Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Charlie Mo skrev 2015-09-01 21:23:03 följande:

Det är sant. Att jag är lärare. Något som också är sant, är att människor är olika. Fördomar har vi allihopa, men inte samma. Just vid namn har jag få fördomar. Dessutom har ju inte barnen valt sina namn, de har deras föräldrar. Men lustigt att du valde att liksom ilskna till lite på det. Det kändes som den viktigaste biten i min text. Eller?

Här hittade jag en artikel som tar upp den studie i USA jag nämnde i inlägget ovan:
    www.svd.se/du-ar-vad-du-heter-mer-an-du-tror
  • Embla twopointoh
    EnAnonumius skrev 2015-09-01 18:55:03 följande:
    Okey.  Du kan ju ta dig en funderare på VARFÖR så många  Svenska namn (jag poängterar SVENSKA namn)  och dess stavningar sällan följer skrivreglerna. 

Du säger "SKA" då SKA du vara vänlig och länka till just svenska skrivreglerna direkt med där det står också uttryckligen i KLARTEXT att tilltalsnamn och ortsnamn SKA följa svenska skrivreglerna.
    Det är ju du som sitter och säger "SKA". 

Använd inte wikipedian utan använd en riktig källa.
    Vilka namn är det som inte följer skrivreglerna? Eftersom du skriver "sällan" förmodar jag att det är de allra flesta som inte följer dem (och med tanke på hur många vedertagna namn det finns i Sverige, så är det en diger lista du behöver komma upp med. Inte en handfull namn) De namn du sedan ger som exempel, ska naturligtvis inte stavas så på ursprungsspråket/landet, för då bara bekräftar du mitt argument att de namn som inte följer svenska skrivregler gör inte det just eftersom de stavas annorlunda där de kommer i från.

För, om man som du hävdar att namnen INTE behöver följa några skrivregler, då studsar det ju bara tillbaka på motargumentet att man utan problem kan hävda att "Tghdghkjl´J" ska uttalas "Pelle". Det är ett extremt exempel, men det illustrerar fortfarande den svaga punkten i ditt argument.