Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Sverige illa ute? IS står utanför porten.

Nerfherder skrev 2015-08-30 19:33:48 följande:
    Jajustja, den risken är dessutom betydligt högre än att bli terrorbombad av IS...
    Ja, det är väl ingen som påstått att vi kommer att bli terrorbombade idag eller imorgon!?
    Detta handlar väl snarare om hur vi ska hantera IS och religiös fundamentalism idag för att slippa ta konsekvenserna i framtiden ifall det växer och urartar. Det vi ser är början och jag ser helst att det stannar där.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-08-30 17:07:24 följande:
    Inte nödvändigtvis.
    Sant, men ett ställningstagande utan kunskap kan ju ha sina brister.
    Jag hävdar att det finns betydligt värre hor mot Sverige än IS.
    Det kan det säkert göra, men det är inte heller ett skäl till att inte ta IS och religiös fundamentalism som ett hot (mot demokrati och frihet i världen) på allvar.
    Du får gärna ge exempel (även om det egentligen är OT i denna tråd).
    Tycker du att jag har fel?
    Det beror på vilka av dina påstående du avser, men jag är rätt säker på att din kunskap i detta inte är tillräcklig och det gör dig en aning naiv.
    Jag kan inte påstå att jag har tillräcklig kunskap heller, men jag är mer försiktig och vill hellre ha förebyggande och beredskap för vad som kan hända än att vänta på det. Det är en negativ utveckling vi ser, det råder inga tvivel om och jag tycker det är försent att reagera och hantera utvecklingen när det börjat bli riktigt farligt.

Om du tänker efter så genomför vi ju en mängd säkerhetsåtgärder i våra liv och vårt samhälle enbart på det faktum att saker kan hända. Jag kan inte se vilka särskilda skäl som skulle finnas till att inte hantera detta på samma sätt.

• Tom Araya
    Anonym (*****) skrev 2015-08-30 20:27:10 följande:
    Tycker det är stor skillnad på att staten och Säpo tar det på stort allvar, det är deras jobb att ta det på stort allvar. Både hot från IS och andra hot.

Men det är inte samma sak som att vi medborgare bör gå runt och vara oroliga. Många gånger är folk väldigt irrationella när det gäller oro och rädslor. Man är rädd för saker som är mindre troliga att ske, medan man inte är orolig för verkliga faror. 
    Där håller jag med dig helt och hållet. Vi ska inte gå omkring och vara rädda. Min oro ligger snarare i att våra beslutsfattare inte tar detta på allvar och vidtar åtgärder innan det blir ett verkligt hot.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-08-30 20:26:03 följande:
    Det skulle vara intressant att se om det överhuvudtaget är möjligt att föra en diskussion där man söker skillnader och likheter i synsätt utan att falla i fällan att ta till känsloargument.
    Nej, det är nog svårt eftersom många har en tendens att blanda in känslor i sitt synsätt och sätt att bemöta saker och ting. Jag är själv inget undantag i det och jag tycker inte det alltid är helt fel heller, men kan förstås bli det om känslor tar överhand före kunskap och sunt förnuft.
    Jag vill förtydliga att inget av detta är riktat specifikt mot dig.
    FDFMGA skrev 2015-08-30 20:26:03 följande:
    Naiv, påstår du. Tja, jag gör förstås en annan bedömning av samtida och framtida hot än vad du gör, det innebär inte nödvändigtvis att jag är naiv.
    Du får gärna ge mig en annan grund till din bedömning.

• Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-08-30 19:45:11 följande:
    Ah och där gjorde du bort dig.
    Anonym (Ge upp nu.) skrev 2015-08-30 20:18:29 följande:
    På vilket sätt gjorde han bort sig menar du? Fullgott inlägg tycker jag. Du får gärna utveckla ditt, dock.
    Jag vill också veta....

• Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-08-30 21:01:41 följande:
    Genom att påstå att bilolyckor är farligare än IS så förminskade du IS farlighet drastiskt. Statistik säger att vi har fler bilolyckor än terrorbombningar.
    Taget ur luften, har aldrig påstått något sådant!

Fast IS har nog dödat fler under 2015 än vad trafik i Sverige gjort.
    IS har nog även tagit livet av fler än trafiken i Irak och Syrien.
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-08-30 21:06:02 följande:
    Inlägget ovanför ditt
    Finns din förklaring där?
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-08-30 21:18:19 följande:
    = bilolyckor
    Jag saknar påståendet om att bilolyckor är farligare än IS, eller tvärt om....vart hittar du det? Citera inlägget.
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-08-30 21:25:46 följande:

[quote=75698298][quote-nick]Tom Araya skrev 2015-08-30 21:21:35 följande:[/quote-nick]Jag saknar påståendet om att bilolyckor är farligare än IS, eller tvärt om....vart hittar du det? Citera inlägget.[/quot

Ok, isf har jag misuppfattat. Vad menade du?

Båda är ju såklart farliga på sitt sätt, även om vi nu har varit förskonade från IS dåd just i vår del av världen.

Att jag tog upp bilolyckor var ju för att få folk att tänka till hur de förhåller sig till bilolyckor och dess risker i förhållande till hur sannolikt det är att just de ska drabbas.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-08-30 21:31:12 följande:
    Jag gav dig en ingång till den när jag skrev att jag betraktar könsseparerande badhustider som ett större hot än IS.

IS är ett dödligt hot mot folk i Mellanöstern, de är ett indirekt hot mot Europa i och med att så många människor försöker fly hit från terrorn. Och det är klart att IS-terrorism även kan komma att ha Sverige som måltavla och det är nog så allvarligt. Som jag skrev i ett replikskifte med dig i en annan tråd så anser jag att återvändande IS-krigare borde ställas inför rätta och att straffet borde vara hårt för den som deltagit i terrorkriget på IS sida.

Jag tror att Säpo kommer att kunna hantera IS i Sverige, det är svårare med hot som successivt kan komma att kullkasta vad som en gång var självklara svenska värderingar. Jag anser till exempel att fundamentalism som inte kan beskrivas som terrorism är ett långt större politiskt hot mot Sverige är galet blodtörstiga IS-krigare.

Sen är det iofs inte sällan fundamentalismen som genererar terrorismen, oavsett om det handlar om nationalistisk terrorism som i fallet Breivik eller om islamistisk sådan.
    Uppenbarligen missförstår jag dig hela tiden (det är inte första gången), för detta du nu skriver håller jag med om till nära 100%.

Jag vill bara tillägga en detalj. Myndigheter har inte bara sina arbetsområden där de ska sköta sitt arbete utefter bästa förmåga, utan de styrs även av politiska ambitioner, hur ogärna vi än vill tro det.

Även lagstiftningen kring terrorism, terrororganisationer och engagemang för terrororganisationer (eller organisationer som exempelvis IS) skulle kunna vara bättre för att ge polis och rättsväsende verktyg att kunna agera.
Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.