• Ego Lovers

Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(

Var glad att du har en sådan klarsynt man.

Du däremot är avundsjuk på hans förra liv och vill bestraffa hans barn, ta deras pengar och ge till dina för att deras mamma och pappa hade bra ekonomi när de var ett par men bara för att du är låginkomsttagare så ska du ha del av exfruns pengar som hon har sparat till sina barn.

Du kanske skulle skola om dig så du kan spara till DINA barn än att ta från ANDRAS barn bara för att de råkat ha samma far.

Du har redan hennes man och barn och nu vill du ha deras pengar. Hör du hur sjukt det låter?

• Ego Lovers
    Anonym (Hmm..) skrev 2015-08-28 19:33:16 följande:

Jag personligen hade blivit redigt förbannad om mitt ex hade tagit vårat barns sparpengar som vi tillsammans sparat ihop och delat på till sina nya barn....en sak om han själv har ett helt eget sparkonto i sitt namn,där bara han har sparat för att dela till alla sina barn, MEN jag vill inte att pengar jag sparat ihop till mitt barn,ska gå till hans nya barn som han har med någon annan? Förstår inte din logik där...

Dermot får du väll se till att han slutar lata sig och tar ett bättre jobb ELLER så får du helt enkelt studera upp dig och tjäna pengar till barnens sparanden..ni är ju faktiskt 2 stycken...tyvärr kan du ju inte tvinga honom att jobba mer,om han inte vill...

Vi kan väl glädjas åt att vi har ett banksystem som kräver båda vårdnadshavarnas underskrift vid uttag av minderårigas tillgångar
  • Ego Lovers

Hade du tyckt det var okej att även barnens halvsyskon på ev mammans sida också skulle få "sin del" av pengarna eftersom du anser att dina barn har rätt till pengarna?

• Ego Lovers
    annajohann skrev 2015-08-28 19:32:54 följande:
    Jag har ingen möjlighet till det... Klart jag gläds åt dem, men självklart gör det ju ont att veta att det där kunde vart mina barn med de pengarna :( Speciellt när min man faktiskt blir erbjuden jobb då han har tidigare erfarenhet... Det har ju inte jag.
    Klart du har möjlighet till det. Du måste bara satsa och vara ifrån din familj mer. Är inte det värt det för att få pengar på barnens konto?
  • Ego Lovers
    Ess skrev 2015-08-28 22:39:27 följande:

Det enda de två kullarna med barn har gemensamt är EN förälder, för övrigt har de olika släkter och olika förutsättningar.
    Det jag tycker är dåligt är om din man inte anstränger sig det minsta för att alla hans barn ska få en bra grundplåt med sig ut i livet.

Om nu hans tidigare barn har så pass mycket sparat redan så behöver han inte spara mer åt dem, utan koncentrera sig på de mindre barnen så att dom också får ihop en del.

Vi vet ju inte hur mycket han och hans ex har sparat och hur mycket som är ränta på fonderna. De kanske är exfrun som är en haj på att placera pengar i fonder och få pengarna att växa. Sedan vet vi inte hur gamla barnen är. De kanske är i tonåren och har således haft fler år på sig att spara medan ts barn kanske är små förskolebarn och innan de blivit tonåringar kanske deras livssituation är förändrad till det bättre och pengar kan ha växt om ts och hennes man förvaltar deras sparpengar rätt sätt.

Men med denna avundsjukan kan det ju bli precis tvärtom. Och ts kanske skulle ha valt sin mans exfru istället för honom.
  • Ego Lovers
    Mohel skrev 2015-08-28 23:40:21 följande:

Jag tog studenten för lite mer än 2 månader sedan, jag hade inte ett ända ÖRE på mitt sparkonto då min ensamstående mamma inte haft möjlighet att lägga undan pengar.

Alla mina pengar jag har på mitt sparkonto (22 000) har JAG tjänat under endast juni och juli iår! Lär dina barn att jobba för fan!

Att du ens har mage att skriva att de "BARA får 50 000kr" bara sådär gör mig illamående!!!!

Att de bara får 50,000kr var förutsätter att ts och hennes man fortsätter spara i den takt de gör idag och det kan ju hända mycket innan barnen fyller 18 år. De kanske inte får ett rötet öre så pengakåt en viss fru verkar va för snart gnäller hon väl om att de aldrig åker på likadana semestrar också
  • Ego Lovers
    Anonym (Nej..) skrev 2015-08-29 00:15:30 följande:

Självklart kan ni inte bonusarnas pengar! Det säger väl sig själv?

Att få tid med sina föräldrar när man växer upp är 100 gånger mer värt än ett stort sparande.

Dock undrar jag hur mycket ni faktiskt sparar? Jag är ensamstående med två barn, har en inkomst på 20000 kr med underhåll och barnbidrag. Åh jag sparar 200 kr till varje barn varje månad, det blir ca 43000 kr tills dom fyller 18 år. Alltså inga fonder, enbart sparande. Så ni måste spara väldigt lite om dom bara får ihop 30-50000 kr? Med två inkomster så borde ni väl kunna prioritera en 1000-lapp på barnens sparande varje månad? (333 kr per barn/månad = 72000 kr efter 18 år)

Ts verkar vara dyr i drift. Det skriver hon själv att de har ett dyrt leverne. Inte konstigt att de inte kan spara
  • Ego Lovers
    Ess skrev 2015-08-28 23:15:23 följande:
    Eftersom mannen måste skriva på för att placera deras pengar, så kan han i så fall utnyttja hennes kunskaper och placera de mindre barnens pengar i samma fonder.

Vi har ungefär samma situation som ts. Min man tjänade bra när de tidigare barnen var små och kunde spara undan en hel del åt dem.
    Men sen har våra barn en mer närvarande pappa än de tidigare hade.
    Han vill dessutom även kunna ge våra barn samma förmån som det innebär att ha en grundplåt när de blir vuxna. Sen om det kommer upp i samma summor har jag ingen aning om, men han vill verkligen och anstränger sig för att få ihop en del.
    Inte om det sker med månadsöverföring
  • Ego Lovers

Trodde ärligt att pengarna vid en förälders bortgång sattes in på ett låst konto med en överförmyndare. Min väninnas barn fick det iaf och där handlade det inte om några miljoner utan om hundratusen nånting. De kan inte röra pengarna förrän de är arton år dvs om sex respektive åtta år.

• Ego Lovers
    Anonym (Privatekonomi) skrev 2015-08-29 08:17:10 följande:
    Om din kusins föräldrar var gifta och det inte fanns ett testamente så sitter man enligt svensk arvsrätt i orubbat bo sedan ett antal år tillbaks, endast särkullbarn har anspråk direkt. Så jag undrar lite om du vet vad du skriver, eller om du druckit någon trolldryck
    Om de är sambo ärver barnen sin förälder innan sambon.
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(