Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Mångkultur

Alexander Bard sätter ner foten för vår yttrandefrihet och mot islamism.

Alexander Bard: Koranen är helig för dig, inte mig

Jag vet att vissa av er tycker det är det mest hemska man kan göra är att se på Riks, men jag har sökt och inte funnit någon intervju med Bard i detta ämne på något annat forum.

Håller jag med Bard i det han uttrycker här? - Ja, det gör jag.
    Håller du med?
    Argumentera gärna för eller emot.
  • Tom Araya
    Tyra myra skrev 2025-03-19 16:22:35 följande:
    Nu tror ju jag att många av krigsflyktingarna som kom inte har tänkt sig att stanna här så länge utan väntar på att de ska kunna åka tillbaka till sitt hemland. Då blir incitamentet att anpassa sig mindre. 
    Helt rätt tanke. De som inte har ambitionen eller behovet av att bli permanent boende i Sverige kan vi inte förvänta oss att integreras mer än i begränsad grad, men de ska då heller inte ha permanenta uppehållstillstånd eller medborgarskap, utan vända hem så snart rimlig möjlighet finns.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-03-19 20:17:00 följande:

Riks är kanske heligt för dig, inte för mig.

Entnonationalisterna och SDs följare gillar säkert den desinformation och hatpropaganda som riks sprider.

Deras huvudprogramledare heliade f*r f*n i direktsändning. Nyssnazisteras ränder finns kvar Död

Om du ändå tar dig tid att kommentera, varför kan du då inte kommentera det Bard säger istället för ditt meningslösa och ointressanta dravel om Riks, SD, etnonationalister och nazister, som i sammanhanget helt saknar relevans?

Det är som att du lägger allt ditt fokus, tid och energi på att klaga över att taxin har fel färg, istället för att bara kliva in och sätta dig och åka dit du ska, vilket var syftet.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-03-19 22:23:15 följande:

Det är inte jag som drar in Riks där programledarna heilar i direktsändning, sprider etnonationalistiska konspirationsteorier och rasism.

Det är du, du är fri att sluta när du vill.

Du skriver om det, väldigt tydligt...
    Padirac skrev 2025-03-19 20:17:00 följande:

Riks är kanske heligt för dig, inte för mig.

Entnonationalisterna och SDs följare gillar säkert den desinformation och hatpropaganda som riks sprider.

Deras huvudprogramledare heliade f*r f*n i direktsändning. Nyssnazisteras ränder finns kvar Död

men nu vill du inte stå för vad du skriver utan vill skylla över det på andra.

Du slår dina egna bottenrekord!
  • Tom Araya
    Mrs Moneybags skrev 2025-03-20 10:24:43 följande:

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag tycker ofta att diskussioner som denna utgår ifrån att alla med en annan kultur är födda utomlands och har kommit hit som flyktingar. Och helst att alla är militanta muslimer med hedersproblematik. 

Det stämmer ju inte överens med verkligheten. Det är en väldigt stor del som är födda här, har kanske bott här i både en, två och tre generationer men har en identitet som är dubbel - både svensk och någon annan kultur. En del har kommit hit som flyktingar, andra från EU-länder, eller pga kärlek, jobb eller liknande. 

Mångkulturen är ju här sedan länge och det finns inga möjligheter att förändra det. Det tror jag är den viktigaste sanningen att ta till sig. Kan man inte inse det, så lever man i en fiktiv värld som inte överensstämmer med verkligheten. 

Det är enkelt (och populistiskt) att slänga ur sig saker som att "folk ska utvisas" eller "skickas tillbaka", men det är såååå många av oss som inte kan skickas någonstans. Vi är en permanent del av Sverige så som det ser ut idag och det får man helt enkelt hacka i sig. 

Jag är 54 år gammal och jag var inte ens den första svarta babyn i Sverige. Långt ifrån! De flesta av de som vill skicka iväg mig har levt här kortare än jag. 

Frågade min son för ett tag sedan hur han ser på sig själv och han svarade självklart SVENSK. Då har han ändå inte en enda droppe svenskt dna, men det är så han ser på sig själv och det vill jag inte ta ifrån honom. För honom och hans vänner är det självklart att många har rötter på andra håll men hör hemma här. Tror de flesta i hans klass har en eller två föräldrar från ett annat land. Vet inte hur många olika kulturer de representerar, men det är många! 

Hur är detta relaterat till det jag skriver?
  • Tom Araya
    Mrs Moneybags skrev 2025-03-20 12:56:52 följande:
    Trådens titel är: Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Mitt svar på det är att det redan finns mångkultur i Sverige och att den inte kommer att försvinna. Därav är diskussionen ointressant. Den går inte att ta bort. 
    Jo, men förstod du vad jag menade med mångkultur?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-03-20 13:37:32 följande:
    Sverige har alltid varit mångkulturellt och det vi förknippar med svenskt är ofta hämtat från andra kulturer.

Språket är ett tydligt exempel på denna mångkulturalitet. Många svenska ord har sitt ursprung i andra språk, såsom tyska, franska, engelska och romska. Till exempel kommer ordet "fönster" från tyskans "Fenster", "byrå" från franskans "bureau", och "jobb" från engelskans "job". Tjej är det romska ordet för flicka..

Maten är ett annat område där influenser från andra kulturer är tydliga. Många av de rätter vi idag betraktar som typiskt svenska har sina rötter i andra länder. Köttbullar och kåldolmar har influenser från Turkiet. Kanelbullen har influenser från Tyskland o.s.v.

Traditioner och seder har också påverkats av andra kulturer. Midsommarfirandet, som är en av de mest svenska högtiderna, har inslag från gamla germanska och keltiska traditioner. Luciafirandet har sina rötter i Italien och har utvecklats till en unik svensk tradition. Julgranen är en gammal tysk tradition..
    Det här har vi diskuterat förut...

Jag tror inte att folk tycker att de saknar egen kulturell identitet för att en del av deras kultur kommit från andra länder för tvåhundra år sedan. För det skulle automatiskt innebära att det inte finns någon sudanesisk, tibetansk, irländsk, österrikisk, persisk eller argentinsk kultur, utan allt är "mångkultur". Säg det till dessa människor och se hur de reagerar...

Samtidigt vet vi att exempelvis arabisk kultur, persisk kultur och kurdisk kultur kan vara en del av flera länders kulturer och att det därmed kan finnas likheter men även skillnader med andra ursprung och historia.

Kultur som inte definieras som olika borde vara lika, men hur är det med den saken?

Själva begreppet "mångkultur" förutsätter dessutom att det finns flera olika definierade kulturer, vilket inte är möjligt med ditt sätt att definiera kultur.

Men de flesta svenskar vet inte vad svensk kultur är är för svensk kultur varken framhävs eller erkänns av oss svenskar. Det är ett stort problem vi har.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-03-21 23:16:10 följande:
    Det senare har man hört från SDs och deras fotfolk i många år -  deras hat mot ej heteronorma och invandrare är lika stora....
    Jag tror att det trots SD är lättare att leva som homosexuell i Sverige än i Iran eller Ryssland.

Jag tror att det är lättare att vara homosexuell Sverigedemokrat än att vara homosexuell och aktiv i partiet Nyans.
  • Tom Araya

Mångkulturalisterna och "kulturskillnadsförnekarna" (som tyvärr finns även på positioner i samhället där de har något att säga till om) är inte till någon hjälp när det gäller arbetet mot antisemitism, homofobi, hederskultur, inskränkningar av religions- och yttrandefrihet, ojämställdhet och föråldrade könsroller, ibland t.o.m. tvärt om.

• Tom Araya
    Padirac skrev 2025-03-22 01:22:17 följande:
    Det beror säkert till stor del på att mycket av SDs inflytande på svensk kultur hållits kort och borta från det allmänt accepterade. 

Titta på hur SDs politiska tvillingar i Europa och till och med SDs beundran för mycket av Rysslands politiska metoder och ideologi hanterar invandrare och homosexuella. 
    Jag är lite tveksam över att bedöma ett parti utefter vad andra liknande (eller vad man uppfattar som liknande) partier (dessutom i andra länder) tycker och säger.... 

SD var exempelvis bland de första svenska partierna som ställde sig bakom militärt stöd till Ukraina.

Tittar vi åt vänster med samma ögon så ser vi hela skalan från Stalinism/Putinism/autokrati till ett starkt stöd för demokrati, frihet, Europa och Ukraina...

Så man får nog vara lite försiktig med generaliseringarna här.
  • Tom Araya
    Tyra myra skrev 2025-03-22 11:19:02 följande:
    Jag tror inte alls att det är så vanligt att man förnekar kulturskillnaderna utan mera att man inte har kunskap om dem.

Jag kan se hur man nu, efter många år, börjar få kunskap om den Iranska kulturen och tar till sig de delar av den, som det Iranska nyåret till exempel. Men som sagt det tar tid. 

När det gäller hederskulturer har vi under lång tid haft erfarenheter, så det borde inte alls vara något nytt för oss. Problemet är väl att vi tidigare låtit dem hållas eftersom vi ansett att de stått utanför samhället. Yrvaket konstaterar vi att att de som lever i dessa kulturer vill inte stå utanför samhället.
    Jag ser okunskapen som en konsekvens av förnekandet.
  • Tom Araya
    Anonym (L) skrev 2025-03-22 09:31:37 följande:

Om du inte vill ha mångkultur så får du flytta. 

Vi har det och det går inte att ändra nu. De som mår bäst och lyckas bäst här i livet är de som kan anpassa sig efter verkligheten, inte de som har drömmar om något som knappt finns. 

Jag tror det går att ändra, men det kommer att ta ett par kanske tre generationer med en konsekvent politik.
  • Tom Araya
    Anonym (LKY) skrev 2025-03-22 05:40:17 följande:
    Tycker det finns positivt med såväl mono som mångakultur. Ett land ska ha lagoma inslag av mångkultur. Grundläggande traditionner bör delas. Därför jag verkligen prisar muslimer som nu firar jul eller svenskar som ansluter sig till fastan.
    Du vet väl att fastan inte kommit till oss med Islam utan med kristendom, precis som jul?! 

Fasta ? Wikipedia

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-03-22 15:10:55 följande:
    Det är framförallt inom politisk islam/islamism som idéer om att kasta homosexuella från hustak frodas (homosexualitet är exempelvis tillåtet i muslimska länder Turkiet och Indonesien) så vad är skillnaden om en islamist eller högerextremist tar till våld mot en homosexuell?
    Det är ingen skillnad, resultatet blir detsamma.

Muslimer är dock en mycket större grupp.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-03-22 19:19:14 följande:

Här generaliseras det om stora grupper av människor, något du inte tycker man kan göra om det handlar om nazister, fascister och rasister eller etnonationalister..

Det är ingen generalisering att anta att resultatet blir detsamma om en homosexuell kastas från en balkong av 
    A. En muslim.
    B. En Sverigedemokrat.
    Alla fakta talar för att resultatet blir ungefär detsamma och att eventuella skillnader ligger i något annat än personen som kastade ut dem från balkongen.

Det är heller ingen generalisering att hävda att gruppen muslimer är större än gruppen Sverigedemokrater. Det är obestridlig fakta.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-03-22 20:14:56 följande:

Generalisering en ligger i att du tror att gruppen muslimer är homogen. 

Nej, jag vet att det inte är en homogen grupp. Detta ser man tydligt genom att studera olika grenar av Islam.

De studerar dock samma litteratur och det är samma Muhammed som är deras profet och föredöme.
    Padirac skrev 2025-03-22 20:14:56 följande:

Det finns bland etnonationalister och även andra personer en missuppfattning om att alla från Mellanöstern är muslimer och är islamister och hatar och hotar homosexuella.

Jag kan konstatera att det är betydligt vanligare bland muslimer i mellanöstern än bland kristna eller sekulära i västvärlden.

Svar på tråden Mångkultur