EnAnonumius skrev 2015-09-02 18:02:26 följande:
Det är ju DU som påstår att namne SKA fälja skrivreglerna. Så sitt inte här och försök med omvänd bevisbörda.
Länka till en källa som styrker dina påstånden om att namne "SKA" följa skrivreglerna på det sättet du påstår eller så lägger du ned och försöker slingra ur dig genom att försöka lägga bevisbördan på andra..
Skall du svara mig nästa gång så lägg in en länk som styrker ditt påstående om att namnen "SKA" följa skrivreglerna eller så kan du erkänna att du är den som vill att det skall fälja skrivreglrna annars så förstår du inte hur det skall uttalas.
Men här är lite namn som inte följer svenska skrivregler svenska namn som vi har haft länge.
*Michael enligt dina påståenden om att namn "SKA" följa svenska skrivregler så borde ju man inte få lov att registrera namnet Mikael med CH i stället för k.
Ändå räknas det som en godkänd stavning. Har gjort så i ett par hundra år i Sverige fast det aldrig har följt svenska skrivregler.
*Christina och Christian. är också fullt godkänt att ha som stavning, kom inte degandes med att det är "modernt" finns många gamla tanter och fabröder som stava det så..
Enligt dig och dina påståenden så SKA det vara förbjudet då det inte följer "svenska skrivreglerna"
Gudbevars man kan ju inte ersätta "K" med "Ch". Det fööööööööööööööööööljer ju inte svenska skrivreglerna. Det SKA ju namne göra.
*Cajsa och Cim
(Det är fullt godkänt att ersätta K med C i svenskan när det kommer till namn)
Och hur gör Kungen? Du måste ju ha grava problem med att utala hans namn rätt då det inte följer sveksa skrivreglerna. Tilltalar du Kungen "Kung Sarl-Gustaf..
Även HMK Carl-Gustaf sitter ju och bryter mot svenska skrivreglerna då det är ju DU som sitter och hävdar att man inte kan ersätta "K" med "C" då man uttalar "C" (se) och har man C så blir det "Sarl" i stället för Karl. Ändå lyckas svenska folket förstå att namn med "C" skall uttalas som "K" och uttalar Kungens namn rätt.
Sedan så kan du ta dig en tankeställare på varför de inte bli rättade av skatteverket när folk kommer dragandes med stavningar på namn som inte följer svenska skrivreglerna?
Skatteverket är de som har hand om namn i dag. Det var en annan myndighet, fram till 80-talets slut.
Så ja Nu har jag exemplifierat för dig. Så nu får du slänga fram källa på att namn SKA följa svensk skrivreglerna. När skall du slänga fram källa på att det SKA följa svenska skrivreglerna? Eller skall du fortsätta att försöka kräva omvänd bevisbörda.
Du har hävdat det är din sak att bevisa det., Källa som styrker ditt påstående. Kan du inte slänga fram källan så behöver du inte svar detta inlägget alls.
P.S
Att folk inte är så dumma i huvudet om att man kan utala namn med som skrivs Carl som "Karl" är för att vi i svenska språket använder "C" som "K" i många ord.
Vi stavar inte ord med dubbel "k" i svenskan. Vi skriver inte "Klokka" vi skriver "Klocka".
Men skall man följa dina påståenden så kan jag TÄNKA mig hur det kan låta från din sida om du läser vissa ord högt från text.
* "Hon ville ha Tack från killen" vid högläsning av dig "Hon ville ha task från killen."
* "Macka" vid högläsning av dig "maska"
* "Snacka" vid högläsning av dig "Snaska".
Då du sitter ju och hävdar att man uttalar "c" som "se" och därför går de inte att ersätta "k" med "C" i namn för då fattar man ju inte hur man skall uttala. Enligt DIG.
Men nu är du så god och bevisar DIN sak med källhänvisning som styrker dina påståenden, du har lagt, jag har sagt att wikipedia inte är "godkänd. Om du inte kan det så behöver du inte bekväma dig med att lägga ned mer tid på att försöka med ett nytt inlägg som går ut på "omvänd bevisbörda från din sida igen.
Under tiden om du bor i Stockholm eller enligt dina påståenden om hur man skall utala C så blir det väl Stoskholm för dig så kan du ju hälsa HMK Carl-Gustaf från mig. Kom ihåg att rätta kungen och säga till han att han hädanefter skall uttala sitt namn som "Sarl-Gustaf" för det är ju så man säger C -> "se" .
Namnexemplen du har gett är antingen sådana där namnen stavas så på andra språk än svenska (som jag bad dig att inte ta med som exempel, se argumentet i tidigare inlägg), eller som faktiskt följer skrivreglerna (som du i och med det visat att du inte har koll på, denna okunskap visar du flera gånger i inlägget). Du har alltså inte lyckats luska fram ett enda namn av alla dessa tusentals som finns i svenskan som inte följer skrivreglerna, trots ditt uttalande om att namn sällan följer dem. Det där "sällan" är det du som har bevisbördan på eftersom det var du som påstod det. Det handlar alltså inte om att jag försöker mig på omvänd bevisbörda, eftersom det handlar om två olika påståenden.
Inte heller har jag någonstans påstått att namn som inte följer skrivreglerna ska vara förbjudna.
Du vet att man kan använda ord på lite olika sätt beroende på sammanhang? När jag skrev att namnen ska följa skrivreglerna så menade jag inte att det därmed finns ett etablerat regelverk för det. Det var ett uttryck för personlig åsikt, vilket du med all säkerhet egentligen förstår. Att därför gång på gång kräva källa visar bara att du egentligen inte är intresserad av avvikande åsikter från din egen. Jag vet inte om det är omedvetet (detta är liksom inte den enda tråden där du går ut med oerhört hård ton, ofta helt utan anledning), eller om du finner nöje i att diskutera på ett aggressivt sätt och på så vis försöka provocera dina meningsmotståndare. Vilket det än är ser jag inget konstruktivt med att fortsätta denna diskussion med dig. Ta det som att du "vunnit" om det får dig att känna dig stor, smart och manlig. Det bjuder jag på.