• tomsfru

2,5 årig tjej höll sig i FYRA timmar!

Har påbörjat seriös potträning med vår 2,5åriga dotter, efter en sommar med sporadisk träning då och då såsom gå med klänning utan blöja ute och inne när vi är hemma osv. Och vi vet inte riktigt hur vi ska gå vidare.

Hon är redo fysiskt i och med att hon ofta är torr nattetid plus att hon ofta håller sig i två-tre timmar. I förmiddags slog hon dock rekord i motstånd då hon höll sig i FYRA timmar innan hon till sist kissade en stor pöl på köksgolvet, *suck*. tvärvägrar sitta en längre stund förutom när det redan skett en olycka och hon kan sitta där en kvart utan problem.... 

Hon är en tjej med viss beslutsamhet om man säger så och än så länge har det inte kommit en droppe i toa eller potta...

• Svar på tråden 2,5 årig tjej höll sig i FYRA timmar!
  • Nincompoop

Man är väl inte redo bara för att man kan hålla sig länge? 

Mitt tips är i alla fall att låta henne sitta länge på pottan, kanske kan hon läsa lite i en bok när hon sitter där. 

• Natulcien

Att hålla sig i 4 timmar är knappast särskilt länge. Det är snarare ganska normalt. 

Däremot verkar hon ju inte redo om ni har hållit på en hel sommar utan att få henne att kissa i toaletten (om jag förstod rätt?).

Vår son var förvisso inte blöjfri förrän vid drygt 3 års ålder. Men då tog det bara 2 dygn för honom att fatta grejen, d.v.s. säga till och gå och kissa i toaletten. Detta eftersom han var redo. Ni kanske behöver invänta henne?

• tomsfru

skulle tro att vi får vänta bra länge om vi ska låta henne bestämma själv om hon vill gå på toa/potta själv.... o känns väl inte så lockande o ha en fyraåring i blöjor dagtid.... tänkte om nån hade lite tips för att väcka intresse för det?

• a no nym

strunta i om det kommer på pottan eller i toan. Belöna henne när hon sitter där, även om det bara är en stund. Schemlägg gärna toabesöken så hon lär sig rutinen. Förr eller senare kommer det. Gör ingen grej av ATT det kommer, säg bara, hoppsan så bra, nu kom det i pottan !

• mammalovis

Min dotter kunde också hålla sig hela dagen på förskolan 9-14 när vi började försöka potträna. Dock fungerade det först när hon blev medveten. Första steget var att tala om när hon HADE kissat, nästa "NU kissar jag" och tredje "nu behöver jag kissa" och då var det bråttom i början. Hon är också en bestämd tjej, så vi fick ta det på hennes villkor. Hon blev blöjfri efter hon fyllt 3 år.

Vi testade att ha henne i trosor en dag ute när hon var 2,5 år, men då kissade hon ner 5-6 trosor på en kort stund då hon började skvättkissa istället, så då la vi ner det. När hon väl själv ville gick det utmärkt. Visst händer det olyckor ibland då hon inte har tid att gå på toa, så är vi iväg får jag säga att ska du eller jag kissa först. På förskolan efter sommaren (nu 4,5 år) blev det 2 olyckor på en dag och en fröken var SÅÅ förvånad, men då var det första veckan på nybyggd förskola (samma pedagoger), men de hade släppt alla rutiner om att de skulle kissa innan de gick ut, så SÅ konstigt var det inte, tyckte jag. Sedan de blivit tuffare med rutiner mot henne har det fungerat.

Ett tips är att lästa böcker om potträning. Busiga Bebben på pottan är bra då barnet får tala om hur det ska vara.

• tomsfru

Ville bara meddela att mutor funkade, hon skulle få rosa glass.... det må vara att sjunka lågt, men det var mest för att testa om det var envishet eller att hon inte kunde.

Både kiss bajs i pottan idag.

Hon bajsade först lite på golvet, varpå jag rusade med henne till pottan (på andra sidan rummet ) så bajsade hon lite till och sa ;nu kommer kiss o kissade fem sekunder senare

• tomsfru

Tack snälla för alla tips, men som på beställning verkar det som att det börjar lossna.

Hon kissade på pottan idag igen en kvart efter att hon vaknade.

Hon satt o plocka med något på golvet o reste sig plötsligt upp o gick o satte sig o efter tio sekunder kissade hon???? vi var helt chockade men även om glass som muta kanske inte var det mest pedagogiska sättet så verkar det som att det fick det att lossna iaf.

Nu hoppas vi bara att det håller i sig.

• cattus

Vår dotter har vi testat på potta ett tag men det har aldrig hänt något. (Hon fyllde 2 i september). Har inte haft ro att sitta mer än ca 3 sekunder. Hon har kunnat hålla sig flera timmar men sedan har kisset kommit i en stor pöl. Tills precis innan hon fyllde två, hon stod i badrummet tillsammans med oss medan vi höll på att duscha och klä på oss....jag såg att hon tog sig mot underlivet och sedan började kissa- av ren reaktion högg jag tag i henne och satte henne på toaletten och där kissade hon färdigt.
    Hon lika chockad som jag...hon klarade det.. spontan applåd utbröt och hon var super lycklig.
    Efter det så lossnade det, vi fick från början vara supersnabba så fort vi såg, för hon tar sig fortfarande mot underlivet då det är på gång. Nu är det lite lättare då hon förstått vad det hela gått ut på och hon har även lyckats bajsa på toaletten ett par gånger. Varje gång med en stor applåd.
    Olyckor händer men tas bara hand om lite försiktigt. Det där med positiv förstärkning ni vet....
    Vad jag ville komma fram till var att det förmodligen bara krävs att man lyckas pricka rätt någon gång så kanske det börjar "släppa". Det fungerar dessutom bara på toaletten med toasits inte pottan. Jag tror mammalovis har rätt, de behöver gå genom alla 3 stegen för att bli medvetna om vad som händer själva. Det är lättare att säga till precis när det händer än innan.
    Och får man skäll över pölar och blöta byxor så vill de nog inte alls kissa utan går kanske hellre och gömmer sig någonstans för att dölja vad som hänt.
    Min syster som tränat sin son med EC sade till mig att det är bättre de har byxor som de blir rejält blöta i än småbyxor som det knapps märks i om de kissat eftersom när de själva lär sig att det känns obehagligt så säger de till snabbare.

• isolande

Vi följde råden i boken Potträna på 3 dagar eller vad den nu hette. Vi hade börjat så smått hemma innan, och han kissade på potta första gången när han var 1 år och 10 månader. Sedan fick han gå när han ville och alltid innan läggdags. Ganska snart började han springa nakenfis på underkroppen så fort han var hemma och gick på pottan själv. Vi bestämde att ta steget fullt ut när han slutade dagis till sommaren. Ingen mer blöja på dagen. Bara nattblöja. Punkt.

Han fick först gå nakenfis mest och sedan ha tunna lösa byxor på sig. Detta för att kalsonger kan kännas som "blöja" då de smiter åt lite. Genast kissade han på sig 5 ggr på en dag..... Dag 3 hade han dock lärt sig att han var tvungen att dra ner brallorna innan han satte sig på pottan.

Dags för steg 2: Kalsonger. Genast kissade han ner sig 5 ggr på en dag igen. Dag 3 hade han lärt sig och var torr trots kallingarna. Sedan hade vi någon olycka emellanåt fram till att dagis började. Kiss i brallan 3-4 ggr varje dag igen. Efter ett par veckor var han helt torr. 2 år och fyra månader gammal.

Sammanlagt tog det nog 5 veckor innan han var helt olycksfri. Men det var det värt tycker vi Glad.  Så fantastiskt skönt att slippa hålla på med en massa blöjor jämt.

• Tjejjen89

Om hon inte gjort något på potta eller toalett än verkar hon inte redo.. Min dotter har gjort ifrån sig de mesta på potta sedan hon va 1,5 år. Nu är hon två i januari och blöjfri hemma på dagtid. Går själv på pottan men har alltid blöja när vi går hemifrån och på natten. Stressa inte fram de låt de vara roligt. Sätt alltid på pottan/toaletten direkt efter uppvak och måltid. Försök så hennes tecken på när hon behöver göra något och säg då oj spring på pottan nu innan de kommer.

Svar på tråden 2,5 årig tjej höll sig i FYRA timmar!