Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Charlie Mo skrev 2015-09-01 21:23:03 följande:

Det är sant. Att jag är lärare. Något som också är sant, är att människor är olika. Fördomar har vi allihopa, men inte samma. Just vid namn har jag få fördomar. Dessutom har ju inte barnen valt sina namn, de har deras föräldrar. Men lustigt att du valde att liksom ilskna till lite på det. Det kändes som den viktigaste biten i min text. Eller?

Här hittade jag en artikel som tar upp den studie i USA jag nämnde i inlägget ovan:
    www.svd.se/du-ar-vad-du-heter-mer-an-du-tror
  • Embla twopointoh
    EnAnonumius skrev 2015-09-01 18:55:03 följande:
    Okey.  Du kan ju ta dig en funderare på VARFÖR så många  Svenska namn (jag poängterar SVENSKA namn)  och dess stavningar sällan följer skrivreglerna. 

Du säger "SKA" då SKA du vara vänlig och länka till just svenska skrivreglerna direkt med där det står också uttryckligen i KLARTEXT att tilltalsnamn och ortsnamn SKA följa svenska skrivreglerna.
    Det är ju du som sitter och säger "SKA". 

Använd inte wikipedian utan använd en riktig källa.
    Vilka namn är det som inte följer skrivreglerna? Eftersom du skriver "sällan" förmodar jag att det är de allra flesta som inte följer dem (och med tanke på hur många vedertagna namn det finns i Sverige, så är det en diger lista du behöver komma upp med. Inte en handfull namn) De namn du sedan ger som exempel, ska naturligtvis inte stavas så på ursprungsspråket/landet, för då bara bekräftar du mitt argument att de namn som inte följer svenska skrivregler gör inte det just eftersom de stavas annorlunda där de kommer i från.

För, om man som du hävdar att namnen INTE behöver följa några skrivregler, då studsar det ju bara tillbaka på motargumentet att man utan problem kan hävda att "Tghdghkjl´J" ska uttalas "Pelle". Det är ett extremt exempel, men det illustrerar fortfarande den svaga punkten i ditt argument.
  • Embla twopointoh
    EnAnonumius skrev 2015-09-02 18:02:26 följande:
    Det är ju DU som påstår att namne SKA fälja skrivreglerna. Så sitt inte här och försök med omvänd bevisbörda.

Länka till en källa som styrker dina påstånden om att namne "SKA" följa skrivreglerna på det sättet du påstår eller så lägger du ned och försöker slingra ur dig genom att försöka lägga bevisbördan på andra..

Skall du svara mig nästa gång så lägg in en länk som styrker ditt påstående om att namnen "SKA" följa skrivreglerna eller så kan du erkänna att du är den som vill att det skall fälja skrivreglrna annars så förstår du inte hur det skall uttalas.

Men här är lite namn som inte följer svenska skrivregler svenska namn som vi har haft länge.

*Michael enligt dina påståenden om att namn "SKA" följa svenska skrivregler så borde ju man inte få lov att registrera namnet Mikael med CH i stället för k.
    Ändå räknas det som en godkänd stavning. Har gjort så i ett par hundra år i Sverige fast det aldrig har följt svenska skrivregler.

*Christina och Christian. är också fullt godkänt att ha som stavning, kom inte degandes med att det är "modernt" finns många gamla tanter och fabröder som stava det så..  
    Enligt dig och dina påståenden så SKA det vara förbjudet då det inte följer "svenska skrivreglerna"
    Gudbevars man kan ju inte ersätta "K" med "Ch". Det fööööööööööööööööööljer ju inte svenska skrivreglerna. Det SKA ju namne göra.

*Cajsa  och Cim
    (Det är fullt godkänt att ersätta K med C i svenskan när det kommer till namn)
    Och hur gör Kungen? Du måste ju ha grava problem med att utala hans namn rätt då det inte följer sveksa skrivreglerna.  Tilltalar du Kungen "Kung Sarl-Gustaf..
    Även HMK Carl-Gustaf sitter ju och bryter mot svenska skrivreglerna då det är ju DU som sitter och hävdar att man inte kan ersätta "K" med "C" då man uttalar "C" (se) och har man C så blir det "Sarl" i stället för Karl. Ändå lyckas svenska folket förstå att namn med "C" skall uttalas som "K" och uttalar Kungens namn rätt. 

Sedan så kan du ta dig en tankeställare på varför de inte bli rättade av skatteverket när folk kommer dragandes med stavningar på namn som inte följer svenska skrivreglerna?
    Skatteverket är de som har hand om namn i dag. Det var en annan myndighet, fram till 80-talets slut. 

Så ja Nu har jag exemplifierat för dig. Så nu får du slänga fram källa på att namn SKA följa svensk skrivreglerna.  När skall du slänga fram källa på att det SKA följa svenska skrivreglerna? Eller skall du fortsätta att försöka kräva omvänd bevisbörda.

Du har hävdat det är  din sak att bevisa det., Källa som styrker ditt påstående. Kan du inte slänga fram källan så behöver du inte svar detta inlägget alls.

P.S
    Att folk inte är så dumma i huvudet om att man kan utala namn med som skrivs Carl som "Karl"  är för att vi i svenska språket använder "C" som "K" i många ord.
    Vi stavar inte ord med dubbel "k" i svenskan.  Vi skriver inte "Klokka" vi skriver "Klocka".
    Men skall man följa dina påståenden så  kan jag TÄNKA mig hur det kan låta från din sida om du läser vissa ord högt från text.

* "Hon ville ha Tack från killen" vid högläsning av dig "Hon ville ha task från killen."

* "Macka" vid högläsning av dig "maska" 

* "Snacka" vid högläsning av dig  "Snaska".

Då du sitter ju och hävdar att man uttalar "c" som "se" och därför går de inte att ersätta "k" med "C" i namn för då fattar man ju inte hur man skall uttala.  Enligt DIG.

Men nu är du så god och bevisar DIN sak med källhänvisning som styrker dina påståenden, du har lagt, jag har sagt att wikipedia inte är "godkänd. Om du inte kan det så behöver du inte bekväma dig med att lägga ned mer tid på att försöka med ett nytt inlägg som går ut på "omvänd bevisbörda från din sida igen.

Under tiden om du bor i Stockholm eller enligt dina påståenden om hur man skall utala C så blir det väl Stoskholm för dig så kan du ju hälsa HMK Carl-Gustaf från mig.  Kom ihåg att rätta kungen och säga till han att han hädanefter skall uttala sitt namn som "Sarl-Gustaf" för det är ju så man säger C -> "se" .  Drömmer

Namnexemplen du har gett är antingen sådana där namnen stavas så på andra språk än svenska (som jag bad dig att inte ta med som exempel, se argumentet i tidigare inlägg), eller som faktiskt följer skrivreglerna (som du i och med det visat att du inte har koll på, denna okunskap visar du flera gånger i inlägget). Du har alltså inte lyckats luska fram ett enda namn av alla dessa tusentals som finns i svenskan som inte följer skrivreglerna, trots ditt uttalande om att namn sällan följer dem. Det där "sällan" är det du som har bevisbördan på eftersom det var du som påstod det. Det handlar alltså inte om att jag försöker mig på omvänd bevisbörda, eftersom det handlar om två olika påståenden.

Inte heller har jag någonstans påstått att namn som inte följer skrivreglerna ska vara förbjudna.

Du vet att man kan använda ord på lite olika sätt beroende på sammanhang? När jag skrev att namnen ska följa skrivreglerna så menade jag inte att det därmed finns ett etablerat regelverk för det. Det var ett uttryck för personlig åsikt, vilket du med all säkerhet egentligen förstår. Att därför gång på gång kräva källa visar bara att du egentligen inte är intresserad av avvikande åsikter från din egen. Jag vet inte om det är omedvetet (detta är liksom inte den enda tråden där du går ut med oerhört hård ton, ofta helt utan anledning), eller om du finner nöje i att diskutera på ett aggressivt sätt och på så vis försöka provocera dina meningsmotståndare. Vilket det än är ser jag inget konstruktivt med att fortsätta denna diskussion med dig. Ta det som att du "vunnit" om det får dig att känna dig stor, smart och manlig. Det bjuder jag på.

• Embla twopointoh
    Anonym (Känga) skrev 2015-09-02 21:37:46 följande:
    Tummen upp för att inte kunna svenska skrivregler?
    Jag tror tummen upp mest berodde på att inlägget sade emot mig. Jag har nämligen precis haft en lång diskussion i en annan tråd med EgoLovers där jag försökt förklara att "engelskt" både kan tolkas som "från England" och som "det engelska språket". Ett påpekande som inte uppskattades. Fast jag kanske övertolkar och lägger mer betydelse i min person än vad som egentligen finns där, det är inte otroligt.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Mhm) skrev 2015-09-02 23:09:25 följande:
    Min tumme upp var dock genuin! Tycker du är väldigt bra på att diskutera.
    Tack! Jag gillar att diskutera, få tänka igenom sin egen ståndpunkt och sina egna argument och få en insikt i hur andra människor tänker och tycker.
  • Embla twopointoh
    Ego Lovers skrev 2015-09-02 23:38:13 följande:
    Från länken

Släktforskaren bör därför när det gäller modern tid (de senaste 100-150 åren) följa den stavning personerna själva använde eller - om den inte är känd - den som förekommer i kyrkoböckerna eller andra officiella källor.
    Det är inget bevis för att namn är undantag från skrivreglerna. Det är en handledning i hur man bör stava namn när man släktforskar (antar jag, eftersom jag inte kan se kontexten).
  • Embla twopointoh
    Ego Lovers skrev 2015-09-03 00:09:28 följande:
    Stumma bokstäver som H är helt okej så man kan pressa in var man vill i ett namn utan att det är fel tex Thindra, Noah, Kehvin, Linhda, Annah, Stihna. Det stod också att man ska välja K före C men C är okej ändå. Dvs man har rätt att skriva sitt namn som man vill.

Hur du inte kan utläsa det är för mig en gåta.
    Ego Loverrs skrev 2015-09-03 00:12:59 följande:
    Stumma bokstäver som H är helt okej så man kan pressa in var man vill i ett namn utan att det är fel tex Thindra, Noah, Kehvin, Linhda, Annah, Stihna. Det stod också att man ska välja K före C men C är okej ändå. Dvs man har rätt att skriva sitt namn som man vill.

Hur du inte kan utläsa det är för mig en gåta.
    Hur hänger det här ihop, dessa två inlägg är skrivna av två olika nick? Det översta "Ego Lovers", det undre har ett extra R "Ego Loverrs", samma avatar, men med en "ny medlem"-symbol under.

• Embla twopointoh
    Anonym (Polly) skrev 2015-09-03 03:22:06 följande:
    Man kan ha flera fl konton, hahaha visste du inte det?
    Jo, men varför skulle samma person ha två näst intill identiska sådana, och dessutom posta exakt samma inlägg direkt på varandra i samma tråd, men under olika konton?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Polly) skrev 2015-09-03 12:12:06 följande:
    Han kanske blev avstäng någon dag på det gamla aliet och skapade bara ett nytt för att skriva. Spelar roll?

Vad tror du det handlar om bedrägeri mot fl? Hehe.
    Ja, det spelar roll om det är någon annan som försöker utge sig för att vara någon de inte är.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Polly) skrev 2015-09-03 15:27:46 följande:
    Alla utger sig för att vara någon vi inte är, annars skulle vi ha våra riktiga namn med ju!

Du tror väl inte på riktigt att ett forum kan jämställas med verkliga vänner och umgängen. Detta finns i rymden, cyber.
    Eh, nej, bara för att man har ett nick på ett forum betyder inte det att man låtsas vara någon annan. Det finns nog ingen som tror att om de slår upp "Embla twopointoh" så kommer det upp ett personnummer, adress och/eller telefonnummer. Detta för att de flesta är införstådda i att det är ett nick och inte mitt riktiga namn. Det är dock inte samma sak som att det jag skriver om här, mina tankar, åsikter och erfarenheter, är lögn eller någon annans tankar. Det är fortfarande jag och ingen annan som skriver.

Om jag däremot skulle kalla mig ett nick som var mycket likt någon annans, och dessutom skulle ha samma avatar, då kan man säga att jag låtsas vara den personen som finns bakom det nicket. I vilket syfte kan man såklart spekulera om. Eller om jag skulle påstå, direkt eller indirekt, att bakom mitt nick så döljer sig Madonna eller Annie Lööf, då skulle jag låtsas vara någon annan.

Visst, det finns säkert de som sitter bakom sina datorer/telefoner/plattor och ljuger och luras (för att provocera, för att de tycker det är kul, för att de vill komma bort från vardagen eller något annat), men många (de flesta?) som berättar om sina tankar, åsikter och erfarenheter är uppriktiga i dessa.

Har jag sagt att ett forum är samma sak som att träffa folk i verkligheten? Nej, det har jag inte gjort. Det är bara du som av någon för mig okänd anledning försöker förlöjliga mig genom att påskina att jag tror eller tycker vissa saker.

Men detta är OT, och så länge "Ego Lovers" själv inte har något att invända mot "Ego Loverrs" så tänker jag inte fortsätta diskutera detta.
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?