FDFMGA skrev 2015-08-30 14:10:25 följande:
Fast du är väl ändå så pass förankrad i verkligheten att du kan sätta hotet från IS-krigare i Sverige i relation till andra hot. Att tro att risken för att man ska personligen ska drabbas av ett terroristattentat är så stor att det påverkar en i ens vardag är ju bara ren paranoia.
Själv känner jag mig mer hotad när jag läser om badhus där män och kvinnor inte kan bada tillsammans än när jag läser om IS-krigare som återvänder till Sverige.
Det förra är ett fundamentalt problem som innebär en anpassning till tänkesätt som inte hör hemma i ett civiliserat land, det senare handlar bara om hur man ska hantera enstaka galningar.
Du förhåller dig till hur det ser ut idag och bortser från att det kan pågå en utveckling åt ett håll som leder till svårare konsekvenser i framtiden. Där tror jag också bristen på kunskap är som störst. Man kan inte bara vänta och se vad som händer utan måste även jobba förebyggande och ha en beredskap för en framtida utveckling och eventuella framtida händelser. Här finns en naivitet, att det vi inte vet tillräckligt mycket om kommer inte att hända....det vi inte vet existerar inte...
Jag kan inte påstå att jag har tillräcklig kunskap i detta, om ens någon har. Jag kan bara hoppas att svensk säkerhets- och underrättelsetjänst har hyfsad koll. Problemet är ju att få våra makthavare att våga agera därefter.