Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Sverige illa ute? IS står utanför porten.

Nerfherder skrev 2015-08-29 23:50:12 följande:

Ett tips till de stackare som inte gillar det jag skriver:

kom med ett bättre argument

anmäl och se om ni kam få bort det

ignorera och läs nästa inlägg

Så funkar det här, ni kommer inte att få bort mig genom att gnälla på hur jag skriver

Bra tips, i synnerhet det sista (understruket).
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-08-29 23:53:47 följande:
    Menar du mig? Ge mig gärna citat så ska jag se om jag kan ge dig svar som gör dig nöjd.
    Du bad mig kommentera trådstarten och det har jag gjort, mig veterligen nämns inte du där.
    Jag menar ju såklart de som genom folkval sitter i en sådan position där de kan göra något och även har det ansvaret. Det får stå för dig om du tycker att beskrivningen stämmer även för dig.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-08-30 12:02:01 följande:
    Och vi vanliga svenskar har väl ändå förmåga att bedöma hur pass stort hotet från IS mot Sverige är.
    Jag tror det är främst kunskap som saknas.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-08-30 14:10:25 följande:
    Fast du är väl ändå så pass förankrad i verkligheten att du kan sätta hotet från IS-krigare i Sverige i relation till andra hot. Att tro att risken för att man ska personligen ska drabbas av ett terroristattentat är så stor att det påverkar en i ens vardag är ju bara ren paranoia.

Själv känner jag mig mer hotad när jag läser om badhus där män och kvinnor inte kan bada tillsammans än när jag läser om IS-krigare som återvänder till Sverige.

Det förra är ett fundamentalt problem som innebär en anpassning till tänkesätt som inte hör hemma i ett civiliserat land, det senare handlar bara om hur man ska hantera enstaka galningar.
    Du förhåller dig till hur det ser ut idag och bortser från att det kan pågå en utveckling åt ett håll som leder till svårare konsekvenser i framtiden. Där tror jag också bristen på kunskap är som störst. Man kan inte bara vänta och se vad som händer utan måste även jobba förebyggande och ha en beredskap för en framtida utveckling och eventuella framtida händelser. Här finns en naivitet, att det vi inte vet tillräckligt mycket om kommer inte att hända....det vi inte vet existerar inte...
    Jag kan inte påstå att jag har tillräcklig kunskap i detta, om ens någon har. Jag kan bara hoppas att svensk säkerhets- och underrättelsetjänst har hyfsad koll. Problemet är ju att få våra makthavare att våga agera därefter.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-08-30 14:43:27 följande:
    Inte alls. Jag gör en annan bedömning av de framtida hot vi kan komma att möta.

Dessutom tycker jag att det är märkligt att du och många med dig har ett så påtagligt behov att skruva till andras åsikter så det passar ditt eget hemmabygge.

Det är inte länge sen vi diskuterade IS i en annan tråd. Jag har inte ändrat mig sen dess.
    Du tycker att du har tillräcklig kunskap för att göra en bedömning av kvalitet?

• Tom Araya
    KillBill skrev 2015-08-30 14:50:30 följande:
    Jag tycker att man pratar om radikalisering och extremism var och varannan dag i media. Senast i går så intervjuades Mona Sahlin under 1/2 timme i Ekots lördagsintervju (P1) och hon försökte inte sopa problemen med radikaliseringen och extremism under mattan.

Du verkar vara avskärmad från media, tillhör du månne de Sverigedemokrater som har slutat läsa (gammal) media?
    Har hon gjort något, fattat några beslut eller kommit med några förslag som visar att hon tar detta på allvar?
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-08-30 15:29:15 följande:
    Tja, alla som överhuvudtaget diskuterar hör naturligtvis en bedömning som baserar sig på den egna förmågan, de egna erfarenherna och de egna åsikterna. Att sen somliga inte har kapacitet att förstå detta utan tror att de inte bara äger den egna sanningen utan också den stora och allmängiltiga sanningen. Tja, det är förstås ett problem.
    Jo, men rimligtvis har man väl något slags belägg för sitt ställningstagande. Jag hävdar att det råder alldeles för stor okunskap och jag undrar ju då vad man baserar sina påståenden på att jag har fel i det.
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-08-30 17:36:49 följande:
    Ok, vart är då alla terrordåd?
    Det behöver såklart inte förekomma ett enda terrordåd för att det ska kunna finnas en hotbild, det är ju bara dumheter att ens antyda något sådant.
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-08-30 18:46:46 följande:
    Men då är det ju ingen fara, eller hur?
    Vad som kan hända såklart!
    Jag antar att du inser riskerna med att gå över gatan utan att först ha blivit påkörd!?
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2015-08-30 19:27:40 följande:
    Vad som kan hända såklart!
    Jag antar att du inser riskerna med att gå över gatan utan att först ha blivit påkörd!?
    Översta raden skulle vara svar på följande inlägg:
    Anonym (*****) skrev 2015-08-30 19:04:55 följande:
    OK. men vad är man då rädd för?
    Sedan ska man inte överdriva och kalla oro för rädsla.

Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.