KillBill skrev 2023-05-07 08:34:34 följande:
Eftersom du i tråden kopplat olika typer av brott till andra länders kulturer och värderingar så undrar jag om du kopplar nazism och våldtäkt mot barn till den svenska kulturen och till svenska värderingar?
KillBill skrev 2023-05-07 08:43:28 följande:
Eftersom du i tråden kopplat olika typer av brott till andra länders kulturer och värderingar så undrar jag om du kopplar misshandel, mord och gravfridsbrott till den svenska kulturen och till svenska värderingar?
www.expressen.se/nyheter/krim/kan-domas-for-mordet-pa-liselotte-25/
Citat:
"Det finns indikationer på att hon har blivit drogad med bensodiazepiner som ibland kallas för "våldtäktsdrog". Vi tror att 46-åringen hade sexuella motiv när han tog med Liselotte till sin stuga"
Du har väl en uppfattning själv om vad som är eller kan vara kulturellt betingat och inte?
En första ledtråd är att det finns en lagstiftning mot handlingen eller beteendet du här tar upp, eftersom vår lagstiftning säger något om vår kultur och vad vi i allmänhet anser är rätt och fel.
Fyllerislagsmål på midsommar skulle jag beteckna som kulturellt betingat brott bland svenskar, trots att det finns lagstiftning mot det och mycket få svenskar skulle försöka försvara sådant beteende.
I länder vi tar emot flyktingar ifrån (bl.a. Irak, Syrien, Afghanistan, Somalia m.fl)
Vad säger lagarna?
Vilken ställning har religionen som moraliskt rättesnöre i samhället?
Vilka påbud finns i religionens skrifter och vad säger religiösa ledare om moraliska regler och riktlinjer?
Vad tycker folk i allmänhet är rätt och fel?
Jämför med motsvarande i Sverige.
Vill du påstå att det inte finns några skillnader?