Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Mångkultur

    Deep Dives: Sweden: Multiculturalism in flames?


    In this episode of Deep Dives, John O'Brien sits down with Dr. Göran Adamson to discuss MCC Brussels' latest report: Multiculturalism in Flames: Sweden's rude awakening. The conversation takes a look at how mass migration has fundamentally transformed Swedish society. From crime to political freedom, and social cohesion to corruption, a toxic combination of state policies of multiculturalism and extreme levels of migration have caused serious issues in Sweden. Join us as we examine Sweden?s current migration and integration policies and explore bold alternatives to restore social cohesion. Dr. Göran Adamson is an associate Professor of Sociology with a PhD from the London School of Economics




  • Tom Araya

    Jag har inte faktagranskat denna video och gå i god för att alla påståenden är helt korrekta.

    Videons beskrivning:


    Sweden: Dying to be Multicultural | Documentaire van Pelle Neroth Taylor

    In deze indringende documentaire, "Sweden: Dying to be Multicultural", onderzoekt Pelle Neroth Taylor de dramatische veranderingen die Zweden de afgelopen tien jaar heeft doorgemaakt. Met een aanzienlijke toename van migranten is de demografie van het land ingrijpend veranderd. Hoge werkloosheid onder de nieuwkomers, velen die geen belastingen betalen en leven van sociale voorzieningen, en een verschuiving in de nationale prioriteiten roepen de vraag op: Zal Zweden, ooit een van de meest succesvolle samenlevingen ter wereld, zijn karakter behouden of geleidelijk verslechteren? Taylor's analyse is van belang voor heel Europa en Noord-Amerika, gezien de vergelijkbare veranderingen die plaatsvinden. Deze documentaire biedt een diepgaand inzicht in de huidige situatie en de mogelijke toekomst van Zweden. Pelle Neroth Taylor is een schrijver, documentairemaker en presentator van een dagelijks geopolitiek nieuwsprogramma op TNT Newstalk. Zijn shows, te zien op YouTube, Rumble en tnt.news, hebben een breed scala aan gasten gehad, waaronder Roger Malone, Meryl Nass, Naomi Wolf, Scott Ritter, Mike Benz en Glenn Diesen.



  • Tom Araya
    Xenia skrev 2024-12-06 15:53:10 följande:
    Om man anställer folk med bristande kompetens och språkkunskaper, så an det bero det på att det är svårt att hitta folk. T ex till äldrevården.
    Visst kan det vara vara ett skäl i många fall, vilket jag inte har sagt emot. Jag har främst talat om konsekvenserna.
    Xenia skrev 2024-12-06 15:53:10 följande:
    Kan skolorna inte upplysa om att "mödomshinnan" snarare är "slidkrans" och att bristande blödning inte är något bevis på att man inte är oskuld. De medeltida värderingarna borde utmanas i skolan.
    Jag kan inget annat än att anta att skolorna här huvudsakligen gör sitt jobb.

    Men detta hjälper inte de som inte får delta i skolans sexualundervisning (vilket återigen är en konsekvens av mångkultur).

    Jag skulle också gissa på att vårdpersonalen som utför sk "oskuldskontroller" ofta inte har svenskt ursprung.
    Jag hoppas varje svensk läkare, gynekolog e.t.c. vågar säga ifrån när någon kommer dragandes med sådana dumheter, annars borde deras yrkeslegitimation hänga väldigt löst.
  • Tom Araya

    Ett par artiklar i nättidningen Kvartal (de hör inte ihop, men tycks inte gå att sära på).

    Den femte nyansen av brunt - Kvartal

    Den första artikeln handlar om Jonas Inde, känd komiker och manusförfattare, bl.a. i Killinggänget och hur hans liv har förändrats och ser ut idag, bl.a. p.g.a. en del kontroversiella uttalanden på Twitter.

    Den andra artikeln är den jag i huvudsak vill dela med er i detta inlägg.
    Den är skriven av Mustafa Panshiri 2018. 
    Panshiri har sitt ursprung i Afghanistan och har som vuxen bl.a. arbetat som polis och med integration. Få människor i Sverige har gjort så mycket i integrationsfrågan och för att få svenskar att förstå kulturkrockarna och varför integrationsproblem uppstår.

    Några utdrag ur artikeln:


    Vem drömmer om mångkultur?

    På en konferens för Region Halland ställde jag frågan som jag alltid ställer till publiken under mina föreläsningar:


    ?Vill du leva i ett mångkulturellt samhälle? Och om svaret på frågan är ja, vad är det då specifikt med det mångkulturella samhället som du tycker om? Alltså, vad är det med afghansk kultur, somalisk kultur, eritreansk kultur etcetera som du tror kommer att berika vårt svenska samhälle? Och jag vill inte höra något om maträtter och folkdans.?


    De som sitter i publiken under de här föreläsningarna är gode män, socialsekreterare, personal på HVB-boenden och lärare på skolan som direkt eller indirekt kommer i kontakt med ensamkommande och nyanlända. Men på konferensen i Halland var det chefer, mellanchefer och strateger på kommun- och regionnivå. Jag var nyfiken på vad de skulle svara på min fråga.


    Oftast när jag ställer den blir det knäpptyst och när någon väl räcker upp handen brukar svaret bli att utlänningar ?berikar svenskar? med alla sina olikheter.


    Jag brukar då leka djävulens advokat och fråga om svenskarna inte kan åka utomlands och uppleva dessa olikheter? Varför måste människor komma till Sverige och bosätta sig här, bara för att vi ska bli ?berikade?? Är inte det ett litet postkolonialt ? och ganska själviskt ? tänk?


    ?Nej, det är bra att människor kommer hit,? blir svaret, ?Då lär vi oss ju saker av varandra!?


    De som under föreläsningarna brukar säga att de inte vill leva i ett mångkulturellt samhälle är människor av utländsk härkomst.


    Varför?


    Jo, dessa människor kommer från ?mångkulturella länder? och i Sverige bor de i ?mångkulturella? (läs segregerade, socioekonomiskt utsatta) områden. De som med näbbar och klor försvarar det mångkulturella samhället är oftast etniska svenskar.


    Dessa människor bor i icke mångkulturella områden, tillsammans med andra etniska svenskar. Men man har en föreställning om mångkultur som något givande och exotiskt. Det är som en kärleksrelation på avstånd, en platonisk relation där man aldrig har träffats och helst inte vill göra det heller. Men man vill gärna behålla den positiva bilden av sin tilltänkta partner.


     


    Man vill att det ska vara fint och romantiskt.

  • Tom Araya

    Omskärelse av flickor är förbjudet i Sverige. Utan mångkultur skulle vi troligen ha förbjudit det även på pojkar.

  • Tom Araya
    Xenia skrev 2024-12-21 11:56:36 följande:
    Man behöver varken gilla eller ogilla 'mångkultur', bara inse att världen är mångkulturell. 
    Såklart världen är mångkulturell, det är lika självklart som att nationer och etniciteter i världen skrivs i plural. Så oerhört meningslöst att påpeka.
    Xenia skrev 2024-12-21 11:56:36 följande:
    Judarna var avvikande under medeltidens Europa, de var inte kristna. Och det blev de förföljda för. Pogromerna förekom ända in på 1800-talet i Ryssland. Trots att de inte störde någon. Problemet var inte mångkulturen utan den bristande acceptansen för olikhet.
    Religionen och dess makt och inflytande över samhället och kulturen har varit den stora faktorn för intolerans.
  • Tom Araya
    Xenia skrev 2025-01-01 22:53:14 följande:
    Det tror jag inte. Det skulle blivit stora protester från Israel och anklagelser för antisemitism. Kanske även från USA där många män är omskurna trots att de varken är judar eller muslimer.
    Alla skäl du nämner kommer ur mångkultur.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-01-01 19:41:15 följande:

    Det här är bra! Muslimska ungdomar städar upp efter stök och fylla på  nyårsafton!


    Är det här kultur?

    Om Åtvidabergs fotbollsklubbs flicklag hade städat upp, hade det varit kultur och i så fall vilken kultur?
  • Tom Araya
    Xenia skrev 2025-01-02 01:51:19 följande:
    Det är din definition. Jag kallar det religion (när det gäller judar och muslimer) och tradition (när det gäller amerikaner).
    Religion och tradition ingår i det vi kallar kultur, ja.
    Xenia skrev 2025-01-02 01:51:19 följande:
    Judar har funnits i Sverige i flera hundra år och aldrig kom någon på tanken att förbjuda omskärelse av nyfödda pojkar. 
    Ingen kom på tanken att förbjuda omskärelse eller könsstympning överhuvudtaget för 70, 100 eller 200 år sedan. Detta har inget med mångkultur at göra, utan om att man har förändrat perspektivet på barns rättigheter.
  • Tom Araya
    Omar Makram om tiden med migrationsaktivisterna | Fredagsintervjun 334


    När Omar kom till Sverige under migrationskrisen anslöt han sig till antirasistiska grupper, men insåg snart att deras bild av verkligheten skilde sig från hans egen. Fredagsintervjun med poddaren och debattören Omar Makram. Programledare: Jörgen Huitfeldt.




Svar på tråden Mångkultur