• Ess

Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(

Anonym (Faderslös som omyndig) skrev 2015-09-03 14:55:53 följande:
    ...och så undrar man ibland hur det kommer sig att särkullsbarnen driver på för att sätta styvföräldern på bar backe när bioföräldern dör...

Med synsätt som ditt att pengar är viktigare än relationer förstår jag att vi då och då läser trådar här om "nya frun" (har bara läst om kvinnor men det finns säkert män också) som är tvungen att flytta när maken dör. Varför ska särkullsbarnen visa omsorg om en bitterf***a som bara vill dem illa.
    Det kan dom göra eftersom många inte tänker längre än näsan räcker och knappt det ens. När det finns särkullar så måste man tänka lite längre än så, och täcka upp med papper och vem som äger vad osv 

För egen del så kommer jag snarast möjligt att ge dem det de ska ha, sen är jag av med dem för alltid.
  • Ess
    Anonym (Faderslös som omyndig) skrev 2015-09-03 19:28:55 följande:
    ...och dom lyckliga över att slippa dig, I'm sure...

Nå, att du sett till att du får åt dig så mycket som möjligt om din gubbe dör före dig är det nog ingen i den här tråden som blir förvånad av att höra.

Anser man att det är rätt att någon skulle förvägra sin man att ha vv-umgänge med sina barn sedan tidigare för att denne är ett sånt slapparsle att man inte kan dra in pengar nog till hushållet för att det ska finnas utrymme för sparande åt gemensamma barn, ja då kan man inte hysa särskilt mycket kärlek till sin partner.

Nej, antingen har du aldrig drabbats av att förlora en nära anhörig och insett att inga pengar i världen kan ersätta den älskade som man förlorat eller så har något skadat dig ordentligt i livet. Oavsett beklagar jag dig!
    Självklart tänker jag på mig själv och mina barn.

Jag hade inte haft några känslor kvar för en man som gör en sådan skillnad mellan sina barn som ts man gör.

Pengar kan inte ersätta den avlidne, men de kan göra saker och ting fn så mycket enklare. 
    Mannen får nog se till att skaffa en bra relation med de tidigare barnen, för de yngre lär ta avstånd från honom när de blir större och märker att han gör skillnad mellan dem.
  • Ess
    Anonym (Faderslös som omyndig) skrev 2015-09-03 20:28:03 följande:
    Om TS man är någorlunda sunt fungerande skulle han inte ha särskilt mycket känslor kvar för TS om hon resonerade som dig heller. Girighet parad med latheten hos henne är inte någon särskilt attraktiv egenskap för så många. Vore hon på allvar intresserad av att hennes barn skulle få feta sparkonton skulle hon väl ta itu med att satsa på karriären och vara borta från sina barn så som mannen (och kanske exfrun?) var med sina första.

Så du tror alltså allvarligt att den "förenkling" som pengar kan innebära skulle väga upp för TS mans barn om TS och maken följde ditt förslag och förvägrade dem umgänge?

...oj... hoppas det finns många andra vuxna runt dina barn som kan dela med sig av lite andra värderingar än bara att pengar är vägen till lycka.

Själv har jag aldrig träffat något efterlevande barn (som haft en god relation till sin förälder) som hellre velat ha pengar än mer tid med sin far eller mor. Detta oavsett om förlusten kommit när man varit fem, tolv, trettiotre eller sextioåtta år.

Ja, det kan hända att TS barn kommer att vända pappan ryggen för att de inte får lika mycket i sparpengar som pappan och hans driftiga exfru ordnat till sina barn, men det beror nog i så fall på att de indoktrinerats av sin mor att pengar är viktigare än relationer.
    I denna tråden försvaras det att en pappa gör ekonomisk skillnad på sina barn. Det sägs att tid är mer värd än pengar, men även där blir det orättvist eftersom även de tidigare barnen får ta del utav hans tid nu.
    I den andra tråden så är åsikten att ts som inte har några band till barnen, det är hennes partners barn. Att hon även ska ge dem en del av hennes arv, bla för att det inte ska bli orättvist, för de är ju en familj och andra liknande bullshit argument.

Fy fn för föräldrar som gör skillnad på sina barn, men sen förväntar sig att utomstående ska behandla deras barn lika med sina egna, gärna lite bättre.
  • Ess
    Ego Lovers skrev 2015-09-04 00:50:20 följande:
    Hur tänker du kvinna? Är avundsjukan SÅ stor att hjärnan får en blackout så fort särkullsbarnen kommer på tal?

Du påstår att även de stora får mer tid med sin pappa nu när de små är just små. Men när de stora flyttat hemifrån har de små blivit större och deras pappa kan åter lägga mer tid på sitt arbete och helt plötsligt spara åt sina yngsta barn.

De stora barnen hade en frånvarande sparande far när de var små och en närvarande pappa när de var stora

De små barnen hade en närvarande pappa när de var små och en frånvarande sparande pappa när de blir större.

Det blir ju omöjligt att göra samma sak för alla barnen när de var i samma ålder eftersom de inte är femlingar eller alla barnen under en fyra års period. Då har var sin sak sin tid.

Dvs det de stora barnen fick när de var små, det kommer de små få när de blir större och det som de små fick när de var små fick de stora när de var stora. Så det finns hopp!

Hopp om att när ts barn blir större så finns det ett större utrymme till sparande för då har de stora flyttat och ts och hennes man kanske har nya jobb samt större ekonomi.

Hoppas du förstår hur jag menar. Annars finns det inte mycket hopp.....
    JAG har ingen anledning att va avundsjuk, för mina barn blir prioriterade av sin pappa.
    Men jag förstår att ts härsknat till över den stora skillnaden.
    Hade mannen tänkt som du, så borde han talat om det för ts. Detta är nog inte en sak som hon bara nämnt en gång. Han måste ha visat sig ointresserad rätt många gånger eftersom hon drog till med att dom skulle dela de stora barnens pengar.
    Jag håller med dig när du skrivit att ts själv får ta tag i det. Hon får ta tag i mannen och säga åt honom att nu gör vi så här, och din del att bidra med är si eller så mycket.
  • Ess
    Anonym (fakta) skrev 2015-09-04 22:33:58 följande:
    Men oj, vilken pappa. Så han prioriterar sina yngsta barn? Grattis till högsta vinsten...

Mannen har ingen redovisningsskyldighet till Ts. Han väljer själv om han ska arbeta mer eller inte. Han har inga skyldigheter att följa ev. krav från Ts. Hans inkomst=hans val vad han gör med sina pengar.
    Då kan han heller inte säga något om ts lägger halva sin lön på sina barn. Bara hon betalar de räkningar som är i hennes eget namn, så att hon inte hamnar hos fogden.
  • Ess
    Anonym (fakta) skrev 2015-09-04 22:38:37 följande:
    Om vi leker med tanken att pappan "bara" har bidragit med 50 000 till var och en av de stora, och mamman har stått för ett sparande på 500 000, och pengarna har växt så att de idag är värda 1 000 000, är det lika "orättvist" ändå att hans barn sedan innan, har var sin miljon på banken, medan barnen i nya kullen "bara" kommer att få 50 000 var av sin pappa, plus ev värdeökning?

Han sparar redan enligt Ts.
    Då kan vi lika bra leka med tanken att mamman shoppat upp sina pengar och pappan ensam sparat till barnen................
  • Ess
    Anonym (fakta) skrev 2015-09-04 22:33:58 följande:
    Men oj, vilken pappa. Så han prioriterar sina yngsta barn? Grattis till högsta vinsten...
    Högsta vinsten?
    Nä, snarare än ren självklarhet.
  • Ess
    Påven Johanna skrev 2015-09-05 09:17:39 följande:
    Men det är väl för att hans äldsta barn är vuxna och har flyttat hemifrån? Sluta skriva på det där sättet, folk tror att du är ett känslolöst rövhål och fullt så illa är det ju trots allt inte.
    Faktum är att han redan från början innan de var myndiga, ville se till att de små skulle få samma utgångslägen när den dagen kommer. 
    Även farfar ville att de skulle ha lika mycket från honom som de andra barnbarnen. Han hade dessutom möjligheten att sätta varsin klumpsumma åt dem. 
    Varken jag eller min man hade förväntat oss det, men det kändes väldigt bra inuti, när han tog upp ämnet och visade att han tänkt på det och ville va rättvis mot alla. Även om han inte haft de ekonomiska möjligheterna att ge en summa åt dem, så hade det känts bra bara det att han tog upp det och ville göra något.

Därför provocerar det mig med en pappa som skjuter undan ts förfrågan om att det ska bli lika mellan hans barn, och det provocerar ännu mer när han tas i försvar.
  • Ess
    Påven Johanna skrev 2015-09-05 10:16:07 följande:
    Ja, fast det var ju inte vad du skrev och heller inte vad den andra medlemmen reagerade över. Du skrev att din man prioriterar sina yngsta barn. Om han gör det nu efter att ha prioriterat de äldsta tidigare (eller efter behov då, får man väl anta) så är han ju bara rättvis medan du fick det att låta som om han sket i de äldsta. 

Jag har aldrig förstått på dig som om din man varit en usel pappa åt sina äldre barn? Eller?

Jag tycker som du i sakfrågan i den här tråden. Men mig provocerar det också när kvinnor i stil med ts själva helt verkar sakna driv att uppnå de mål de ser för sig. Att bara sitta och gräma sig och vilja att andra ska klara biffen är inte direkt hur min livsåskådning tar sig uttryck. Ts har som önskemål att mannen ska arbeta mer för att kunna spara som han gjorde tidigare, men att hon själv skulle arbeta mer för att kunna spara som före detta hustrun kunde göra - ja, det verkar inte finnas med som något alternativ. Eller har jag missat något kanske? Tråden är ju lång.
    De små har blivit prioriterade så tills vida att små barns behov går före en tonårings vilja att tex få skjuts, när dom kan ta bussen istället. Små barn tar ju som bekant en hel del tid och ork.

Om man drar en parallell med ts, så sparade han och mamman till de stora när de var gifta, han tjänade bra på den tiden. Sedan efter skiljsmässan så slutade han med det. Sedan när våra små kom, så ville han att även de skulle få en grundplåt med sig, och då började han (vi) spara åt dem. De stora hade redan en rätt stor summa på kontot, så det var aldrig aktuellt för honom att spara mer åt dem. Han prioriterade att de små ska få ungefär samma när de blir äldre.

Sen om man tycker att det är en bra eller dålig prioritering är ju upp till varje person att själv ta ställning till. 
    Vissa tycker att små barn ska ställas undan i garderoben för att inte inverka alls på de tidigare barnens liv.
  • Ess
    Anonym (fakta) skrev 2015-09-06 10:29:20 följande:
    Kan han tänka sig att spara mer till de yngre än till de äldre? Har han ensam tänkt spara lika mycket, eller mer, som han och mamman gemensamt sparade till de äldre?
    Det beror på hur investeringarna går, det kan bli mer eller mindre. Det skiljer en hel del i ålder så värdet på pengarna är nog inte riktigt samma när våra blir myndiga.

Vi ska spara tillsammans. Men utav olika anledningar så har vi gemensamt blivit tvungna att ta ett beslut att jag jobbar väldigt lite under en tid nu. Under den tiden så är det bara han som sparar, han står även för en större del av de gemensamma utgifterna.
  • Ess
    Anonym (fakta) skrev 2015-09-06 13:25:01 följande:
    Om det visar sig att de små kommer att få mer än storasyskonen av sin far, så är det väl mest rättvist att även dela överskottet från de smås sparande, om man nu ska snacka rättvis behandling av alla barn från pappan?

Att deras mamma sen har kunnat spara massor är ju inget som har med Ts och pappan att göra.
    Ska man göra som du skriver här, så är det inte bara de smås pengar som ska delas.
    Då delar man de storas när de fyller 18, och sen de smås när de fyller 18.
    Jämnare än så kan det inte bli.

Men åter till verkligheten. Placeringarna går ju som de går, och inga pengar ska delas mellan halvsyskonen, oavsett vilka som i slutänden fått mest.

Det funkar liksom inte att dela de smås pengar om de får mer, för i så fall ska ju de stora bli betalningsskyldiga till de små om de fått mer, kanske flera år tidigare.

Det viktigaste enligt mig är att man FÖRSÖKER få det så jämnt man kan. Det kommer knappast att bli jämnt på öret inom kullen heller.
  • Ess
    Ego Lovers skrev 2015-09-06 16:23:26 följande:
    Oj! Så först i början tyckte du att man skulle dela de storas men om de små får mer ska det absolut inte delas för det går inte.

Självklart det går men ditt ego att dela de gemensamma barnens pengar går emot för det är ju de gemensamma och inte styvbarnbarn.

Har nog aldrig stött på en sådan människa som njuter av att skriva sitt hat ang sin mans barn. Hoppas han får veta om ditt hat mot hans barn .
    Vart har jag skrivit att de stora barnens pengar ska delas, citera gärna inlägget.

Tror du på fullt allvar att han inte vet om att jag inte gillar hans barn?
    Han vet att jag enbart träffar dem och håller god min för hans skull. Jag står för att jag inte tål dem, eller åtminstone en.
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(