Inlägg från: annananonym |Visa alla inlägg
  • annananonym

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

elin1989 skrev 2015-09-01 00:07:28 följande:
    OK, menade inte att göra dig upprörd och förstår att det kan ha låtit lite hårt. Men jag tycker faktiskt att om man reagerar så starkt då någon som du själv skriver inte var en nära vän eller någon du umgicks privat med går bort så kanske man borde söka hjälp för sitt mående i allmänhet. Det är klart att man inte kan tävla i sorg, men jag tycker också att man måste kunna sätta det i perspektiv, och reagerar man väldigt starkt då en icke närstående person går bort så kanske man får fundera på varför man reagerar på det sättet och om man kan tänkas behöva hjälp.

Helt klart! Jag tycker du ska söka psyk-hjälp ts för det som spökar/satte igång hos dig iom detta.
  • annananonym
    Anonym (a) skrev 2015-09-01 09:34:31 följande:
    Det spelar ingen roll hur nära vänner de var. Vad som spelar roll är TS arbetsförmåga. Ett chocktillstånd kan man sjukskrivas för oavsett om det handlar om att grannens katt blev överkörd eller att min fasters mosters barnbarns syster vann 30 miljoner på lotto. Klarar jag inte att fokusera på arbetet skall jag inte gå dit. Händer det väldigt ofta är det en annan sak och arbetsgivaren kan börja kräva intyg från första dagen, samt när de ser vad saken gäller ta kontakt med företagshälsovården, föreslå terapi eller annat, men så är inte fallet för TS.

Förstår du inte skillnaden på patienters dödsfall och folk man känner privat? Tror du TS har planer på att sjukskriva sig varje gång någon patient dör? Det är inte relevant i nuläget.

Fast jag tycker verkligen att det spelar roll. I detta fall var det en bekant och ingen som ts ens umgås med privat.
    Det känns överdrivet att bli så pass berörd av något sådant. Då kanske ts bör kolla upp sitt allmäntillstånd när det gäller det psykiska måendet.

Hade det varit en anhörig person till ts hade jag förstått reaktionen och chocken till 100%, men just detta tror/anser jag tyder på något annat problem.

Säger detta av välvilja, tror att ts kan behöva hjälp! På riktigt!

Sen att ts upprepar samma sak/fråga gång på gång utan att förstå svaren som "alla" ger tyder på något. Ts kallar det chock, jag oroar mig för att detta kan ha utlöst något annat hos ts.
  • annananonym

Jag hoppas du har en bra chef som tar dig till företagshälsovården. Du behöver hjälp.

Kanske din förra depression är tillbaka eller har det hänt andra jobbiga saker i ditt liv?

Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?