Inlägg från: Nightrod |Visa alla inlägg
  • Nightrod

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

Kan va svårt att bli sjukskriven pga sorg när det inte är en närstående, inte ens någon som man umgås med privat elelr träffar privat.
    Då kan man nog sjukskriva sig varje gång någon blir braggd om livet. Och det skulle inte funka.

Sedan kan man alltid sjukskriva sig en vecka, men en arbetsgivare kan kräva läkarintyg från sjukdag ett om de vill, och detta kommer inte gå igenom isåfall

• Nightrod
    Kine skrev 2015-09-01 08:41:01 följande:
    Hade du kunnat jobba och fungera normalt efter att en vän tagit livet av sig?

Om ts inte klarar av att jobba eller fungera normalt så ska hon vara hemma eftersom hon riskerar sina patienters liv om hon inte fungerar.
    Såhär står det i trådstarten
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 22:43:13 följande:

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta. 

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Så en vän var det ju inte , en bekant kanske
  • Nightrod

Hela tråden är egentligen blaj och tjat

TS borde lämna tråden därhän nu, för svaret är redan utrett. Sjukskriva sig kan alla göra i sju dagar innan läkarintyg krävs, däremot kan en arbetsgivare kräva sjukintyg från första dagen vilket man inte gör såvida inte en person extremt ofta är sjukskriven och oftast vid vissa tidpunkter som storhelger osv och ¨så är ju inte fallet enligt TS.

Sedan kan man personligen tycka det är självklart eller idiotiskt att reagera så när en ej personlig vän går bort, men nu är det som det är och det är upp till TS hur hon vill göra. Det är ju hennes rätt hur fel andra än tycker att det är

• Nightrod
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 11:35:24 följande:

Om någon patient dör så är jag inte hemma sen. Det är skillnad på en patient och en vän som jag har känt flera år, rest tillsammans med, träffat flera gånger i måndagen under flera års tid mot för en patient där jag har en professionell roll. Såklart en patients död/smärta kan påverka mig, men om det inte gör det har man inget inom sjukvården att göra. Punkt.

Men detta stämmer ju inte alls överens med trådstarten där du skriver att du INTE träffade henne privat.
  • Nightrod
    Kine skrev 2015-09-01 12:26:54 följande:
    Det jag tror ts menar med träffa privat är att de inte umgås privat utan att de bara har umgåtts och träffas i ett gäng.

ja det kan ju helt klart vara möjligt så som hon också förklarade det. Men jag måste tyvärr säga att TS vänskap med personen har blivit starkare ju längre trådstarten gått, från att i början låta som om det var en i de yttre bekantskapskretsarna till att nu träffas varje vecka, väldigt stor skillnad för mig där, jag träffar inte mina vänner varje vecka, har knappt tid en gång i månaden emellanåt.

Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?