Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Sverige illa ute? IS står utanför porten.

Anonym (Orolig mor) skrev 2015-08-28 16:01:18 följande:
    Hej alla!

Jag är mycket, ja väldigt mycket orolig för utvecklingen i Sverige.

Jag är en helt vanlig trebarns mamma som bor i en förort till en större stad. Jag oroas framförallt för mina tre barn, mest inför framtiden de har att möta i detta land. Jag har haft en trygg uppväxt i ett äldre Sverige. Jag arbetar heltid och kånkar dagarna i ände så gör även min man. Vi pratar ibland om framtiden och öven han fångas upp av min oro och rädsla när vi mer ingående pratar om framförallt barnen. Han har inga lugnande svar att ge och då blir jag än mer orolig över utvecklingen. Ibland ser jag bara på allt att det finns absolut INGENTING som kan komma något bra ut från allt detta. Ingenting som gynnar mina barn.

Jag har själv sett saker som jag inte kommer skriva ut här och så idag läser jag denna artikeln och får bara en klump i magen.

Varför ska vi utsätta våra fina barn för detta: www.aftonbladet.se/debatt/article21319209.ab

Eller är det något fel med mig som känner så som jag gör? Är orolig inte för mig själv utan för mina barns framtid och har börjat tänka mycket på var världen är på väg. Vågar inte nämna mina tankar och oron på arbetsplatsen eller till mina vänner för då kommer jag oförtjänt få en stämpel på mig som inte alls stämmer.

Hur tänker ni andra? Är jag ensam?
    Tja, om jag tänker på mina barn och deras framtid finns det mycket jag kan oroa mig för, kanske särskilt vad klimatförändringarna kan innebära.

En av de få saker jag aldrig skulle oroa mig för är att IS kan komma att stå utanför porten. För mig är det bara ett exempel på hur totalt verklighetsfrämmande rasistpropagandan är. Jag är i så fall mer oroad för den massiva tankeförslappning som SD:s framgångar har inneburit för delar av befolkningen. Är det möjligt att den kan fortsätta? Och i så fall hur länge och ner till vilken "avsaknad av all intelligens"-nivå.

IS står utanför porten, ja jag säger då detSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Anonym (Ge upp nu.) skrev 2015-08-29 11:05:45 följande:
    En starkt bidragande orsak till att många är oroliga i tysthet över bland annat IS är förmodligen att dolk som du DIREKT ropar "SD" när de ger uttryck för sina tankar. Har det verkligen blivit så jävligt att oro för terrorism = SD?? Illa. Mycket illa.
    Hur vet du att många är oroliga i tysthet över hotet från IS mot Sverige.

Min gissning är att det inte alls är så måna som oroar sig i tysthet, tokskallarna som triggats igång av Åkesson och hans kumpaner är ju näppeligen tysta, maken till skränfockar har väl aldrig någonsin vare sig hörts eller skådats.

Och vi vanliga svenskar har väl ändå förmåga att bedöma hur pass stort hotet från IS mot Sverige är.

För några månader sen var det en SD-kommunpolitiker som här på FL ställde frågan vad vi gör när IS står vid Stora Bält och nu står de tydligen vid porten.

För att uttrycka mig tydligt så föredrar jag att betrakta beteendet som "Suffering from Paranoia".
  • FDFMGA
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-08-30 12:06:50 följande:

Så migrationsverket säpo och polis lider av paranoia, bra att veta *facepalm deluxe*

Men inte ränner Migrationsverket eller Säpo omkring och gastar om att IS står vid Stora Bält eller vid vår port.

Jösses, det skulle innebära att SD-sektens tagit över på Säpo, men så är det förstås inte. Säpo gör naturligtvis riskbedömningar och håller koll på galningar av alla de slag, inklusive IS-krigare och paranoiker som fått för sig att stunden för IS attack mot Sverige är här.

Man ska, tror jag, inte underskatta risken för att paranoikerna råkar skada sig själva när de ska agera mot den kommande attacken.

Ett stolpskott kan liksom studsa tillbaka och träffa rakt i det egna huvudet, särskilt om huvudet roterar i SD-sväng på jakt efter IS-krigareSkrattande
  • FDFMGA
    Anonym (*****) skrev 2015-08-30 12:20:11 följande:
    Det är du som lider av paranoia.

Men jag bor bara 20 minuter från Öresundsbron, så det blir väl till att bygga ett skyddsrum i vinter. Hoppas det blir en mild vinter, så maken inte skadar ryggen när han gräver. Fast då kan vi skylla på IS, indirekt är det ju deras fel att han skadar ryggen.
    Ni skulle ju kunna ta inträde och på så vis finansiera byggandet av skyddsrummetSolig
  • FDFMGA
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-08-30 12:28:44 följande:

Nej, dom konstaterar krasst att is är redan här, inom landets gränser då.

Resten av ditt svammel hade inget värt att kommentera.

Det där är ganska lustigt och förmodligen ett sektdrag.

Resten av ditt svammel var inte värt att kommentera måste i dess olika varianter vara ett av SD-sektens vanligaste uttryckSolig

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-08-30 13:33:03 följande:

Jag tror det är främst kunskap som saknas.

Fast du är väl ändå så pass förankrad i verkligheten att du kan sätta hotet från IS-krigare i Sverige i relation till andra hot. Att tro att risken för att man ska personligen ska drabbas av ett terroristattentat är så stor att det påverkar en i ens vardag är ju bara ren paranoia.

Själv känner jag mig mer hotad när jag läser om badhus där män och kvinnor inte kan bada tillsammans än när jag läser om IS-krigare som återvänder till Sverige.

Det förra är ett fundamentalt problem som innebär en anpassning till tänkesätt som inte hör hemma i ett civiliserat land, det senare handlar bara om hur man ska hantera enstaka galningar.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-08-30 14:18:35 följande:

Du förhåller dig till hur det ser ut idag och bortser från att det kan pågå en utveckling åt ett håll som leder till svårare konsekvenser i framtiden. Där tror jag också bristen på kunskap är som störst. Man kan inte bara vänta och se vad som händer utan måste även jobba förebyggande och ha en beredskap för en framtida utveckling och eventuella framtida händelser. Här finns en naivitet, att det vi inte vet tillräckligt mycket om kommer inte att hända....det vi inte vet existerar inte...

Jag kan inte påstå att jag har tillräcklig kunskap i detta, om ens någon har. Jag kan bara hoppas att svensk säkerhets- och underrättelsetjänst har hyfsad koll. Problemet är ju att få våra makthavare att våga agera därefter.

Inte alls. Jag gör en annan bedömning av de framtida hot vi kan komma att möta.

Dessutom tycker jag att det är märkligt att du och många med dig har ett så påtagligt behov att skruva till andras åsikter så det passar ditt eget hemmabygge.

Det är inte länge sen vi diskuterade IS i en annan tråd. Jag har inte ändrat mig sen dess.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-08-30 14:56:37 följande:

Du tycker att du har tillräcklig kunskap för att göra en bedömning av kvalitet?

Tja, alla som överhuvudtaget diskuterar hör naturligtvis en bedömning som baserar sig på den egna förmågan, de egna erfarenherna och de egna åsikterna. Att sen somliga inte har kapacitet att förstå detta utan tror att de inte bara äger den egna sanningen utan också den stora och allmängiltiga sanningen. Tja, det är förstås ett problem.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-08-30 15:42:55 följande:
    Jo, men rimligtvis har man väl något slags belägg för sitt ställningstagande. Jag hävdar att det råder alldeles för stor okunskap och jag undrar ju då vad man baserar sina påståenden på att jag har fel i det.
    Inte nödvändigtvis.

Jag hävdar att det finns betydligt värre hor mot Sverige än IS.

Tycker du att jag har fel?

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-08-30 20:08:15 följande:
    Sant, men ett ställningstagande utan kunskap kan ju ha sina brister.
    FDFMGA skrev 2015-08-30 17:07:24 följande:
    Jag hävdar att det finns betydligt värre hor mot Sverige än IS.
    Det kan det säkert göra, men det är inte heller ett skäl till att inte ta IS och religiös fundamentalism som ett hot (mot demokrati och frihet i världen) på allvar.
    Du får gärna ge exempel (även om det egentligen är OT i denna tråd).Det beror på vilka av dina påstående du avser, men jag är rätt säker på att din kunskap i detta inte är tillräcklig och det gör dig en aning naiv.
    Jag kan inte påstå att jag har tillräcklig kunskap heller, men jag är mer försiktig och vill hellre ha förebyggande och beredskap för vad som kan hända än att vänta på det. Det är en negativ utveckling vi ser, det råder inga tvivel om och jag tycker det är försent att reagera och hantera utvecklingen när det börjat bli riktigt farligt.

Om du tänker efter så genomför vi ju en mängd säkerhetsåtgärder i våra liv och vårt samhälle enbart på det faktum att saker kan hända. Jag kan inte se vilka särskilda skäl som skulle finnas till att inte hantera detta på samma sätt.

Det skulle vara intressant att se om det överhuvudtaget är möjligt att föra en diskussion där man söker skillnader och likheter i synsätt utan att falla i fällan att ta till känsloargument.

Naiv, påstår du. Tja, jag gör förstås en annan bedömning av samtida och framtida hot än vad du gör, det innebär inte nödvändigtvis att jag är naiv.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-08-30 20:56:29 följande:
    Nej, det är nog svårt eftersom många har en tendens att blanda in känslor i sitt synsätt och sätt att bemöta saker och ting. Jag är själv inget undantag i det och jag tycker inte det alltid är helt fel heller, men kan förstås bli det om känslor tar överhand före kunskap och sunt förnuft.
    Jag vill förtydliga att inget av detta är riktat specifikt mot dig.
    FDFMGA skrev 2015-08-30 20:26:03 följande:
    Naiv, påstår du. Tja, jag gör förstås en annan bedömning av samtida och framtida hot än vad du gör, det innebär inte nödvändigtvis att jag är naiv.
    Du får gärna ge mig en annan grund till din bedömning.

Jag gav dig en ingång till den när jag skrev att jag betraktar könsseparerande badhustider som ett större hot än IS.

IS är ett dödligt hot mot folk i Mellanöstern, de är ett indirekt hot mot Europa i och med att så många människor försöker fly hit från terrorn. Och det är klart att IS-terrorism även kan komma att ha Sverige som måltavla och det är nog så allvarligt. Som jag skrev i ett replikskifte med dig i en annan tråd så anser jag att återvändande IS-krigare borde ställas inför rätta och att straffet borde vara hårt för den som deltagit i terrorkriget på IS sida.

Jag tror att Säpo kommer att kunna hantera IS i Sverige, det är svårare med hot som successivt kan komma att kullkasta vad som en gång var självklara svenska värderingar. Jag anser till exempel att fundamentalism som inte kan beskrivas som terrorism är ett långt större politiskt hot mot Sverige är galet blodtörstiga IS-krigare.

Sen är det iofs inte sällan fundamentalismen som genererar terrorismen, oavsett om det handlar om nationalistisk terrorism som i fallet Breivik eller om islamistisk sådan.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-08-30 22:49:56 följande:
    Uppenbarligen missförstår jag dig hela tiden (det är inte första gången), för detta du nu skriver håller jag med om till nära 100%.

Jag vill bara tillägga en detalj. Myndigheter har inte bara sina arbetsområden där de ska sköta sitt arbete utefter bästa förmåga, utan de styrs även av politiska ambitioner, hur ogärna vi än vill tro det.

Även lagstiftningen kring terrorism, terrororganisationer och engagemang för terrororganisationer (eller organisationer som exempelvis IS) skulle kunna vara bättre för att ge polis och rättsväsende verktyg att kunna agera.
    Mm, men jag skrev inget som jag inte gett uttryck för tidigare.

Ett intressant och mycket vanligt fenomen!
Svar på tråden Sverige illa ute? IS står utanför porten.