RosaSmurf skrev 2015-12-15 23:27:37 följande:
Men om din fru gick ner 30kg inför sin op, på kort tid (?) varför gjorde då en operation? Det gick ju bra att gå ner 30kg utan operation genom att lägga om kosten?
Hungersignalerna minskas inte med hjälp av en operation. Det krävs psykolog/KBT för det.
Så jag förstår faktiskt inte varför man vill riskera sitt liv, få vitamin och mineralbrist när man själv utan shakediet klarar att gå ner 30 kg på relativt kort tid. Får man ens göra op om man klarar att gå ner så mycket själv?
Försökte ju att ta med den frågeställningen i mitt första svar just för att undvika denna fråga :) Problemet är aldrig just att gå ner i vikt, det kan alla göra med större eller mindre framgång, problemet är att behålla sin viktnedgång på lång sikt, förhoppningsvis resten av livet. Det är därför man tar hjälp av GBP.
Att hungersignalerna minskar med operationen är bevisat och dokumenterat bortom allt rimligt tvivel. Däremot att en en psykolog eller KBT skulle kunna påverka dessa är helt orimligt då det rör sig om fysiska signaler i kroppen. Då gissar jag istället på att du pratar om/har läst om psykiska besvär som lett till övervikt, t.ex. depression/tröstätning i vilket fall du har helt rätt att KBT skulle vara de lämpligaste verktyget för att komma tillrätta med det bakomliggande problemet.
Men detta gäller som sagt inte vid sjukdomen fetma och GBP operation, läkare är väl medvetna om och ser till så att den som beviljas operation är vid god psykisk hälsa och inte lider av depression just för att undvika att en sådan miss skulle inträffa.
Så återigen läkarteamet som opererade min fru var enbart positiva till hennes stora viktnedgång innan operationen eftersom de liksom vi visste att det handlar om en långsiktig åtgärd och inte om hur mycket man råkar väga för tillfället. Bifogar en bild på frun när hon var ungefär som störst och samma dag som hon opererades.
![](https://www.familjeliv.se/gallery/image/5272426/full_600/phpUBCMOy42385.jpg)