Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Mångkultur

Padirac skrev 2025-03-15 13:09:25 följande:
    Menar du att etnonationalistermas väldigt osvenska  värderingar och moraliska normer inte beror på deras kultur?
    Genom att kalla något för "osvenskt" ställer du dig på etnonationalisternas sida.
    Därmed blir det väldigt oklart med vad du menar med din fråga. 
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-03-15 13:32:22 följande:
    det kanske beror på att argument som bygger på etnonationalistiska premisser i sig blir väldigt oklara och motsägelsefulla.

Ironin var kanske inte så lätt att begripa Skål

Det finns säkert de som har etnonationalistiska uppfattningar i tråden, men jag är inte en av dem. 

Sen verkar du missförstå begreppet etnonationalism i sig.  

Etnonationalistiska föreställningar om att folk inte kan blandas, att folk med olika kultur är en belastning i samhället för att alla inte har samma kultur och så det där med att folk med olika kultur är mer eller mindre onda eller brottsliga eller smutsiga eller dumma i huvudet. 

Så har det sagts om samer, kväner, finnar, polacker, jugoslaver, greker, turkar, libanseser, syrier, assyrier, afghaner osv.. helt säkert gäller det också för etnonationalister som inte har svenska värderingar och moraliska normerTomte
    Begreppet "osvensk" bygger på ett erkännande av kulturella skillnader mellan länder eller delar av världen och de som erkänner detta kallar du för "etnonationalister". Du uttrycker dig så onyanserat och okunnigt att du örfilar dig själv. Det är ingen annans fel om det gör ont.
  • Tom Araya
    Anonym (Långsiktigt projekt) skrev 2025-03-15 14:09:15 följande:

Mångkultur är ett steg på vägen mot en ny kultur. Idén om EU, Paneuropa med Europa som en stat med samma språk och samma kultur utan nationalstater kan inte skapas utan att kulturer och folkslag smälter samman. Idén är inte bara ett nytt Europa utan även nya Européer (Beskrivit i Kalergis Paneuropa som EU bygger på) och dessa nya Européer kommer av att folkslag blandas yill ett nytt folk.

Mångkultur är ett nödvändigt steg på vägen till det. "Det blir en vinst längre fram".

Är detta en idé som politiker i Europa och EU stödjer och arbetar för?

Jag stödjer inte den idén.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-03-15 18:25:41 följande:
    Tydligen fortfarande för svårt med ironi Skål

Lite till då: entnonationalisterna behöver börja uppföra sig och uttrycka sig som svenskar så att de kan assimileras till samhället i Sverige.Tomte
    Du gör mest narr av dig själv.
  • Tom Araya
    Tyra myra skrev 2025-03-15 18:59:01 följande:

Har inte skrivit i tråden tidigare men känner att jag ändå vill lägga en liten kommentar.

Har inte Sverige alltid varit mångkulturellt?

Det beror helt på vad man menar med mångkultur.  Vi har länge haft en samisk kultur, en finsk kultur, en Svensk bondekultur, Judisk kultur och en resande kultur.

Alla dessa kulturer har existerat sida vid sida med vår officiella Svenska kultur. Så varför skulle olika kulturer i Sverige sammanvävas nu ?

Svensk bondekultur= en del av den svenska kulturen.

Samisk kultur= En minoritetstkultur hos ett folk som bott i det som kallas Lappland sedan tiden innan vi blev landet Sverige. Denna kultur har alltså inte kommit utifrån och tvingats på samhället.

Finsk kultur= är mindre "osvensk" (i meningen svensk majoritetskultur) än samisk kultur och har dessutom ursprung i att Finland tillhört Sverige.

Judisk kultur= Har judar i Sverige haft en avvikande kultur jämfört med majoritetsbefolkningen på andra plan än de rent personliga och religiösa?

Med undantag för samisk kultur så betecknar jag de nämnda som varianter på svensk kultur, jämförbart med lokala variationer.

Ingen av dessa kräver anpassning från majoritetsbefolkningen med majoritetskultur, med några få undantag för den samiska kulturen.
  • Tom Araya
    Tyra myra skrev 2025-03-16 14:08:36 följande:
    Är det inte så att under tidens gång har delar av dessa kulturer anpassats till den officiellt Svenska.  Man kan säga att det sker en succesiv anpassning samtidigt som man bevarar sin särart?  
    Jo och så har det varit med den mesta kultur som kommit hit med invandring genom århundradena, men de har också haft en inverkan på hur vår kultur ser ut idag.

Men man måste förstå skillnaden på våra naturliga kulturförändringar av att vi inspireras från andra länder och kulturellt parallella samhällen med folk som invandrat och har svårt eller inte vill anpassa sig till majoritetskulturen.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-03-16 15:34:29 följande:
    Svårast att anpassa sig till samhället verkar etonationalisterna ha Tomte
    Det tror jag inte. När det kommer till kritan vill nog inte massinvandrings- och mångkultursvurmarna heller prata arabiska eller bli behandlade som otrogna eller kvinnor blir i de länder folk flyr ifrån.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-11-14 19:37:38 följande:
     Kulturrasist anses den vara som hävdar att människor från olika sociala eller kulturella sammanhang kan ha olika uppfattningar på grund av sin bakgrund. "
    Jag har antagligen svarat på detta inlägg tidigare...

Att hävda att erkännandet av hur verkligheten ser ut skulle vara rasism är nog bland det dummaste jag sett uttryckas i den här tråden.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-03-19 06:41:09 följande:
    Nej, det är du som skrivit inlägget som hävdar att detta felaktiga påstående är sant, men det är fint att du nu uppfattar att det du tidigare skrivit och länkat är felaktigt.

Sen är det en tråkig vana att du kopierar en del av andras inlägg utan kontext och försöker spinna på det.

fy Tom
    Jag erkänner mitt fel, läste ditt inlägg för snabbt.

Egentligen letade jag efter kommentarsväxlingen om Aron Flam och public service... var det inte du?
  • Tom Araya
    Tyra myra skrev 2025-03-19 14:22:32 följande:
    Det handlar väl också om att det tar tid. Man kanske inte ska förvänta sig att anpassningen sker momentant. Det brukar ta generationer.
    I vissa fall ska nog ingen förändring alls ske i den riktningen. Sverige har kämpat för ökad jämställdhet under lång tid, det ska vi inte backa 100 år på.
Svar på tråden Mångkultur