samma sak.

Du vet ju inte ens vad en krisreaktion är. Jag har upplevd samma sak som ts, minus att det inte var självmord och att person stod mig nära.

Ts har väl aldrig påstått att hon nu är helt frisk.

Nej iom att hon aldrig var sjuk.
  • Anonym (MO)

Jaha jag verkar ha missat en del i natt ser jag.. Spårat ur lite verkar det som.

Kan väl avrunda min medverkan i diskussionen med att mena hur ogenomtänkt det egentligen är att man sjukskriver människor utan någonsom helst diagnostisering eller uppföljning av de "probem" man lider av. Vi är programmerade att anta att det bästa bot mot all psykiskt illmående är att inte behöva gå till jobbet men fortfarande få betalt. Och det grundar sig såklart mer i det allmänna svenska behovet att vara politiskt korrekt och aldrig neka någon några "rättigheter" när det i själva verket är kontraproduktivt i 99% av fallen. Det sista en människa i djup depression eller krisreaktion behöver är att sitta hemma på sina händer och ramla djupare i kaninhålet utan någon sorts konstruktiv rehabilitering. Och inte heller blir man "frisk" från det efter endast ett par dagar- ett scenario som skulle vittna om att personen i fråga aldrig var i direkt behov av sjukskrivning egentligen utan gott hade kunnat ta några dagar ledigt på egen bekostnad. Allt man gör måste inte vara pga någon sjukdomsbild och det måste inte nödvändigtvis bekostas av staten. Att det nu ges utrymme för utnyttjande av sjukpenning på detta sätt genererar fler "psykiskt sjuka" då detta är ett tillstånd man kan försätta sig själv i genom att gå hemma utan anledning och utan passande vård. Liknande fall har man väl sett tillräckligt med genom åren. Att ts hävdar annat för att försöka "rentvå" sig i detta är bara naturligt men berör mig inte då jag förstått tillräckligt av hennes situation för att bedöma den som jag gör. Kine/kiine vet inte mer om situationen än vad jag gör så ser inte poängen i att fortskrida detta med henne heller. Speciellt som hon till mestadels repeterar sig själv och inte reflekterar över de argument som läggs fram.

Hej!

• Anonym (MO)
    Kine skrev 2015-09-14 08:13:13 följande:

Är det någon som har påstått Att ts blivit frisk efter några dagar hemma? Krisreaktion er är inte något som bara går över efter ett par dagar utan det kan oftast ta lång tid för att det ska försvinna.

Du förstår fortfarande inte att krisreaktioner är en sjukdom som påverkar arbetsförmågan och man blir då sjukskriven av läkare eller sjukanmäla sig själv i några dagar upp till veckor/månader.

Finns inget som säger att man bara sitter hemma och ugglar.

Återigen bortser du från det jag skrev. Ts själv har skrivit att hon mår bättre och återgått till arbetet efter några dagar. Hon visste i förväg att det bara skulle räcka med några lediga dagar då hon inledelsevis förklarar i sin trådstart, jag citerar; "Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?" Alltså, en deprimerad människa som drabbats av krisreaktion skulle aldrig formulera sig på det viset.

Vilket också innebär att hon inte ens sökt hjälp för sin såkallade "depression" utan diagnostiserat sig själv, antagit att sjukskriva sig i några dagar är den enda åtgörden (vilket jag själv skulle lämna över åt läkaren att bedöma, efter att ha åkt på läkarbesök det första man gör, innan man rådfrågar på ett forum hur man på bästa sätt blir sjukskriven.) Vem som helst med läsförståelse inser att detta inte handlar om en människa som är psykiskt illa däran, dvs ej lider av depression/krisreaktion, utan helt enkelt vill få ledigt från jobbet utan att förlora pengar på det. Blir tvungen att återuppta den gamla frasen; fattar du trögt eller?

Skulle ts nu ändra på historien så betvivlar man ju hur mycket sanning som ligger i det hela. Och med tanke på hur du påstår dig känna till ts personliga psykiska historik utöver vad hon informerat om i tråden så får man väl betvivla att det sitter två olika personer bakom dessa två alias. Det är ju lite pinsamt kan jag tycka..

Då har jag bättre saker för mig än att diskutera med någon sorts dubbelperson som vill hävda sig själv och därmed misslyckas med att lägga fram ett ihållande argument. Hoppas framtiden ser ljusare ut för dig och ditt alter-ego. Hej då
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?