• Ess

Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(

Det enda de två kullarna med barn har gemensamt är EN förälder, för övrigt har de olika släkter och olika förutsättningar.
    Det jag tycker är dåligt är om din man inte anstränger sig det minsta för att alla hans barn ska få en bra grundplåt med sig ut i livet.

Om nu hans tidigare barn har så pass mycket sparat redan så behöver han inte spara mer åt dem, utan koncentrera sig på de mindre barnen så att dom också får ihop en del.

• Ess
    Ego Lovers skrev 2015-08-28 22:57:50 följande:
    Vi vet ju inte hur mycket han och hans ex har sparat och hur mycket som är ränta på fonderna. De kanske är exfrun som är en haj på att placera pengar i fonder och få pengarna att växa. Sedan vet vi inte hur gamla barnen är. De kanske är i tonåren och har således haft fler år på sig att spara medan ts barn kanske är små förskolebarn och innan de blivit tonåringar kanske deras livssituation är förändrad till det bättre och pengar kan ha växt om ts och hennes man förvaltar deras sparpengar rätt sätt.

Men med denna avundsjukan kan det ju bli precis tvärtom. Och ts kanske skulle ha valt sin mans exfru istället för honom.
    Eftersom mannen måste skriva på för att placera deras pengar, så kan han i så fall utnyttja hennes kunskaper och placera de mindre barnens pengar i samma fonder.

Vi har ungefär samma situation som ts. Min man tjänade bra när de tidigare barnen var små och kunde spara undan en hel del åt dem.
    Men sen har våra barn en mer närvarande pappa än de tidigare hade.
    Han vill dessutom även kunna ge våra barn samma förmån som det innebär att ha en grundplåt när de blir vuxna. Sen om det kommer upp i samma summor har jag ingen aning om, men han vill verkligen och anstränger sig för att få ihop en del.
  • Ess
    Anonym (Häxa!) skrev 2015-08-29 00:42:52 följande:
    Fy fan för er!

Förstår varför många barn får överförmyndare när en förälder går bort när den andra föräldern är girig.

Hoppas det slår tillbaka på dig själv den dagen din man går bort och dina styvbarn kräver sin arvslott omedelbart så du blir satt på gatan!
    Detta gällde inget arv, utan pengar som var sparade.

Jag kommer att göra likadant åt mina barn eftersom jag har två konton till de två äldsta. De kontona kommer jag att splitta på tre lika stora summor, så att alla mina tre barn får lika mycket.
  • Ess
    Ego Lovers skrev 2015-08-29 01:50:58 följande:
    Inte om det sker med månadsöverföring
    Kommer pengarna från honom så vet han ju vart de går och kan ordna samma överföring åt alla sina barn.

Men jag uppfattade det som det inte gäller löpande överföringar, utan gamla pengar som placeras om. Har de stora kanske 4 andelar vardera eller mer, så kan han i alla fall försöka ordna vars en andel åt de små i samma fonder.
    Om pappan gör löpande överföringar till sina äldre barn och inte till de yngre, så kan han rent ut sagt dra åt skogen.
  • Ess
    Anonym (Pappa31) skrev 2015-08-29 07:03:13 följande:

Min kusins mamma dog när han var tre år. Han fick ett antal miljoner. Som växte.

Sen gifte pappan om sig. Då fördelade de miljonerna även till nya halvsyskonen.

Det får man skylla på mamman som gjorde det möjligt att göra så. 
    Har man ett antal miljoner, så borde man ordna med ett testamente som gör det omöjligt för den andre föräldern att göra av med dessa.
  • Ess
    Ego Lovers skrev 2015-08-29 09:14:51 följande:
    Fast han kanske sparar idag också fast utifrån sina ekonomiska förutsättningar och de får lika mycket som sina småsyskon medan exfrun kanske sätter in desto mer pga att hon fortfarande tjänst mycket pengar.
    Om det är så han gör, så kan han sluta spara åt de tidigare barnen till förmån för de yngre för att jämna ut ev orättvisor som kommer sig av att han tidigare kunnat spara mer åt de äldre.
  • Ess
    Anonym (Exfrugan) skrev 2015-08-29 09:38:08 följande:

Skulle jag gå med på att ta av mina barn och ge till andra, även om dessa andra är halvsyskon? Aldrig i livet, glöm det! Och du pengskåta TS, skaffa dig ett bättre jobb så ska du se att dina ungar också får en mille var ????

Om vi bara ser åt de barn som är dina, skulle du inte vilja att de får ungefär lika mycket, även om de är halvsyskon?

Självklart så har du lika lite ansvar för hans nya barn som hans nya fru har för dina.
  • Ess
    modsey skrev 2015-08-29 09:51:15 följande:
    samtidigt är väl de små såpass små ännu att de har ganska många år kvar tills de fyller 18 år
    Jag förutsätter att om man vill göra det rättvist från sitt håll, att man räknar ut ungefär hur mycket man behöver spara åt varje barn fram tills myndighetsåldern.
    Vilket ju kan betyda att koncentrera sig bara på vissa barn, eftersom de andra redan har.
  • Ess
    modsey skrev 2015-08-29 09:58:55 följande:
    jag kan uppriktigt svara på det, jag känner att jag har haft olika förutsättningar under livet och det speglar de två "kullar" ( gud vilket ord!) barn jag har även ur en ekonomisk vinkel.
    Hade jag barn med stora konton som fortfarande var under 18 år skulle jag i ts mans fall dra ner på det till förmån för de yngre. Men aldrig ta av de äldres barns konton och ge till de yngre ( vilket inte ens är lagligt) 
    Frågan är hur TS resonerat om det var de äldre utan sparkonton om hon villigt låtit sin man ge de äldre mer sparande för att kompensera åt det hållet?
    Jag kan ju bara ge min personliga åsikt. Men jag tycker varken att ts eller exet skulle skriva på för att föra över pengar till halvsyskonen.
    Men däremot så tycker jag att pappan skulle se till att hans del av sparandet blev lika mycket åt alla hans barn. Oavsett om det rör sig om att bara spara till de yngre eller ge de äldre en klumpsumma. 
    Det viktigaste enligt mig är att FÖRÄLDERN åt alla barnen ger lika från sig personligen.
  • Ess
    Anonym (Marieee) skrev 2015-08-29 18:28:21 följande:

Ts, jag tycker det är konstigt av din man att han inte vill spara ungefär lika mycket åt alla sina barn. Speciellt när det handlar om så pass stora summor. De pengar han jobbat ihop och satt på ett konto är ju faktiskt hans till dom blir vuxna, och det är väl bättre att värna om en bra relation mellan hans och era barn istället för att det ska uppstå avundsjuka på grund av pengar.

Nu kan han inte göra något åt de pengar som redan är sparade åt särkullarna. Men han kan försöka jämna ut skillnaden genom att se till att de mindre barnen också får.
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(