Anonym (fakta) skrev 2015-09-01 13:29:28 följande:
Anta att han har lagt in 500 kr/månad till sina stora barn. Kanske kan han göra detsamma för de yngre. Men på bekostnad av den högre standard som Ts vill ha.. Sen blir de 500 kronorna per månad knappast inte en miljon innan barnen fyller 18, om inget drastiskt händer på börsen, men h a n behandlar alla sina barn lika och det är upp till Ts att göra som storasyskonens mamma, och även spara själv till barnen, men det anser sig inte Ts kunna göra.
Ja. Han kan ju ta intiativet att gå till banken och prata med dem ang långsiktigt sparande. Typ, så här ser det ut nu och så här vill vi att det ska se ut när dom fyller 18. Självklart ska ts också gå med eftersom det är lika mycket hennes ansvar.
Rätt placerade så kommer troligen de mindre barnens pengar också att växa betydligt.
Vi har det likadant som ts bara det att hans barn är vuxna, så vi har sett hur bra det varit för dem med ett startkapital. Sen har ju deras mamma (höginkomsttagare) hjälpt dem mycket också.
Min man tog tag i våra barns sparande och satt och läste om fonder osv. Så jag får ge honom hela äran av att deras sparande växt.
Det är det engagemanget jag efterlyser hos ts man, viljan att även de mindre barnen ska få en bra start. Men sen vet vi ju inte om det är exet som styrde upp sparandet, för att det överhuvudtaget skulle bli av.
Ts får väl se till att bli mer drivande i sparfrågan.